part 17

1.5K 49 1
                                    

Skip sampai rumah.

Adlin merehatkan diri di sofa. Airil duduk di sebelah Adlin.

"Ya Allah hubby comelnya baby kak Yira tadi. Nak je sayang bawak lari. Geram sayang dengan baby kak Ira tu tau. Comel sangat"kata Adlin.

Airil tersenyum.

"Hubby rasa anak kita nanti comel macam anak kak Ira ke?"tanya Afra.

"Mestilah. Tengoklah mama dan papa dia."kata Airil.

"Hubby....hubby nak anak ke?"tanya Afra.

"Sayang soalan apa yang sayang tanya ni."kata Airil.

"Mestilah hubby nak sayang. Suami mana yang tak nak anak daripada isteri dia."kata Airil.

Mata Airil dan Adlin memandang satu sama lain. Tiada niat untuk melarikan mata ke arah lain.

"Sayang malam ni malam jumaat."kata Airil. Faham akan apa yang suaminya maksudkan muka Adlin bertukar merah. Adlin menganggukkan kapala.

Airil tersenyum nakal."Kalau macam tu apa lagi jom masuk bilik."kata Airil.

Adlin bangun dari duduk dan lari naik ke atas."Sayang nak gi mana tu?"jerit Airil daripada bawah.

"Mandi"jerit Adlin.

Airil tersenyum lagi. Dia tahu isterinya malu."Mandi sama2 nak."kata Airil.

"Tak nak."jerit Adlin daripada atas. Masuk dalam bilik terus dia tutup pintu. Tertutup je pintu, dia meletak tangannya pada mukanya. Habis merah mukanya.

Habis sahaja Airil dan Adlin membersihkan diri mereka mendirikan solat bersama.

"Sayang buat apa tu?"tanya Airil.

"Buat kerja sekolah."kata Adlin.

"Sorry disebabkan sayang temankan hubby hari ni kerja sekolah sayang tak siap."kata Airil. Airil tahu isterinya itu letih kerana Adlin datang ke syarikatnya selepas saja balik dari sekolah.

"Kenapa cakap macam tu. Sayang okeylah. Lagi pun sayang sendiri yang nak teman hubby. Sayang yang sepatunya say sorry to hubby sebab ganggu waktu kerja hubby. Sorry." kata Adlin.

"it's okey sayang. Hubby lagi suka. Ada teman hubby kat office."kata Airil

"Nanti kalau nak datang bawak sekali kerja sekolah buat kat sana. Sayang pun tak bosan nak tunggu hubby."kata Airil lagi.

"Ok."

"Ni siap dah kerja sekolah sayang?"tanya Airil.

"Emm....siap dah. Tinggal nak kemas apa yang patut."kata Adlin.

"Ok....hubby tunggu sayang."kata Airil.

"Lah....kalau hubby dah mengantuk tidur lah dulu."kata Adlin.

"Siapa cakap hubby mengantuk?"tanya Airil.

"Habis tu tunggu sayang buat apa. Pergi baring sana. Adlin nak kemas meja ni kejap."kata Adlin.

"Sayang lupa atau buat2 lupa sayang. Sayang dah setuju tadi."kata Airil.

"Setuju apa h....."kata Adlin. Terhenti bicaranya kerana dia teringat apa yang dia setujukan tadi. Automatik muka Adlin bertukar merah.

Airil yang memandang Adlin tersenyum nakal."Sayang ingat dah."kata Airil. Airil menarik tangan Adlin.

"Tak sekolahlah aku esok."kata hati Adlin.

"Bismillah."bisik Airil ditelinga Adlin. Pada malam itu bersaksikan bulan dan bintang mengeratkan lagi hubungan mereka.

●●●

"Sayang bangun sayang. Bangun mandi lepas tu kita solat subuh sama-sama. Bangun sayang."Airil memgejutkan isterinya dari tidur

"Emmm...5 minit."

Tersenyum Airil. "Takde 5 minit sayang bangun cepat. Terlepas subuh nanti."

"Emmm...ngantoknya. Hubby ni kacau orang tidurlah."kata Adlin dengan mamai.

"Lepas solat nanti sambung tidur ok. Sekarang sayang kena bangun mandi lepas tu solat."kata Airil.

"Emm...hubby hari ni hari apa?"tanya Adlin

"Jumaat sayang. Kenapa sayang?"tanya Airil.

"Jumaat? Kejap sekarang pukul berapa?"tanya Adlin lagi.

"6:45 a.m. . Kenapa sayang?"

"Apa dia 6:45 . Hubby kenapa baru kejut. Dah lambat nak pergi sekolah."Adlin bangun dari baringnya dan terus lari masuk tandas.

"Hubby dah kejut banyak kali dah tadi tapi sayang kejap-kejap 5 minit. 5 minit tu sampai ke petang pun tak bangun tu."kata Airil perlahan.

"Apa hubby cakap. Sayang tak dengar ulang balik."kata Adlin

"Eh mana hubby cakap apa-apa. Sayang salah dengar tu."kata Airil

Adlin menjeling suaminya." Kalau bukan sebab hubby semalam sayang tak akan bangun lambat tahu tak."kata Adlin. Dia tutup pintu bilik mandi dengam kuat

Airil gelak kuat.

"Eeee geramnyaaaaa. Dia boleh gelakkan aku."kata Adlin geram lalu mendekati shower dan mandi.

○○○

"Sayang jaga diri sayang untuk hubby ok. Pelajar elok-elok jangan nak mengatal. Ingat yang sayang tu dah ada suami."kata Airil

"Arahan diterima tuan Airil. So saya dah boleh masuk sekolah ke tuan."kata Adlin dengan panggilan tuan pada suaminya.

Airil cubit pipi isterinya." Siapa tuan emm. Boleh tak jangan comel sangat. Eee geramnya dengan dia ni."kata Airil habis pipi isterinya dikerjakan.

"Hubby akittt lah. Hish dia ni."kata Adlin lepas saja cubitan dipipinya dilepaskan.

Airil senyum." Sorry. Ohlololo sian dia. Pipi dah merah. Meh sini hubby bagi ubat."ditarik isterinya mendekat lalu dicium kedua-dua pipi isterinya.

"Hubbyyyy. Nanti orang nampaklah."habis merah mukanya.

"Biarlah isteri hubby. Suka hati hubby lah nak buat apa pun."kata Airil

"Hish, dia ni kan. Oklah sayang dah lambat ni. Sayang pergi dulu hubby."kata Adlin. Ditarik tangan suaminya untuk salam.

"Yelah. Take care sayang."kata Airil. Dicium lembut dahi isterinya.

"Hubby pun sama take care. Assalammualaikum hubby."kata Adlin

Senyum manis diberi untuk isterinya." Ye sayang. Walaikummussalam."kata Airil.

"Hubby senyum tu untuk sayang je tau. Ok bye."kata Adlin tiba-tiba sebelum dia lari masuk sekolah.

Sekali lagi Airil tersenyum." Isteri siapa lah tu."katanya. ' Isteri kau lah Ril isteri siapa lagi.' Kata hati Airil

Encik Suami terlalu Sweet (Completed)Where stories live. Discover now