BAB 2

453 20 0
                                    

Gelas di tangan tadi dah selamat berkecai di atas lantai. Dah bertukar menjadi cebisan kecil. Tak serupa gelas. Bercampur dengan air yang masih berbaki suku dari dalam gelas tadi.

Belum sempat aku buat apa-apa, Adri tayang tapak tangan. Menghalang aku dari bergerak. Seiring dengan arahan keras dari bibir.

"Stay! Don't move"

Tegak aku di situ. Sedikit pun tak berkutik. Aku cuma mampu tengok aje Adri mula membersihkan ruang gelas jatuh tadi sehingga bersih. Sehingga satu cebisan kaca pun tak kelihatan lagi.

Ralit aku memandang Adri membuat kerja. Memang dah ada gaya orang dah terbiasa buat kerja rumah.

Oh! Dia dah menduda tiga tahun. Mestilah tahu nak buat kerja rumah dan jaga diri sendiri. Tak silap aku sekarang ini Adri menetap di Edinburgh bersama anak lelakinya. Hanya berdua. Sesekali baru mereka balik ke Malaysia.

"You okay?" Adri bertanya. Prihatin.

"Kalau awak tak kejutkan saya tadi, mungkin saya okay"

"Sorry. My bad" Adri mengucap maaf.

Nafas aku hela panjang-panjang. Berkira masuk ke dalam bilik semula. Dahaga aku pun dah hilang. Nak sambung minum pun dah tak ada mood. Tak selesa bila ada Adri turut ada bersamaku.

Tiba-tiba Adri hulur aku gelas berisi air. Bukan gelas kaca tapi gelas plastik. Dia taubat nak bagi gelas kacau dekat aku agaknya. Kira nasib baik gelas tadi jatuh atas lantai. Kalau pecah atas dahi dia?

Haaa....ada yang berjahit nanti. Biar padan dengan muka dia.

"Minumlah. Saya tak letak racun" katanya. Masih menghulur gelas padaku.

"Thank you"

Aku ambil tapi aku tak minum. Dahaga aku dah hilang. Melihat Adri yang sedang memandangku sambil bersandar di kitchen counter dengan tangan bersilang di dada. Kening lelaki itu sebelah terangkat saat pandangan kami bertemu.

Mataku terkelip-kelip. Berfikir mungkin Adri nak aku minum. Jadinya aku teguk sekali tanpa mengalihkan mata.

"Datang seorang aje?" Adri bersuara lagi.

"Um ya. Seorang aje"

"I thought you brought the little man"

Little man? Siapa?

"Maksud awak, Xander?" aku menebak. Teringat yang Adri pernah jumpa dengan Xander ketika kanak-kanak itu masih bayi.

"His name Xander? Yes. That one. The little man"

"Saya tak bawa dia ke sini. Saya tinggal dia di rumah papa dan mama"

"I see. How big he is this year?" Adri sambung berbicara.

"Seven"

"Seven?" Adri terperanjat.

Ingat aku menipu ke? Xander tu dah besar. Dah boleh berjalan. Lari pun laju. Membaca pun dah pandai. Dah mula berceloteh tak nak berhenti.

"Unbelievable. He's not little anymore" Adri senyum kecil.

"I can't believe it too"

Xander makin besar. Terasa macam baru semalam aku mendukungnya ketika masih bayi dan merah. Macam baru beberapa minit lepas aku melayaninya yang lapar susu dan menangis. Seperti sekelip mata terus anak kecil itu terus besar.

Adri pasti faham perasaanku. Dia sendiri menjaga anak lelakinya. Pasti anak lelaki Adri juga sudah semakin besar. Masa yang dijalani bersama anak terasa begitu pantas. Sekejap aje anak itu berubah.

HER OBSESSION: ADRIWhere stories live. Discover now