BAB 18

188 11 0
                                    

Aku buka mata. Gelap.

Saat pandangan aku mula sebati dengan persekitaran sekeliling, aku mula nampak walaupun samar-samar. Aku berada di dalam sebuah bilik. Tangan terikat di belakang. Mulutku pula diseal dengan duct tape.

Dari posisi terbaring mengiring, aku perlahan-lahan bangun. Mengubah posisi menjadi duduk. Entah berapa lama aku berada dalam posisi itu. Pinggang sudah terasa sakit.

Macam mana aku boleh ada dekat sini? Yang aku ingat tadi aku berjalan ke pondok bas. Tunggu bas tak sampai lima minit datang pula seorang lelaki. Turut menunggu bas. Cuaca yang mula dingin buat aku terbersin beberapa kali.

Dengan baik, lelaki itu memberi aku sapu tangan. Lepas dari tu aku langsung tak ingat apa-apa. Buka mata aje aku dah ada di sini. Di bilik gelap dan berbau hapak. Hidung menangkap bau habuk.

Aku ni taklah bodoh mana. Pasti aku dah terkena. Tak dengar cakap Adri. Ini pasti aku dah kena culik dengan orang jahat.

Satu nafas berat aku hela. Mesti Fisha tertunggu-tunggu. Berfikir ke mana aku pergi sepanjang hari. Janji nak pergi makan sama-sama tapi aku tiada. Harap Fisha maafkan aku.

Satu suara erangan lelaki. Agak jelas di telingaku. Badanku terkujat saat mendengar bunyi itu. Aku amati bunyi itu. Semakin berulang dan semakin jelas. Itu adalah erangan menahan sakit.

Siapa yang sakit? Siapa yang kena seksa?

Turut diselangi bunyi orang dipukul. Bukan sekali tapi banyak kali. Lama kelamaan bunyi itu berhenti dan suara erangan itu juga berhenti. Suasana jadi hening.

Ruangan ini jadi terang. Lampu tiba-tiba menyala. Tak terlalu terang tapi aku boleh nampak dengan jelas seluruh isi bilik. Bilik lama serupa stor. Banyak habuk dan kesan tanah. Di dinding ada barang yang disandarkan. Barang besi yang ada sudah pun terlihat karat dan buruk.

Pintu terbuka dari luar. Sebatang tubuh gagah seorang lelaki muncul. Mengheret seorang lagi lalu ditendang hingga tubuh itu terlungkup jatuh. Aku tak dapat lihat wajah lelaki itu. Mukanya tertutup separuh dengan topeng. Nampak mata aje.

Sejuk tulang belakang. Aku kenal lelaki ini!

Parut di kening kiri itu aku pernah nampak. Aku ingat sebab aku rasa itu unik walaupun asalnya ia adalah luka. Seperti kening Charlie Puth. Yang sekarang jadi trend satu dunia. Habis dicukur kening.

Lelaki ini adalah lelaki yang aku jumpa di pondok bas!

Tanpa sempat aku buat apa-apa, pintu kembali tertutup. Dalam keadaan mulut masih tertutup, aku cuba membuat bunyi untuk menarik perhatian lelaki itu. Malangnya yang aku dengar hanya derap kaki yang semakin menjauh.

"Em"

Aku menoleh ke arah tubuh yang masih terbaring. Dah macam bersimbah darah. Wajah luka dan pecah. Lebam di sana sini.

Adri? Hatiku bertanya.

"Ya. It's me, Adri"

Jawapan yang aku terima bikin aku tercekik air liur. Tahu pula apa yang aku soalkan. Hampir aku tak kenal dengan lelaki ini. Mujur aku kenal suara. Kalau tengok muka, jujur aku kata yang aku tak kenal.

Aku lihat Adri menelentang. Perlahan sekali pergerakannya. Tangan lelaki itu juga terikat di belakang badan.

Baju t-shirt light grey yang dipakai sudah banyak tompokan darah merah. Terutama sekali di bahagian dada. Kesan dari darah yang menetes dari muka.

Hiba aku tengok keadaan Adri saat ini. Aku kenal baju yang dipakai itu. Itulah baju yang Adri pakai sebelum aku meninggalkan rumahnya. Sekarang aku lihat baju itu sudah disimbah darah segar.

HER OBSESSION: ADRIWhere stories live. Discover now