BAB 28

190 10 0
                                    

Pintu kereta ditutup Adri. Beberapa detik kemudian, pintu bahagian pemandu pula terbuka. Adri masuk sebelum pintu itu ditutup semula. Walaupun tiada sebarang rasa tapi Adri tetap membukakan pintu kereta untukku.

Aku menahan rasa teruja saat kereta mula keluar dari garaj. Sesekali Adri mengerling ke arahku. Bibir lelaki itu mengukir satu senyuman kecil.

Senyumannya aku balas.

"Bagilah saya pegang Adra. Kesian awak drive sambil pegang dia" aku menawarkan diri. Kecut perut aku tengok Adri memandu sambil meriba Adra.

Yang si kecik itu pun kalut nak ikut abang dia. Menangis berguling-guling bila tengok abang dia keluar dari pintu utama. Bila Adri masuk semula dan dukung terus senyap.

Dasar si bongsu. Perempuan pula tu. Manjalah dia dengan si abang.

"Dah biasa. Saya tak bawa laju pun"

"Kesian awak"

"Nanti dia bosan pandailah dia duduk dekat belakang dengan Khuz"

Aku memandang ke luar. Balik juga aku ke sini. Ingatkan aku takkan balik ke sini semula. Memandangkan aku dah direject Adri tahun lepas. Hatiku cukup hancur. Tapi takdir lebih cantik tersusun.

Kali kedua aku kembali sebagai isterinya. Sudah menjadi sebahagian dari hidup lelaki yang sama menolakku.

"Sebelum ni Nuha selalu mengadu awak busy" aku teringatkan sesuatu.

"Masa tu saya sekolah lagi, Em. Saya kena balance. Divide masa untuk belajar dan bekerja. Mana saya nak training. Nak buat revision lagi. Dia je yang tak tahu sampailah kami study sama-sama"

"Awak bagi tahu?"

"Dia tahu sendiri. Kami tak ada rahsia. Dia ada access semua gadget saya. Schedule, tarikh meeting dengan semua deadline kerja dengan assignment. Semua dia boleh tengok"

"How?"

"Saya tak pernah letak password. Sekarang pun sama. Kalau awak ada curiga pada saya, awak bukalah iPad saya atau Macbook saya tu. Semua awak boleh tengok"

Aku pandang Adri.

Selama beberapa hari ini aku tengok Adri selalu tinggal gadget dia merata. Kadang sampai dia terlupa letak mana. Maknanya selama ini aku dah dapat lampu hijau?

Aku selalu nampak. Kenal sangat dengan barang dia walaupun baru berapa hari bergelar isteri. Tak pula aku nak usik atau alih ke tempat lain. Aku tengok aje. Takut Adri tak suka aku usik barang dia.

"Jarang ada orang macam awak ni" komenku.

"Saya membesar hidup sorang-sorang. Tak ada siapa nak usik barang saya. Dah terbiasa. Pintu pun saya tak biasa kunci"

"Mandi pun?"

"Yalah. Kalau dah duduk sorang-sorang kadang pintu bilik air tu pun saya biar terbuka"

Terkedu aku dengar cerita Adri. Tak tahu nak kategorikan Adri ni normal atau tidak. Namun perasaan aku kuat yang mengatakan Adri ni tak normal.

Lepas dari itu terus aku diam. Tak menyambung kata hingga kami tiba di celah-celah bangunan tinggi. Aku mula agak yang kami hampir tiba. Adri pun berpusing di tempat sama dua tiga kali.

"Dah sampai ke?"

"Dah. Cari parking jap. Tak nak park jauh-jauh. Kesian dekat Adra nanti panas" Adri masih meninjau-ninjau.

"Bukan selalunya bos ada parking sendiri?"

"Office saya ni kecik je. Itu pun baru pindah tahun lepas. Dapatlah staf merasa tempat kerja yang selesa. Sebelum ni ilmu saya tak banyak. Saya tumpukan pada saving. Gaji saya pun saya tak ambil. Kalau saya fikir nanti macam mana nak bayar gaji pekerja kalau saya ambil. Sekarang saya dah pandai sikit, nampaklah mula ramai klient"

HER OBSESSION: ADRIWhere stories live. Discover now