BAB 38

3.4K 121 8
                                    

Siling di dalam bilik ditenung lama oleh Mayra Adelia. Sekejap-sekejap matanya akan melirik ke arah Rayyan Anaqi yang sedang berkemas.

"Merajuk lagi ke?" tanya Rayyan Anaqi sambil tangannya tidak henti memasukkan barangan yang penting ke dalam bagasinya.

Sudah 3 hari sejak pulang dari kampung isterinya bermasam muka dengannya.

"Tak apalah, abang pergi ajela. Mayra rela kena bermadu" kata Mayra Adelia.

Anak matanya dinaikkan ke atas.

"Madu? Nak kena bermadu kenapa?" soal Rayyan Anaqi dengan pelik.

Dahinya juga berkerut mendengar kata-kata isterinya.

"Iyelah, kan Mayra kena kongsi abang dengan negara ni" jawab Mayra Adelia dengan selamba.

Rayyan Anaqi tertawa kecil mendengar jawapan isterinya.

Dengan perlahan dia mendekati isterinya yang sedari tadi hanya duduk di hujung katil.

"Betul la tu. Abang sayangkan Mayra Adelia, dan abang sayangkan negara kita. Jadinya sayang kena pandai kongsi la. Kalau abang tak jaga negara kita, nanti sayang juga yang dalam bahaya. Betul tak?"

Perlahan Mayra Adelia menganggukkan kepalanya.

Ada betulnya juga apa yang dikatakan oleh suaminya itu. Jika perkara yang sama berlaku lagi tanpa orang seperti suaminya, mana mampu dia selamat dan bernafas di muka bumi pada hari ini.

"The only 'madu' that I can accept" usik Mayra Adelia.

Meletus tawa mereka dengan jenaka yang dikeluarkan.

Riak wajah Rayyan Anaqi kembali serius.

"Abang nak tanya boleh? Abang tak nak tanya sikit tapi nak tanya banyak. Boleh?"

"Boleh. Tanya aje asalkan kepala abang tak serabut dengan persoalan tu"

Duduknya di betulkan dan menghadap isterinya yang sedang duduk bersebelahan dengannya.

"Abang nak tanya kenapa Mayra jadi macam tu masa keguguran, kan?"

Rayyan Anaqi mengangguk perlahan. Risau jika pertanyaannya sedikit sebanyak membuatkan isterinya berasa tidak selesa.

"Macam mana sayang tahu?"

"The way you look at me, cara abang pandang Mayra tak lepas-lepas, berkerut tengok Mayra jadi orang gila, Mayra dah tahu apa yang tertulis dalam kepala abang"

"Masa kejadian tu, Mayra hanya fikir nak selamatkan anak kita je. Mayra tak kesah kalau Mayra terkorban sekalipun, at least anak kita selamat untuk temankan abang"

"Tapi bila abang dah tuduh Mayra macam-macam..." kata-katanya dihentikan.

Sengaja menayangkan wajah yang bengis kepada suaminya dan tangannya juga turut disilangkan pada dadanya.

Rayyan Anaqi hanya menelan liur dengan pandangan itu.

"That's the end of me, dan anak kita. Entah kenapa Mayra dah dapat rasa yang Mayra memang dah tak boleh tampung semua beban tu. At the same time, Mayra rasa terbeban bawa anak tu. Mungkin sebab emosi"

"Tambah pula bila doktor bagitahu yang anak kita dah tak ada. Mayra rasa serabut dan perasaan Mayra masa tu kucar-kacir. Sekejap-sekejap, rasa bersalah sebab sepatutnya itu tugas Mayra untuk jaga anak kita" terangnya ditemani dengan air mata yang kini mengalir di pipinya.

Tangannya di capai oleh Rayyan Anaqi dan diletakkan di dalam genggamannya.

"How come you are so strong, sayang?"

LEFTENAN RAYYAN ANAQI | C |Where stories live. Discover now