Rayyan Anaqi mengorak langkah ke arah isterinya yang masih lagi sedang tergamam dengan situasi yang berlaku sebentar tadi.
Tangan Mayra Adelia diragut keras.
"Jom" kata Rayyan Anaqi sambil menarik tangan isterinya.
Mayra Adelia masih terkebil-kebil dengan situasi yang berlaku dengan cepat itu.
"Mama, papa, Rayyan nak bawa Mayra keluar kejap nak tenangkan fikiran. Paling lambat malam nanti baru kita orang balik sini" terang Rayyan Anaqi kepada Puan Ina dan Encik Fauzi.
Kaki mereka laju mengorak langkah ke luar rumah itu.
Dengan perasaan yang membuak-buak kemarahan, Rayyan Anaqi membuka pintu keretanya dan dengan lembut menyuruh Mayra Adelia untuk masuk ke dalam perut kereta itu.
Rayyan Anaqi dan Mayra Adelia hanya diam membisu.
Tiada sepatah perkataan yang keluar dari mulut mereka sepanjang tayar kereta itu bergolek.
"Abang nak bawa Mayra pergi mana?" tanya Mayra Adelia. Namun soalannya tidak dijawab.
"Abang, Mayra tanya ni"
"Awak nak bawa saya pergi mana? Bagitahu la, nanti saya takut" jelas Mayra Adelia.
Soalannya yang tidak berjawab membuatkan dia tidak puas hati.
Kereta yang dipandu oleh Rayyan Anaqi perlahan-lahan dihentikan ditepi jalan raya.
Perlahan suaminya memandang kearahnya dengan pandangan yang pelik.
"Awak? Saya? Kenapa tak guna abang?" lembut suara Rayyan Anaqi menegur isterinya.
"Sengaja, sebab abang tak layan Mayra"
Wajah suaminya masih lagi menunjukkan reaksi kosong. Kereta yang diberhentikan kini kembali memulakan perjalanan.
"Kan abang dah pernah cakap, abang tak suka sayang panggil abang dengan panggilan tu" kata Rayyan Anaqi. Matanya masih tidak lekang memandang jalan raya.
Mayra Adelia hanya mampu menundukkan kepalanya memikirkan segala salah yang dibuat olehnya sehingga menaikkan kemarahan suaminya.
"Kenapa abang marah? Abang tak selesa dengan Aqim tadi ke?" tanya Mayra Adelia.
Sisi wajah suaminya dipandang lama menunggu jawapan untuk keluar dari mulut suaminya itu.
Wajah Rayyan Anaqi mula bertukar reaksi. Tangannya menggenggam kuat stereng kereta yang sedang dipandu.
"Abang tak nak dengar nama jantan tu keluar dari mulut sayang. Abang tak suka" pesan Rayyan Anaqi dengan tegas.
Kereta yang tadinya dipandu laju oleh Rayyan Anaqi kini diparkir di hadapan hotel di kawasan pekan.
"Buat apa dekat sini? Banyak lagi tempat selesa dekat pekan ni. Tu ada cafe, ada gerai-gerai, ada tempat karaoke lagi"
"Be quiet and follow me" arah Rayyan Anaqi kepada isterinya.
Pintu bilik dibuka oleh Mayra Adelia dan ditutup kuat oleh Rayyan Anaqi. Terjongket bahu Mayra Adelia mendengar bunyi pintu yang ditutup kuat oleh suaminya.
"Abang ni kenapa? Terkejut Mayra"
"Abang ada masalah ke?" tanya Mayra lembut. Rayyan Anaqi yang berdiri di depannya dipeluk erat.
Namun, pelukannya ditolak.
Pandangan Mayra Adelia juga bertukar menjadi sedih dengan muncungnya yang terjuih dan matanya yang menunggu masa untuk mengeluarkan air mata.
YOU ARE READING
LEFTENAN RAYYAN ANAQI | C |
Romance"Saya suka awak" -L.Rayyan Anaqi "Awak cakap apa tadi?" -Mayra Adelia "Kenapa? Nak record?" -L.Rayyan Anaqi "Saya tak memilih. Hati saya yang tentukan. Kalau betul itu orangnya, ia akan beri saya petunjuk. Kalau bukan, ia akan menarik saya untuk ber...