Can I Hit On You?

64 4 0
                                    

"Hoi!!!" jerit seorang lelaki dari belakang.
Adelia menoleh ke belakang. Beberapa orang samseng yang menyarung baju hitam secara seragam membuatkan Adelia berasa tidak sedap hati.
'Macam aku kenal'bisiknya dalam hati.

"Oh, Shitttt!"baru dia teringat akan hutangnya dengan Ah Long sebelum ini. Adelia memaki diri sendiri sebelum memecut lari keluar dari kawasan condominium itu.

"Eh, perempuan tu nak larikan diri. Cepat!"arah lelaki itu. Lima daripada orang suruhannya itu berlari mengejar Adelia yang sudah hilang dari pandangan.

Bermulalah sesi kejar mengejar diantara mereka. Adelia yang sentiasa memakai kasut sneakers itu terus memecut laju tanpa menoleh kebelakang.

Waktu itu Usian bolt pun kalah olehnya. Dia lari demi menyelamatkan nyawa sendiri. Kalau aku tau jadi macam ni. Sumpah. Aku tak ikut Yu balik rumah dia.

Dia berhenti melepaskan lelah disebuah bangunan, sebelum menoleh ke belakang. Lima orang lelaki tadi masih mengejarnya. Damn it! Adelia yang sudah kepenatan itu ternampak sebuah kereta hitam sedang membuka pintunya.

Tanpa berfikir panjang dia terus berlari dan melompat masuk ke dalam kereta itu.


Serentak dengan itu pintu kereta ditutup rapat. Kereta itu terus meluncur laju.

Lima orang yang mengejarnya tadi kebingungan mencari Adelia. Adelia tercungap-cungap keletihan didalam kereta itu. Setelah dia bernafas dengan normal baru dia menyedari ada sepasang anak mata tajam sedang memandang ke arahnya.

Adelia tersengih sebelum mengubah cara duduknya dengan lebih selesa. Rambut palsu pendek yang dipakainya diperbetulkan sebelum bersuara. Doktor sama yang dijumpainya semalam. Doktor yang sama dimana Adelia telah mempergunakan nama doktor itu untuk membedah pesakit jantung semalam.

Lelaki itu memandangnya dengan penuh dingin secalit senyuman pun tiada untuk Adelia tenang memulakan perbualan. Adelia berdehem.

"Sorry. I thought grab car yang aku pesan."ucap Adelia. Lelaki itu memandang tajam kearah Adelia sekilas sebelum kembali menghadap jalan.

"Muka aku ada nampak macam abang grab ke? Lagi satu kau tengok kereta ni ada rupa macam grab car ke?"soal lelaki itu dia sudah berhenti dibahu jalan.

"Keluar."arah Lelaki itu dengan tegas. Adelia mengeluh kecil sebelum memuncungkan mulut. Dia menekup kedua belah tangannya tanda meminta maaf.

"Sorry. Aku nak cepat tadi ada orang kejar. Please... drive lah jauh-jauh sikit."pinta Adelia. Matanya meliar ke luar tingkap dikhuatiri orang-orang ah long tadi masih mengejarnya.

"Please... ini soal hidup dan mati aku. Please."rayu Adelia. Lelaki itu mengeluh sebelum meneruskan perjalanannya.

"Kau kena kejar dengan Ahlong ke?"soal Lelaki itu. Secepat kilat Adelia memalingkan wajah memandang Lelaki itu.

"Macam mana kau tau?"soal Adelia. Lelaki itu hanya mengangkat bahu tanda dia hanya meneka.

"Kalau dah ada kerja tetap sebagai seorang doktor, kenapa nak susahkan hidup pinjam dengan ahlong"tegur Lelaki itu. Adelia menoleh memandang lelaki itu.

"You don't know me. So don't judge."balas Adelia. Dia kembali membuang pandang ke luar tingkap. Lelaki itu teleng kepala sebelum menumpukan perhatian sepenuhnya ke jalan.

"Doc, nak tanya lah. Awak ada girlfriend ke?"tanya Adelia. Lelaki itu mengerutkan dahi sebelum memandang sekilas kearah Adelia.

"Kenapa kau tanya?"tanya lelaki itu.

"If you takde girllfriend it's okay. I can always go after you. But if you had one. That's a sad news, but then it's okey coz you not gay. But even if you gay, I still go after you. Coz you already in here."ucap Adelia seraya menunjuk ke dadanya.

Lelaki itu terkesima seakan tidak percaya dengan kata-kata yang diucapkan oleh Adelia itu.

"Betul. Kau tak percaya ke?"soal Adelia. Lelaki itu hanya menggelengkan kepala.

"Wow, Are you gonna hit on me? How old are you anyway."kata lelaki itu. Adelia tersengih.

"Jangan cabar aku."bisik Adelia dengan rapat ketelinga Lelaki itu. Lelaki itu mendengus sebelum memberhentikan keretanya dibahu jalan untuk kali kedua.

"Keluar."Arahnya. Adelia tersengih lagi perlahan-lahan dia membuka seatbelt lalu membuka daun pintu kereta. Sebelum keluar dia sempat bersuara.

"Jumpa lagi Dr. Alatamis Rayyan. Kau telah mencuri hati ku."usik Adelia seraya memberikan isyarat mini-love kepada lelaki itu.

Adelia keluar dari kereta itu dengan senyuman yang tidak lekang dipipi. Pintu kereta ditutup lalu kereta hitam chevrolet itu menderum laju membelah jalan.

Doctor, Can I Hit On You?Where stories live. Discover now