Pagi itu, Adelia yang baru sampai di hospital melangkah lemah menuju ke ruang pintu masuk. Semalam dia menunggu mesej WhatsApp dari Alatamis tetapi hampa.
Kalau betul dia takde perasaan kat aku, kenapa dia buat macam tu semalam? Skinship is something yang kau buat kat orang yang kau sayang kan? Aku tunggu je dia cakap sesuatu. But nothing coming out from his mouth. I'm mean like whaaaaaaaaatttt?
Tergantung sepi betul ni. Tak tahu kemana arah hubungan macam ni. He did say yang dia dijodohkan keluarga. And he doesn't even care. Which mean he doesn't like the engagement. By the look of Medina's face. Dia pun macam tak suka ditunangkan. But why, do they agreed?
Betul ke apa yang Darius pernah cakap tu? Mereka dikawal? T20 problem I guess. Leceh macam ni. Tak habis lagi ke masalah 'Megah holding' ni. Adelia tersenyum sendiri apabila Laura pernah bercerita kepadanya tentang meme yang viral itu.
Mindanya berhenti berhubung dengan sistem sarafnya yang lain apabila mendengar bunyi yang bising dari dalam bilik loker. Semakin dia menghampiri semakin kuat pertengkaran itu kedengaran.
Macam kenal dengan suara ni. Alamak, bab1! Ini mesti kes semalam. Dia cepat berjalan menuju ke bilik itu.
.........................................................................
"Ayah datang sini kenapa? Ayah tau tak yang ayah dah malukan Darius kat semua staff. Mana Darius nak letak muka yah? Sanggup ayah buat macam ni?"
"Ayah buat semua ni untuk kebaikan kamu. Kamu ada masa berapa tahun lagi nak habis? Setahun. Kamu nak kerja kat mana? Kalau ayah tak ambil duit tu, kamu nak buat apa? Lepas ni confirm kamu akan di blacklist. Lagipun ini bukan pertama kali kamu buat kesalahan kan?"
Darius terkesima. Mulutnya tidak terucap kata-kata. dia tidak menyangka ayahnya begitu berani membuat keputusan untuknya. Dan berani mengucapkan kata-kata itu kepadanya. Wajahnya diraup cuba untuk menanam kesabaran yang semakin hilang. Kepalanya serabut, rambutnya kusut.
"Kebaikan apa yang ayah cakap ni? We were just talked about medical accident and I almost... Almost did that yesterday. And you doesn't even say a word of encouragement. Hence you took the bribe. How low do you want me to sank. Ayah?!This is not why I become a doctor."
"But it is your fault..."
" I... I know it's my fault that kid got to be operate twice. And you know what? That blondie part timer, that you just mock right in front of the board is the one who help me yesterday. And she's my friend. How dare you! Mana Darius nak letak muka, ayah? You are so stupid. You are the dumbest dad that I never wish I had."
"Sampai hati kau cakap ayah macam tu. Ini ayah kau tau tak Darius? Ayah buat semua ni supaya kamu senang. Ayah takde niat nak malu kan kamu. Just take the money. And we're done here."
Darius melopong. Sangat terkejut dengan kata-kata yang keluar dari mulut ayahnya. Entah apa yang merasuk ayahnya ketika itu sanggup menutup mata dengan kesalahan yang dibuatnya. Dia berundur beberapa langkah.
" I can't believe you said that. Money? Is all about money then. Sebab duit ayah sanggup tutup mata dengan kesalahan Darius? Wow." Darius mengetap bibir menahan rasa sedih dan kecewa.
.........................................................................
Bang! Kedengaran bunyi hentakkan kuat dari arah bilik loker. Terangkat kedua bahu Adelia yang baru sahaja tiba dihadapan pintu bilik itu. Kelihatan ada beberapa orang resident yang sedang berdiri dihadapan pintu masuk. Barangkali takut mahu ikut campur.
"This is bad. If Dr. Alatamis knows. We're dead." Salah seorang resident bersuara seraya memegang dahi.
Adelia mengeluh kecil. Dia tahu itu pasti soal Darius. Infact dia yang clean up semua masalah Darius semalam. Namun dia tidak menjangka keadaan akan bertambah teruk seperti itu.Dia cepat-cepat menolak daun pintu lalu masuk ke dalam bilik.
YOU ARE READING
Doctor, Can I Hit On You?
Genel KurguHe is A+ doctor who has everything he wish for. Name, money but the only problem that he's facing is the problematic hospital that he will inheritance from his grandpa. And she an underrated doctor who went rouge. And will do anything she like AS l...