Face off

18 4 1
                                    

Adelia menarik nafas sebelum mengetuk pintu bilik yang tertera nama Alatamis. Sebelum itu dia tidak pernah pun mengetuknya. Dia main redah sahaja. Tapi selepas peristiwa semalam, Adelia jadi janggal. Dia merasakan yang dia perlu behave dihadapan lelaki itu.

"Masuk."arah suara itu dari dalam. Adelia membuka daun pintu serta merta anak mata mereka bertembung.

God. I miss him. Bisik Adelia dalam hati. Dia melangkah masuk ke dalam bilik itu lalu menutup pintu dengan perlahan. Dia berdiri kaku dihadapan Alatamis. 

"Duduk."arah Alatamis lagi. Adelia teragak-agak mahu menarik kerusi.

"Tak apa saya selesa berdiri."akhirnya dia bersuara juga tapi matanya tidak memandang ke arah Alatamis.

Saya? Kening Alatamis terangkat mendengar pronoun itu disebut. Sejak bila bahaskan dirinya saya? Dia menelek wanita dihadapannya itu dari atas hingga ke bawah. Mata yang sembab itu. Pipi yang memerah itu. Bed hair yang sentiasa muncul jika wanita itu runsing. Dia tahu Adelia agak menderita dengan perpisahan mereka yang mengejut semalam. Alatamis cuma tidak faham kenapa wanita itu tidak mahu membuka mulut menceritakan segalanya.

"You will do the surgery. Did Aman Ra threat you to leave?"Soalan itu membuatkan Adelia mengangkat muka memandang Alatamis.

He did, huh?soal Alatamis dalam hati. Adelia berdehem. 

"No."

Lie. I know he did. Bisik Alatamis dalam hati lagi.

"Do you need my assist?"

"No."

Lie. You lie again Lia.

"Anything you want to say to me?"

"No. Nothing."

Kali ini Alatamis mendengus. Penumbuk digenggam erat dibawah meja. Dia geram dengan sikap endah tak endah Adelia ketika itu.

"You really want to break up with me huh?"

Adelia terkedu dengan soalan itu. Alatamis masih dengan pendiriannya tidak mahu berpisah kerana semalam.

"Please separate personal matters from your work sir."

"Adelia!"tegas sahaja suara itu kedengaran.

"If that's all, can you excuse me? I have to do my round."

"No, you cannot leave until we settle this matter."

Adelia merengus seraya menjeling ke arah Alatamis yang sejak tadi tidak lepas memandangnya. Alatamis berdiri lalu berjalan menuju ke arahnya. Adelia semakin berdebar. Perlahan-lahan kakinya mengundur beberapa langkah ke belakang. Dia menarik Adelia lalu menghentak tubuh itu ke dinding. Adelia terperangkap apabila kedua tangan itu menguncinya.

"If you don't tell me now. I will kick Aman Ra from his position and threat him. I will take my time to torture him so that he will tell me what's going on with you. I know, he knows about that video. Right?"

"What video?"

Alatamis tersengih dengan sinis. "I know about that video Lia. That night, when you pass out. Ren almost tell me about it. But, I just don't have a chance to ask and watch it by myself. Aman Ra too, keep bitching me about it. So, I expect you will tell me everything. But, no. You always keep thing to yourself."

"Did Aman Ra give you money so he can do the surgery?"soal Alatamis lagi.

Adelia mengerutkan dahi. "How did you know about that?"

"See, Lia. There's so much thing about me that you didn't know. And so many thing that I don't know about you."

Adelia menundukkan kepala. Alatamis menarik nafas dalam. Cuba untuk bersabar.

Doctor, Can I Hit On You?Where stories live. Discover now