Help II

33 5 1
                                    

Adelia masih merasakan dirinya diperhatikan sebaik sahaja tiba dihospital pada pagi itu. Beberapa kali dia berpaling kebelakang. Namun, tiada kelibat yang mencurigakan. Sejak peristiwa buang bayi semalam. Dirinya menjadi topik bualan seluruh negara. Masakan tidak, rancangan televisyen itu disiarkan secara langsung. Beberapa keratan video banyak masuk ke fyp tiktok dan trending di twitter.

Adelia tersangat benci dengan perhatian yang diberikan kepadanya itu. Lebih banyak doktor dan muka-muka baru yang datang menempel ke arahnya. Dalam erti kata lain, ingin mengampu dan menumpang sama populariti itu. Itu semua membuatkan Adelia naik rimas.

Tapi dihadap juga, kerana bagi Joshua. Ada lebih baik orang mengenali dirinya. Kerana jika terjadi sesuatu, as in I am being kidnapped. Media akan lebih tahu dengan cepat. Maka usaha untuk menjejaki dirinya akan jadi lebih mudah.

But trust me on this. I HATE THIS. jerit Adelia dalam hati. Dia masuk ke bilik loker. Keadaan agak janggal apabila Darius hanya diam tidak menyapanya. That's a good thing. I only have what? 5 days to work here. So, I don't care. Adelia membuka jaketnya lalu menyarung jubah putih. Stetoskop di sangkut dibahu dan pager dimasukkan ke dalam poket jubah.

Baru sahaja dia ingin melangkah keluar dari bilik loker itu, pagernya berbunyi. Dia diperlukan disebuah bilik pembedahan yang sedang berlangsung. Adelia mengeluh seraya memicit dahi. Aku baru masuk kerja woi. jeritnya dalam hati. Dia segera berlalu dari bilik itu dengan segera.

............................................................................................................................................

Adelia keluar dari ruangan pembedahan itu dengan perasaan marah dan jengkel bercampur baur. Dia membuka glove putih lalu dicampak kasar ke dalam tong sampah. Sut PPE yang dipakai turut dibuang. Leon membuntutinya dari belakang.

"Doktor Adelia, Are you okay?"tanya Leon.

"I'm fine. It just stupid thing. I'm glad I only work in this hospital for 5 more days. Otherwise..."Adelia menggelengkan kepalanya sebelum berjalan keluar dari bilik itu.

"Wait, why?"

"Leo, kau sendiri nampak apa yang jadi kat makcik tu kan? Aku tahulah hospital swasta. Bukannya kau sepatutnya treat patient dengan lebih berhati-hati ke? What the fuck is going on with that makcik?"

"That's why I'm calling you. Maybe bahagian throacic sengaja tutup  mata mengenai hal ni."

"Tutup mata?"Adelia terkesima seraya menggeleng kepala seakan tidak boleh menerima kata-kata Leon itu.

 "I don't care. I'm in charged now. So I'm going to tell him everything."putus Adelia. Dia sudah muak dengan perkara yang sama berulang kali terjadi dihospital itu.

Leon mengeluh memegang dahi menghantar pergi Adelia dari situ. Dia menyeluk poket lalu mengeluarkan telefon pintarnya. Nombor Alatamis didail.

"Is"

.......................................................................................................................................................

Adelia datang berjumpa dengan keluarga Puan Alice pagi itu. Wajah sugul ahli keluarga tu membuatkan Adelia rasa tidak selesa. Dirinya terasa terbeban untuk menceritakan mengenai Puan Alice. Tapi perkara itu sudah biasa berlaku baginya. Dirinya perlu ditabahkan.

"Keluarga Puan Alice?"tanya Adelia sebaik sahaja diserbu oleh seorang lelaki dari hadapan bilik itu. 

"Ya, saya suami dia. Bagaimana dengan keadaan isteri saya doktor?"tanya Si suami. 

Adelia berdehem lalu mengerling ke arah dua orang anak lelaki yang sedang duduk bermain permainan video. Seorang anak perempuan itu kelihatan agak muda. Duduk dipangkuan siabang.  Adelia dapat mengagak mereka bertiga itu pasti anak-anak Puan Alice.

Doctor, Can I Hit On You?Where stories live. Discover now