"OKAY, Baik. Baik." Dr. Ying meletakkan kembali gagang telefon ke tempat nya sebelum berpaling menghadap bilik rawatan kecemasan itu.
"Pay attention. Mass case. Multiple trauma patient minutes away. Let's go.! " umum Dr. Ying lagi.
Fidelia selaku ketua staff nurse disitu mengangguk. Dia dengan pantas melaksanakan tugasan yang lalu berkumpul untuk mendengar arahan seterusnya.
Beberapa minit berlalu sebuah kereta ambulan datang. Dr. Ying dan Fidelia bergegas keluar.
"Okay what do we have Joe" tanya Dr. Ying.
"Er.. 45 tahun. Lelaki. Left leg amputation" beritahu Joe. Dr. Ying mengangguk faham.
"Okey unit kecemasan 2." beritahunya. Ada seorang doktor menyorong stretcher itu. Dr. Ying berjalan kepada kereta ambulan lain yang baru sampai. Dia kenal akan paramedik itu.
"Angela talk to me." pinta Dr. Ying. Angela turun dari ambulan lalu menyorong stretcher.
"Train motorman. GSC 3, BP 90 by palp"beritahu Angela.
"Kecemasan 4. Go! "Arah Dr. Ying. Ada lagi seorang Residen mengikuti Angela. Dr. Ying menarik nafas dalam apabila dia ternampak dua buah lagi ambulan datang menuju ke arahnya. Fighting!
Di sudut lain, Adelia sedang berusaha keras bagi merawat pesakit didalam ambulan. Baju, tangan dan keadaan dirinya sudah tidak terurus. Beberapa minit sebelum itu dia berada didalam situasi yang agak berbahaya.
Dia berada diantara dua buah gerabak yang bertembung tadi. Dia dan beberapa orang yang lain cuba menyelamatkan seorang mangsa dari terus tersepit diantara dua buah gerabak tadi.
Adelia kembali mengepam badan melakukan CPR supaya pesakit itu terus bertahan. Namun degupan jantung semakin perlahan dirasakan. Dia bertukar dengan ahli paramedik itu.
" Come on... " Adelia cuba membuka mulut pesakit itu. Tetapi tidak berjaya. Tsk... Adelia merengus.
"He keeps biting down. I can't get the blade in. " keluh Adelia. Dia meletakkan blade itu ke tepi.
"Macam ni lah. Awak bag dia. Saya buat CPR. Akhirnya membuat keputusan. Dia tidak mahu mengambil risiko jika dia kehilangan pesakit itu.
" Come on, we're almost there. It's not time to go yet. Come on! "
Adelia meneruskan melakukan CPR. Akhirnya ambulan itu sampai. Dia sudah berada diatas stretcher masih meneruskan CPR. Seorang jururawat yang pernah dijumpainya beberapa hari lalu menyapanya.
"28 years Old male. Crush injuries, severed artery. Massive blood loss" beritahu Adelia.
"Unit kecemasan 3, baru sahaja buka" beritahu Fidelina. Seorang doktor lelaki bertag nama Leo mendatangani nya.
"Talk to me Blondie" katanya agak kasar kedengaran. Adelia hanya mampu bersabar. Itu bukan kali pertama orang memanggilnya dengan nama itu.
"Tourniquet on his right leg. Tried to intubate but couldn't get his jaw open. He lost his Pulse on the ride."
"Okay. Put him on our monitor and rapid transfuser grab 4 unit of O-neg and start with around Epi"arah Leo.
"Already hit him with Epi. Times 2. Still no pulse. He's in fib."sampuk Adelia lagi.
"Let's get him in the bay. I got it from here."kata Leo. Dia cuba memberikan isyarat kepada Adelia supaya memberikannya laluan.
"Nope. He's mine."tegas Adelia. Leo menoleh memandang wanita itu. Dilihatnya wanita itu comot memakai kemeja putih yang sudah berubah warna. Ada kesan darah dibahu. Dan beberapa luka kecil diwajah.
"Siapa minah Salleh sesat ni?"tanya Leo dengan wajah yang tidak puas hati.
"Says, she's a doctor."jawab salah seorang ahli medik yang ada disitu.
"Get off the gurney doc. I'm senior resident in this ER."tegasnya. Mulai mengggunakan kuasa autoriti.
"Yeah? Well I'm your new part-time trauma fellow."balas Adelia. Leo mengetap bibir geram memandang Adelia pergi.
'Is she the one that they been talking? I'm sure she is.'Leo mendengus kasar sebelum berlalu menuju ke arah ambulan terakhir yang masuk ke kawasan itu.
........................................................................
"Hold, hold compression."Adelia memberikan arahan kepada salah seorang jururawat yang bertugas bersamanya ketika itu. Dia didatangi seorang doktor muda. Dia kelihatan resah, gementar dan gugup. Adelia mengeluh lalu mengalihkan pandangan ke arah doktor tadi.
"You are?"tanya Adelia. Matanya kembali ke arah leher pesakit tadi. Dia mengores kan ditempat yang betul menggunakan scalpel sebelum menyucuk blade masuk. Kemudian dia menggantikannya dengan hos bagi menyalurkan oksigen ke dalam badan.
"Er, saya Hana. 4 year med student." beritahunya.
"Speak english?"
"Uh-huh"
"Good. Coz I'm not fluent in malay. So, I'm gonna speak english in here. As being said, can you do a cordis in the groin?"pinta Adelia.
"Mm-hmm"
"Get a left femerol in there"
"Yes doc."Hana terkial-kial dengan peralatan yang ada disebelahnya. Adelia mengerling lagi seraya mengeluh. Adelia mencapai steriliser lalu memicitnya dengan kuat ke atas kaki pesakit itu.
"There, you're sterilised it. Now stick it."arah Adelia. Dia naik geram dengan pelajar medical itu. Hana cuba melaksanakannya.
"Hana. He's a patient not a cushion." tegur Salah seorang staff nurse yang turut ada disitu.
Hana termanggu. Dia gugup. Adelia cuba menahan diri dari meletup disitu. Kesabarannya benar-benar teruji. Dia mencapai jarum itu lalu menyucuk pada salur darah pesakit tadi.
'Semuanya aku kena buat'keluh Adelia dalam hati.
"Alright. Shock to 120. Clear."arah Adelia seraya mengangkat tangan.
"Clear"Jururawat itu menekan suis defillabrator. Badan pesakit itu terenjat.
"No pulse."beritahu jururawat itu setelah melihat monitor itu.
"Again. 200 clear."arah Adelia lagi. Sekali lagi badan pesakit itu terenjat.
"I have pulse. Sinus tach at 112"beritahu jururawat itu.
"And he's back. Get bp and keep giving him blood. Send a rainbow of tubes and a type and cross. Get his blood gas and get him to the OR."
"You not going?"
"I-I'm a... I've got something to take care of. You just go. Hurry."
"Ok right on."
.....................................................
YOU ARE READING
Doctor, Can I Hit On You?
General FictionHe is A+ doctor who has everything he wish for. Name, money but the only problem that he's facing is the problematic hospital that he will inheritance from his grandpa. And she an underrated doctor who went rouge. And will do anything she like AS l...