Selepas semua kekecohan itu, Ren telah dikejarkan ke hospital. Prosedur sangat sulit dan hanya beberapa orang staff hospital sahaja mengetahuinya. Barang kali sudah dibincangkan awal oleh Alatamis. Adelia tetap setia duduk diruangan menunggu bilik operasi itu. Disisinya ada Laura yang suda selesai menerima rawatan. Begitu juga dengan Joshua dan Yu Xuan. Wajah masiing-masing sugul.
Tidak lama kemudian bilik operasi itu terbuka. Wajah doktor Ranjeev itu dipandang. Ada segaris senyuman diwajahnya.
"How's my brother?"tanya Adelia yang sudah meluru mendapatkan doktor berbangsa tamil itu.
"He's fine Lia. "jawapan itu membuatkan Adelia menarik nafas kelegaan.
"Alhamdulillah. Alhamdulillah." Adelia menyandarkan tubuhnya ke dinding.
"I think, You already know this but, as a doctor. I should remind you. He's gonna need a lot of rest before he can sing or dance."
"Yes, yes. Thank you Ranjeev."
"My duty Lia. My duty."balas Doktor itu. Dia dengan segera pamit dari situ.
"Rasanya lebih baik kau balik dulu Lia. Biar, Julian jaga Ren kat sini."
"No. I don't want to leave him."Balas Adelia dengan ketegasan. Joshua berpandangan dengan Julian sebelum menganggukkan kepala.
"Tak apa lah. Korang balik dulu. Biar aku tengokkan dia."kata Julian. Joshua akur. Dia, Yu Xuan dan Laura perlahan-lahan beredar dari ruangan itu.
.............................................................................
Adelia merenung lama ke arah Ren yang masih terlantar diatas katil itu. Wajah pucat dan lebam itu sangat menyayat hatinya. He's an idol. Macam mana dia nak terima kenyataan tentang wajahnya yang teruk dicederakan oleh orang-orang Jim?.
Bila diingatkan lagi terlalu ramai yang jadi mangsa akibat kesilapan dirinya membuatkan Adelia tambah rasa bersalah. Airmata yang sudah kering. Bergenang lagi. Sebak didada ditahan kan. Tidak mahu tangisannya mengganggu tidur Ren.
Huluran sapu tangan itu membuatkan Adelia tersedar tentang sesuatu. Dia menoleh mengangkat muka. Julian tersenyum memandangnya
Julian menyuakan lagi sapu tangan itu ke arah Adelia apabila hulurannya tadi tidak bersambut. Perlahan-lahan Adelia mencapainya.
"Kau nak makan ke?"tanya Julian. Baru memulakan topik perbualan. Adelia mengeleng.
"Nak air?"tanya Julian lagi. Adelia menggeleng. Kali ini Julian mengeluh.
"Lia, janganlah macam ni. Sedih Ren nampak kalau kau macam ni."tegur Julian.
Adelia menoleh sebelum menyandar ke kerusi. Dia mengeluh. Sisa airmata diseka lagi. Julian menghulur segelas air. Adelia berjeda lalu menyambutnya perlahan.
"I can't believe, I let both of them...."
"Drink"potong Julian. Dia tidak mahu mendengar Adelia meneruskan kata-katanya.
Adelia mengangkat muka memandang Julian. Julian mengangguk seumpama memberikannya kekuatan. Adelia akur lalu meneguk air itu perlahan. Julian mengambilnya apabila sepesai lalu diletakkan di tepi meja.
Julian mengeluh melihat reaksi Adelia yang masih tunduk menekur lantai.
"There's nothing you can do. Semua ni dah ditakdirkan. Tak perlulah nak salahkan diri sendiri."
"Aku minta maaf sebab sebelum ni. Marah kat kau membabi buta. But, now I know. So I learn from my lesson."
Diam. Itu memberikan peluang kepada Julian untuk terus bersuara.
"Semua yang berlaku ni. Ada sebab musabab nya. Kita sebagai manusia. Harus terima. Sad. Yes. Me too. Afterall he is the love of my life."
Mereka berdua sama-sama mengalihkan pandangan ke arah Ren yang masih terlantar dia atas katil hospital.
"But all we can do right now, is to not cry and wait for him to wake up. You and I we both know. Ren doesn't like to see you like this."
Adelia diam lagi. Tapi kali ini dia sudah rasa lebih tenang mendengar kata-kata semangat dari Julian. Sedikit demi sedikit rasa bersalah yang berat menggunung dibahunya terasa ringan.
"Please go back home and rest."
"I don't have home. Not anymore."
Sunyi. Jawapan yang tak disangka dari Adelia membuatkan Julian terdiam. Dia hampir berputus asa untuk memujuk wanita dihadapannya itu.
"D... don't s..say that."satu suara yang serak dan tersekat-sekat kedengaran membalas kata-kata Adelia itu.
Adelia mengangkat muka mengalih pandangan ke arah katil.
"Ren!" Adelia dengan pantas memeluk tubuh yang masih terbaring lemah.
"Ack!"Ren memejam mata menahan rasa sakit.
"You not dead?!"
"Well, I wish. I'm dead now. Argh!"Ren yang masih dipeluk erat bersuara. Wajahnya mengherot menahan rasa sakit dibahu.
"Owh, sorry. Sorry..."Adelia meleraikan pelukan. Sebak didada apabila melihat Ren kembali bersuara dan bergurau dengannya.
"Why do you say that? Huh?"
" You're not blaming yourself again aren't you?"
"Honestly, aniki why you keep thinking like that."
"It makes me think you don't love me anymore."
"Ren... It's not what you think". Akhirnya Adelia mendapat kekuatan untuk bersuara.
"Then what? You said I'm your brother. But you keep thinking like I'm an outsider. I said I'm fine. Why don't you believe me."
"Ren."
"The past is past. The present is important. And the future, we don't know what's coming for us."sambung Ren tanpa memberikan Adelia peluang untuk memberikan sebarang alasan.
"Aniki, I really want you to enjoy this moment."
"But your face.... I..."
"What's wrong with my face?"soal Ren dengan bersahaja.
"It's.... You an idol. It's in your agreement. You agency will be made at you. And your whole career will be ruined."
"Aniki... I DON'T care. I did told you before, if I have to quit, I quit. For the sake of my love one. Besides there is so many platforms for me to continue to sing."
Adelia tertunduk lagi. Jemari yang bertaup antara satu dengan yang lain dipandang lama. Ren memegang jemari itu erat.
"I love you"ucap Ren.
"Me too" balas Adelia seraya memeluk erat tubuh itu.
"Why do I feel like I'm the third wheel right now."sampuk Julian seraya memeluk tubuh.
"Yeah, me too."sampuk seseorang lagi dari muka pintu.
Pelukan terlerai. Ren tersenyum memandang Julian. Begitu juga dengan Adelia yang terpandangkan Alatamis yang memunculkan diri dimuka pintu.
"Is...."
..........................................................................................................................
Stay tuned. Share and vote. Thanks a lot. Bye. Chupchup 😘.
YOU ARE READING
Doctor, Can I Hit On You?
Ficción GeneralHe is A+ doctor who has everything he wish for. Name, money but the only problem that he's facing is the problematic hospital that he will inheritance from his grandpa. And she an underrated doctor who went rouge. And will do anything she like AS l...