Nightmare

44 5 0
                                    

Adelia keluar dari ruangan kecemasan 3 tadi dengan keluhan. Dia didatangi oleh seorang staff nurse yang pernah dijumpainya beberapa hari sebelum ini.

"Dr. Adelia. Oh, are you alright?"tanya wanita itu apabila melihat keadaan diri Adelia yang tidak terurus dan ternampak banyak kesan darah.

"Yeah. I'm fine"

"Fidelina"wanita itu menghulur tangan untuk bersalaman.

"Pleasure to meet you. Is everyday like this?"tanya Adelia.

"Someday were busy."Balas Fidelina. Perbualan mereka terhenti apabila sebuah lagi katil disorong masuk ke dalam wad kecemasan  itu.

"Erm, 20. Cystic fibrosis. Dingin, sebak nafas, temp 36.7."lapor ahli medik itu. Fidelina mengerutkan dahi. Sepertinya dia mengenali pesakit yang baru sahaja dibawa itu.

"It's not you again. Noah."

"Hi, aunty."

"Coming back again."

"Well, here  I am"

Fidelina tersenyum.

"Respiratory rate is 26. Let's take him to... Er.. Ada lagi ke kecemasan yang kosong. Enam. Go wait there." memberikan arahan kepada ahli medik itu.

Mereka akur. Noah terus disorong menuju ke arah yang dimaksudkan. Fidelina memandang ke arah Adelia.

"All our ER doctor are busy. Can you take care of our friend?"pinta Fidelina.

"Sure"balas Adelia. 

...................................................................

Adelia masuk ke dalam salah sebuah bilik. Langsir ditarik. Peralatan yang diambil sebelum masuk keruangan itu diletak diatas meja. Kemeja putih yang bertukar warna itu ditanggalkan. Tinggal lah baju tanpa lengan berwarna putih itu tersarung ditubuh. Dahinya berkerut menahan kesakitan.

"Argh! Sakit oh..."Adelia mengetap giginya. Matanya terpejam cuba menahan sakit. Jarum mulai dicucuk pada pangkal bahu yang koyak itu.

"Alia."tegur seseorang dari arah belakang. Adelia tidak jadi melaksanakannya. Dia segera berpaling, apabila mendengar suara yang dikenali menegurnya.

Alatamis berdiri sambil memberikan reaksi yang sukar untuk ditafsirkan oleh Adelia pada ketika itu. Kedengaran Alatamis mendengus seraya berjalan menghampiri Adelia. Ditangannya ada alcohol dan numb cream.

"I thought you could use these" Alatamis menghulurkan keduanya. 

Adelia tersenyum sipu mencapainya. Namun, Alatamis lagi cepat meletakkannya diatas meja. Dia menarik lengan Adelia supaya duduk dibirai katil yang kosong itu. Adelia terkejut lalu akur. Tanpa suara Alatamis menarik kerusi lalu menghadap Adelia yang masih tercengang.

"How that happen?"tanya Alatamis seraya menunjuk bahu Adelia. Dalam hati dia risau akan keadaan Adelia itu. Cuma dia tidak berani menyuarakannya. Syringe yang berisi jarum dan solution itu di capai. Dia  berdiri lalu menyucuk jarum itu dibahu Adelia. 

"Ah! I don't know. Must have snagged it on the wreckage."jawab Adelia dengan jujur. Dia menarik rambutnya yang terjuntai lalu disebak ke belakang telinga. Alatamis meletakkan kembali jarum yang sudah digunakan itu ke meja.

"You know, we do have a couple of doctor around here. I could hook you up."kata Alatamis. Padahal dia tahu Adelia pasti tidak akan meminta tolong darinya. Apatah lagi dari doktor lain.

"Is that supposed to be sarcasm?"

"You bet?"

Adelia tersenyum lalu menggelengkan kepala.

Doctor, Can I Hit On You?Where stories live. Discover now