Mother in law

21 5 0
                                    

Tok!Tok! Adelia mengetuk pintu sebelum menguak daunnya. Kelihatan Alatamis sedang duduk bersandar di tepi meja menantinya.

"You page me?"

"Hmmm.."

Adelia mengangkat kening hairan. Dia mempersoalkan tindakan Alatamis yang luar alam pada ketika itu.

"Why?"

"What do you mean, why?"

Adelia melepaskan keluhan berat. Dia berjalan menghampiri Alatamis.

"Sebab, kau hanya akan page aku when you urgently need me. For OR purposes. So..."Adelia memeluk tubuh memandang ke arah Alatamis. Meminta penjelasan. Alatamis hanya tersengih.

"Well I just wanted to see you. Salah ke?"

"Tch... Kau boleh tanya salah ke tidak?"soal Adelia sedaya upaya menyembunyikan senyuman. Tidak disangka Alatamis ada perangai sebegitu rupa.

"Encik Alatamis. Benda ni"kata Adelia seraya menayang pager itu.

"Kita guna untuk kegunaan hospital. Komunikasi penting bagi doktor. I never see someone, use this as a personal property. At least in this modern era, where you have a smartphone to call or message someone."

"Well, this one even more reliable than cellular network. I can reach you anywhere as long as you still in the hospital. And also another reason is. I forgot to charge my phone."

Alatamis meleraikan tangan Adelia yang masih memeluk tubuh itu. Dia menarik Adelia supaya lebih rapat ke arahnya.

"Kau selalu macam ni. Hari tu phone tinggal kat laci. Hari ni pula habis caj. Kau tinggal zaman batu ke apa? Orang sekarang mana-mana dengan phone. Dengan powerbank."komplain Adelia.

Alatamis tergelak. Entah kenapa Bebelan Adelia itu sangat mengena dihatinya. "You know Lia. Kau orang kedua bebel aku pasal ni."

"Yeke...?"

"Mama pernah tegur sebelum ni. Well, bukan salah aku. Dah aku lupa nak caj. Lagipun brand tu memang cepat sangat habis battery. Nak buat macam mana."balasnya menjungkit bahu.

Adelia mengerutkan kening. "Sejak bila kau pandai mengomel ni?"

Alatamis tergelak kecil lalu mengetap bibir. Dia tidak menjawab persoalan itu. Sebaliknya, dia menyelak rambut yang terjuntai di bahu Adelia. Matanya merenung tajam pada leher yang berbekas itu.

Adelia menelan liur diam. Dia hanya membiarkan Alatamis merenung dan memeriksa keadaan lehernya.

"Rasanya aku dah tegaskan sebelum ni kan? Kau cuma bertugas kat OR. Kau buat apa kat wad psikiatri?"soal Alatamis dengan perasaan geram.

Kenapa lah gadis dihadapannya itu sangat degil? Kau tak tahu ke aku risau nak mampus bila tengok kau kena cekik? Dengusnya dalam hati.

Telunjuknya menguis-nguis bekas yang kemerahan dileher Adelia. Sesekali dia mengeluh kecil. Adelia tersengih dengan sikap yang baru terpamer itu. Risau sangat agaknya. Itulah tadi, cubalah selamatkan aku awal-awal. Takde juga aku nak jadi hero bagi ceramah tak berbayar tadi.

Namun, Adelia mulai rasa tidak selesa apabila sentuhan itu beralih tempat. Dia cepat-cepat menepis lembut jemari Alatamis yang semakin galak menyentuh lehernya.

"What?"soal Alatamis yang kedengaran agak bodoh itu.

"Encik Alatamis kau kat mana sekarang? Please behave yourself."

"Well, at this point I don't care anymore."balas Alatamis dengan bersahaja.

"Everyone knows about you."sambungnya lagi dengan mengangkat bahu.

Doctor, Can I Hit On You?Where stories live. Discover now