" Is everything clear?"tanya Alatamis.
"Yes."jawab hampir semua yang ada dibilik itu.
Adelia tiba-tiba mengangkat tangan ingin bertanyakan soalan.
"I don't take any suggestions. That's all."jawab Alatamis dengan dingin. Dia berlalu dari situ.
"Wait! Is! Wait!"panggil Adelia. Dia mahu mengejar tapi Alatamis sudah sibuk ke tempat lain. Disisinya ada Medina. Adelia mengeluh kecewa.
"Kenapa dengan Is tu?"tanya Leo. Dia turut perasan akan perubahan bossnyaitu.
"Entahlah. Sejak dia bertunang hari tu. Dia dah berubah jadi Is yang dulu-dulu. Susah kita nak bawa berbual."sampuk Darius.
"Bukan dia dah okey ke hari tu? Siap buat akaun IG lagi."kata Leo.
"Inilah problem t20. Nampak mewah. Tapi semua dikawal. Kesian aku tengok dia."balas Darius.
Julian yang ada disitu hanya mendiamkan diri. Sempat juga dia mengerling ke arah Adelia yang masih terkulat-kulat disitu. Kasihan dia melihat Adelia diperlakukan begitu. Dia pun tidak faham apa yang dimahukan oleh Alatamis.
Semenjak majlis pertunangan itu. Dia tidak banyak berbual dengan teman baiknya itu. Seakan dia memencilkan diri. Masanya dihabiskan dengan Medina sahaja. Takkan lah dia dah jatuh sayang kat tunangannya itu?
Mustahil. Alatamis tidak pernah memberikan sebarang reaksi terhadap Medina sebelum ini. Drastik sangat perubahan Alatamis itu. Sehinggakan ramai yang berbual kosong menjaja cerita mengenai Alatamis dan Medina.
"It's okay Lia. Chill out. I also think that the second option it's better. But let's just agree with him for now."Leo bersuara cuba menenangkan doktor berambut perang itu.
Adelia mengangguk seraya mengeluh kecil. Rambutnya disebak kasar ke belakang. Pagernya berbunyi. Adelia menyeluk poket jubah. Dia segera keluar dari bilik itu.
...........................................................................................................................
"I can't believe it. You didn't listen to me. I told you, right. Do not make a reckless decision."
"I didn't. I'm just doing what I think would be alright to him."
"What If you make mistake along the way? It would lead to a medical accident."
"But It didn't.!"suaranya semakin meninggi. Adelia merengus kasar. Dia keluar dari pintu Lif menuju ke tangga. Cepat-cepat dia naik ke tingkat atas untuk sampai ke rooftop.
"Alia."
"What?"Balas Adelia seraya berpaling memandang Alatamis.
"You know I didn't make any mistake. That patient. I know he will never stay longer than 3 hour. That's why I want to ask you this morning. A second option. But you didn't listen. Now, you resident make a mistake along the way. He cut the vessel too short. Again. That's why he's bleeding. I'm doing what I can to save his life. I know what I am doing."hambur Adelia. SEgala rasa tidak puas hatinya dikeluarkan pada ketika itu juga.
Alatamis terdiam. Dia mengeluh kecil seraya memegang dahi. Cuba untuk bertenang daripada terus berbalah dengan wanita dihadapannya. Keadaan memaksanya untuk bersikap tegas pada situasi itu. Dia ditekan habis oleh Datuknya pada minggu lepas. Itu membuatkan dia kebingungan. Hilang arah mahu meneruskan hubungan yang mesra terhadap wanita dihadapannya. Dia juga masih belum ada keberanian untuk bersuara kepada emaknya.
Alatamis terduduk dikerusi. Adelia yang melihat situasi itu sedar akan perubahan diwajah. Dia tidak jadi meneruskan kemarahannya. Dia pasti ada sesuatu yang cuba dirahsiakan lelaki kacak dihadapannya itu.
"What happen to you?"tanya Adelia.
Diam.
"Everyone has been talking about you being different. Is everything alright?"tanya Adelia lagi.
Diam.
Adelia mengeluh kecil. Dia hampir berputus asa dengan kebisuan dari Alatamis. Alatamis dilihatnya menggosok tangan dan bermain dengan jemari. Habit yang biasa dilakukannya apabila gemuruh dan resah. Adelia tanpa ragu mencapai jemari itu lalu digenggam erat.
"Stop that."Adelia mengarahkannya supaya berhenti. Alatamis berpaling memandang wajah doktor cantik itu. Dia mengenggam erat jemari runcing yang cuba menenangkannya itu. Adelia hanya membiarkannya.
"Is everything alright?"tanya Adelia. Alatamis diam. Masih memilih untuk tidak bersuara. Dia hanya menatap wajah cantik doktor dihadapannya itu.
"I'm sorry, if I'm make you feeling uncomfortable. I know. Sometimes I'm being reckless. But trust me. I know what I'm doing."
Diam lagi. Adelia mati akal. Dia sudah tidak tahu mahu mengucapkan apa. Kadang dia tidak faham dengan lelaki dihadapannya itu. Sangat suka berahsia.
"You know what? I got to go."Adelia menarik jemarinya. Namun genggam erat itu membuatkan dia tidak jadi untuk beredar. Wajah yang penuh kerunsingan itu dipandang.
"Is."Panggil Adelia kali ini nadanya rendah dan lembut kedengaran.
"Do you want me to stay with you?"tanya Adelia lagi.
Alatamis mengangguk. Adelia faham. Dia merapatkan duduknya. Alatamis yang tunduk menoleh. Tangan kanannya diangkat lalu merangkul bahu Adelia supaya rapat ke arahnya.
Adelia jadi tergamam dengan situasi itu. Dia tidak faham makna disebalik perbuatan itu. Tapi dia hanya membiarkannya. Barangkali Alatams belum bersedia untuk menceritakannya.
Mereka berdua hanyut dibuai rasa. Masing-masing diam. Mereka hanya menikmati suasana tenang diruang atas bumbung yang luas itu. Saat itu mereka seakan hilang dari masalah yang sedang melanda hospital itu.
"Ehem. I didn't mean to interrupt but. Is, You gotta go."satu suara dari arah belakang.
Adelia mengenali suara itu. Serta merta moodnya berubah. Cemburu pun ada. Tapi didiamkan sahaja. Rangkulan dibahu Terlerai.
Adelia mengambil peluang itu untuk menarik jemarinya yang digenggam tadi. Namun, lengannya di tarik.
Alatamis menyeluk poket jubahnya lalu mengeluarkan chocolate bar kesukaannya. Snickers. Coklat itu diletak diatas tapak tangannya."For you. Don't skip your lunch."ucapnya.
Alatamis berdiri. Lama dia merenung ke anak mata Adelia sebelum tersenyum. Kepala doktor wanita itu diusap perlahan. Telunjuknya sempat diusap ke pipi dan jatuh ke dagu Adelia.
"Is, you really have to go now"gesa Medina.
Alatamis mengangkat muka memandang Medina. Dia mengangguk. Tapi masih tidak berganjak dari situ. Entah kenapa langkah kakinya sangat berat.
Riak wajah Adelia pada ketika itu juga sama. Dia juga tidak mahu lelaki itu pergi dari situ. Segala rancangan yang ingin dilaksanakan tidak tercapai. Entah kenapa, Adelia tidak mahu melakukannya. Barangkali dia masih mahu mencuba nasib dengan usahanya sendiri. Can you stay with me? Soalnya dalam hati.
"Doctor Alatamis. You HAVE to go now."tegas Medina.
Alatamis akur dia berjalan menuju tangga hingga hilang dibalik pintu. Medina mengikutinya dari belakang. Tinggallah Adelia keseorangan ruangan itu.
Now, what? Tanya Adelia seorang diri. Chocolate bar ditangan dipandang lama. Dia memasukkannya ke dalam poket jubah dam kembali menghadap langit.
I need to do something. Something yang buat dia tak boleh lari dari engkau. Something yang memorable. Something yang tak pernah orang buat. But, what it is?
Adelia tersenyum-senyum. Dia mengeluarkan telefon pintar lalu menaip sesuatu pada ruangan mesej WhatsApp.
"Nak makan hotpot tak? My place. Tomorrow night."
Adelia menekan butang send. Dia segera berdiri dan meletakkan kembali telefon ke dalam poket. Dia berjalan masuk sambil menyanyi kecil.
..................................................................................................................................................
Can't really decide what to do next. Idk. I guess this is it for now. Bye. Chupchup 😘
YOU ARE READING
Doctor, Can I Hit On You?
General FictionHe is A+ doctor who has everything he wish for. Name, money but the only problem that he's facing is the problematic hospital that he will inheritance from his grandpa. And she an underrated doctor who went rouge. And will do anything she like AS l...