Bad Omen

36 5 0
                                    

Adelia dan Alatamis menghabiskan masa bersiar di sekitar bandar kota kinabalu. Mereka menikmati seafood di Todak Waterfront. Mencuci mata di Pasar Kraftangan dan akhirnya menuju ke Pantai Tanjung Aru pada petang itu.

Disana, mereka bertemu dengan Joshua, Yu Xuan Dan Julian, Ren. Masing-masing dengan pasangan menikmati keindahan matahari terbenam di pesisir pantai itu.

Adelia memerhati keadaan sekeliling. Sangat jarang dia melihat pelancong lebih ramai dari rakyat tempatan. Adelia berdehem sambil menyisip Greentea Cheese nya ke mulut.

"What?"Tanya Alatamis apabila menyedari gadis itu ingin bersuara. Adelia menggeleng.

"Tak ada lah. Aku tengok tempat ni lebih banyak pelancong dari rakyat tempatan."ulasnya. Alatamis turut memerhati keadaan sekeliling.

"Tarikan pelancong. Biasalah. Maybe it's a good thing. To boost our economy."

Adelia tidak membalas. Dia hanya memberikan senyuman kecil. Matanya dialihkan pada 2 pasangan dihadapannya.

"Anyway, where did you guys go today?"tanya Adelia kepada Ren yang masih bermain dengan permainan video didalam telefonnya.

"We're going to duty free shop. Eat seafood. Owh, we've been to Gaya street and what else? I can't even remember."ujarnya. Matanya masih tidak dikalihkan dari skrin telefon. Julian hanya menggeleng.

"Yu?"tanya Adelia pula. Dia perasan akan riak wajah muram milik temannya itu. Yu Xuan memuncungkan mulut.

"Nothing much. He's boring. I have to follow him to his conference. Then, he talk about boring stuff that happens to be at University. Luncheon in some high end restaurant. I wanted to eat seafood too. Tapi dia sibuk memanjang. Tengoklah. Tak habis-habis dengan call."Yu Xuan memuncungkan mulut ke arah Joshua yang masih bercakap didalam talian.

Adelia tergelak mendengar omelan dari Yu Xuan.

"But you lucky though. Before this, he doesn't even want to go to any sort of vacation."balas Adelia.

"Yeah. Only if he doesn't bring he's work too. Ugh"keluh Yu Xuan.

Ren tersengih nakal. Dihati ada niat mahu mengusik.

"You're complaining like a boyfriend."sampuk Ren. Yu Xuan merengus kasar.

"Shut up. I'm not his boyfriend"

"Yeah right."sinis saja kata-kata Ren itu membuatkan Yu Xuan lebih meluat.

"What's your problem Ren?"

"Nothing. I thought you already dated him for real."

"No, I'm not easy like you."

"What did you say?"

"You known him for what? 2 weeks and you already dated?"

"I'm not a slow learner like you. Coming out only what? A week ago?"

"I didn't coming out to anyone."Yu Xuan menafikan. Ren tersenyum sinis.

"Yeah right."

Joshua yang terdengar pergaduhan itu cepat-cepat menamatkan panggilan.

"Yu Xuan"

"Ren"

Joshua dan Julian masing-masing memanggil nama pasangannya.

"What?!" Kata mereka hampir serentak.

Adelia dan Alatamis hanya berbalas pandangan. Tidak mahu ikut campur dalam hal itu. Mereka masih menikmati keindahan matahari terbenam itu. Tapi telinganya dapat menangkap panggilan suara dari Yu Xuan.

Doctor, Can I Hit On You?Where stories live. Discover now