Promises

22 5 0
                                    

"Is?"

Tubuh Adelia kaku disitu. Dia sangat terpegun melihat penampilan Is. Pertama kali dia melihat Alatamis memakai sut. Sangat segak, sangat kacak. Mak, doakan Lia supaya dia jadi menantu mak. Adelia bergurau sendiri dalam hati. Cuba menutup rasa gementar melanda diri.

"Kenapa diam?"

"Huh?"

"I thought I heard you ask. Where am I? Now I'm here."ucapnya bersahaja. 

Adelia terkelu. Dia menggaru kepala yang tidak gatal. Sangat sukar melarikan pandangan anak mata apabila figura sekacak itu berdiri dihadapannya. 

"Yeah. Er..."

"So, Anything you wanna ask?"tanya Alatamis. Dia berjalan menghampiri Adelia. 

Adelia tersentak. Entah kenapa instinct nya menyuruh dia mengundurkan langkah. Adelia sangat sukar membaca reaksi diwajah itu. Baginya sangat tidak adil. Kerana dia dapat merasakan, Alatamis dapat membaca apa yang bermain difikirannya.

Buk! Badannya bertembung dengan dinding tangki. Alatamis tersenyum herot.

"Why are you avoiding me?"

"I'm not."

"Yes. You are."

Adelia mengetap bibir. Alatamis sangat rapat dengannya saat itu.  Beberapa inci sahaja hidungnya pasti bertembung dengan dada bidang itu, jika dia mendongak. Alatamis menundukkan badan. Cepat sahaja Adelia melarikan anak mata.

"Isss...."tanpa sedar dia merengek manja. Kedua tangannya bertindak defensive apabila dada itu dekat dengan tubuhnya.

"You know we can't."

"Yeah. I know we can't"

"And yet, you like to tease me."

"Because you flustered face look so cute."ucapannya bersahaja.

Adelia merasakan pipinya panas membahang. Wow, sekarang dah berani nak flirt. Okey satu perubahan. Bawah bibirnya diketap malu.

"Isss..."

"Yes dear."

"Stop it."

"What?"tanyanya dengan mengangkat kening. Adelia mengetap belakang pipinya cuba menahan rasa geram.

"Who are you? Aku tak kenal kau siapa? Kembali kan my Alatamis"

"I am who I am"

"No, you're not. I want the real Alatamis"

"This is the real Alatamis. You just didn't know. The face and act that I've been putting up to you. That's not me. Well maybe half of it. But who cares."

"I do."

"Really?"

Adelia terkesima. Dia menggeleng. "Taklah. Aku gurau je. Tapi aku pelik."

"Apa yang pelik?"Alatamia mengangkat kening.

"You act like you didn't know me. Kenapa kau tak beritahu yang kau pernah jumpa aku sebelum ni?"

Alatamis mengeluh kecil. Dia menjarakkan diri.

"I'm sorry. Bukannya aku tak nak beritahu. Cuma kau sendiri tak ingat kat aku. So, aku nak cakap apa?"balasnya seraya memeluk tubuh.

"Sorry. There's so much going on with my life. So I don't remember much."

"Well, at least we're together now."ucapnya seraya tersenyum memandang ke arah Adelia. Adelia diam lalu mengetap bibir.

Alatamis gelisah. Dia dapat merasakan ada sesuatu yang mengganggu fikiran gadis itu.

"What's with the silence? You don't wanna be with me?"

Doctor, Can I Hit On You?Where stories live. Discover now