Grandparents II

23 5 0
                                    

Adelia kebingungan sejak masuk ke bilik itu. Dia pasti itu bilik bacaan milik lelaki yang berada diluar tadi. Tapi apa yang menghairankannya. Deretan baju yang banyak memenuhi ruangan itu. Dari midi dress, jubah moden hingga ke tunic dan blaus.

"Banyak-banyak macam ni siapa nak pakai?"

"Awak lah"jawab Cynthia.

"Huh?!"Adelia berpaling menghadap pemilik suara itu.

"Did I said it out loud?"soal Adelia dengan gelabah.

Cynthia tergelak. Spesies masuk air juga budak ni. Cynthia mengangguk.

"Datin Khatijah ada beritahu saya. Dia nak awak look presentable malam ni. But I don't wanna make you wear anything that you didn't like."beritahu Cynthia satu persatu. Dia menarik bahu Adelia menghadap ke rak susunam baju.

"So, what I want you to do. You gonna choose one clothes from different design. And we gonna see how you pull that off. Okay dear?"tanya Cynthia meminta persetujuan.

Adelia menganggukkan kepala. Dia segera melangkah menghampiri deretan baju itu. Dia mula mencapai midi dress yang bercorak bungaan kecil dan ringkas. Pelbagai warna.  Di belek satu persatu. Dia amat jarang mengenakan dress.  Kalau diingatkan kali terakhir dia memakai dress sejak berumur 12 tahun.

Wow! Agak lama juga. Kena fahamm kehidupan seharian aku membuatkan aku memilih untuk memakai seluar dan t-shirt. Dia lebig bebas bergerak dengan seluar. Tunic pelbagai design dibelek. Begitu juga dengan blaus. Tailored pants juga dibelek. Ada beberapa blaus satin menarik perhatiannya.

"Dari apa yang saya dengar. Awak selalu pakai jeans dan kemeja T kan?"Cynthia bersuara apabila melihat Adelia berhenti lama diruangan blaus dan tunic.

Adelia mengetap bibir lalu tersengih menampak kan baris gigi yang putih. "Macam mana tau ni? Pasang spy?"

Cynthia hanya menjungkit bahu. "Well, that's what your wearing today."balasnya bersahaja seraya menunjuk ke arah Adelia.

"Ray tak pernah nampak awak pakai dress kan?"soal Cynthia. Adelia menggelengkan kepala.

"Saya nak cadangkan. Apa kata awak pakai dress malam ni?"

"You said it yourself that I...."

"I know. Tapi tak salah kan cuba kelainan. Awak tak nak tengok reaksi Ray ke?"tanya Cynthia mengangkat kening.

Adelia mengangguk "Nak nak.."

Cynthia tersengih. Dia berdiri dan cepat saja memilih beberapa helaian dress. Satu,dua, tiga. Akhirnya ada 5 pasang dress ditangan.

"Cynthia. I think this is enough for now." Tegur Adelia. Cynthia memandang sekilas lalu tersengih.

"Sorry. Now, go change..."arahnya. Adelia mengerutkan dahi. Kat mana? Takkan kat depan dia? Malu siak!

"Where?"

"Itu" Cynthia membalas soalan itu dengan menujuk ke arah screen partition divider yang ada disudut bilik.

"Oh, okey." Adelia berjalan menuju ke arah yang dimaksudkan.

Setelah mencuba beberapa jenis dress, akhirnya Cynthia bersetuju dengan sehelai midi dress yang berwarna champagne. Sangat cantik rekaan baju yang tanpa lengan itu. Cantik sahaja baju itu kelihatan pada tubuh semi-petite Adelia.

Mulut Cynthia terbuka memandang dan meneliti figura cantik dihadapannya itu. Dua ibu jari dinaikkan.

"How do I look?"tanya  Adelia.

"Gorgeous- ly stunning."jawab Cynthia. Adelia tergelak kecil.

"Is that even a word?"tanya Adelia.

"No I mean it. This dress look amazing on you."ucap Cynthia.

Doctor, Can I Hit On You?Where stories live. Discover now