Change

21 5 0
                                    

"What is that?"tanya Adelia memandang Farhan.

"Stupid hospital."jawab Farhan. 

Ketawa mereka berdua lepas disitu. Mereka diam sebelum Adelia mendongak. Lama dia merenung ke arah wajah itu. Berkira-kira mahu menanyakan sesuatu.

"So, what's the deal between you and Dr. Ben? You really wanted to die or what?"tanya Adelia.

Farhan menggeleng kepala lalu mengeluh.

"I don't know.Stress. That stupid doctor over there said that I'm sick. Ask me to find how am I sick. How would I know? What's the point going to the hospital anyway"luah Farhan dengan sedih.

"Sokka."kata Adelia seraya menganggukkan kepala. Tanpa sedar membalas dalam bahasa jepun.

"Desho?"balas Farhan. Juga turut terikut-ikut berbahasa itu.

"No, wait. Doctor!"panggil Farhan. Dia tersengih. Dia baru tersedar yang dia juga membalas dalam bahasa yang sama. Doktor itu ada aura yang sangat unik. Dia selesa berbual dengan doktor berambut perang itu.

"What?"Soal Adelia mengangkat kening. Reaksi wajahnya bersahaja.

Dia memerhatikan reaksi Farhan yang menahan sakit. Dia menunjuk ke  tangan Farhan

"Mind If I..."

"You're the doctor. Sure."

Adelia memeriksa lengan Farhan dan mencari punya terseliuh. 

"Arck! Sakit."adu Farhan. Dahinya berkerut.

"Sorry. Hang on for a sec."dengan sekali kilas. Lengan Farhan kembali pulih. Biarpun masih terdapat sikit kesan sakitnya.

"Wow, you good."

"Told you."

Diam. Adelia mengangkat muka memandang Farhan.

"So, are you really gonna die?"

"Alia. I think you should stop now!"tegur Ben. Adelia menoleh memandang Ben.

"What? I'm still dressing him."ujar Adelia seraya menunjuk ke arah dahi Farhan yang tergores akibat bergesel dengan dinding simen tadi.

"Arck!"

"Sorry"

"It's okay."

"Does it hurt?"tanya Adelia.

"Erm. A little.""balas Farhan. Dahinya berkerut setiap kali Adelia membubuhkan ubat.

"No, I mean in here. Does it hurt?"tanya Adelia seraya menunjuk ke arah dada Kiri Farhan. Dimana hatinya berada.

Farhan terkedu. Jiwa lelaki nya tersentuh. Dadanya sebak. Bibirnya diketap mengekang emosi yang terganggu. Dia tersenyum lalu mengangguk.

"Yeah, well. Sometimes."hampir tidak jelas kata-katanya.

"Good."balas Adelia.

"Huh?"

"I mean. That's good. You feel it. Embrace it. Then make a choice. Either to forget or just forgive everything that happens to you. I'm not good with advice actually. But, whatever reason to put you into this mess. At least try talk to someone. You just can't let that doctor fucking up your life don't you?"

"Hell no."

"See"balas Adelia seraya mengangkat bahu.

"But how? I don't have anyone to talk to. They all hate me. They think I'm crazy. They think I made it up. Mental health awareness is not something that masyarakat kita tahu dan ambil kisah. Nobody's gonna hear me out"balas Farhan.

Doctor, Can I Hit On You?Where stories live. Discover now