Donderdag een kort dagje op school. We beginnen met handvaardigheid. Blijkt dat we dit met twee klassen doen en ja hoor. Tuurlijk weer de klas van Ryan. Ik zit gelukkig niet bij Ryan in de buurt en het lijkt erop dat hij vandaag een ander slachtoffer heeft. René blijkt best goed te zijn in handvaardigheid en aangezien dit een duo-opdracht is, werken wij samen. Daarna heb ik Latijn en René heeft techniek. Latijn is echt een leuk vak, ondanks dat ik geen talenknobbel heb. Om de een of andere reden ligt Latijn mij. Bij Engels zie ik René terug. "Wanneer zie ik je bij Techniek?" vraagt hij voor de grap. "Zodra Latijn een moderne taal wordt." antwoord ik. "Heb jij dit weekend nog iets te doen?" vraagt René aan mij. "Ik ga logeren bij een vriendje van Roan, daar komt ook Ivar." antwoord ik. "Jammer", zegt René. De neef van mijn achterburen komt dit weekend en die is van onze leeftijd. Ik heb hem al een keer eerder ontmoet en hij lijkt mij ook wel iemand die jij mag. "Dat is inderdaad jammer." zeg ik. Mochten jullie zin hebben om langs te komen, dit is het adres. René geeft vervolgens het adres van Svenno door. "Da's toevallig. Dat is nou net waar de kleinzoon van onze biologieleraar woont en waar ik dit weekend verblijf." "Boys in the back, please pay attention." zegt de lerares Engels. "Sorry Madam. We will pay attention from now on." antwoord ik. In de pauze start ik Facebook op mijn telefoon en stel aan Ivar voor om vrienden te worden met René. René accepteert het verzoek meteen en vlak daarna Ivar ook. Meteen krijg ik een berichtje van Ivar: "Ik wist niet dat jij bevriend was met de achterbuurjongen van Svenno. René moet dit weekend ook maar langskomen. Daar heeft mijn oom geen probleem mee, die houden van gezelligheid." Ik zeg het tegen René en die zegt dat hij erbij zal zijn dit weekend. Hé ik krijg een vriendschapsverzoek op Facebook. Het is Svenno. Ik accepteer het verzoek. Ik krijg meteen een berichtje: "Is Roan ook op facebook?" Ik antwoord:"Nee. Die vindt computers en smartphones totaal oninteressant. Maar nu jij op Facebook bent, gaat hij het misschien wel leuk vinden." Ik krijg een duim omhoog terug.
Pauze is voorbij, nog 2 uurtjes les en de donderdag zit er op. De natuurkunde docent begint te mopperen dat wij ons huiswerk niet gemaakt hebben, maar wij wijzen hem er op dat er niets in het rooster staat. "Het stond toch op het bord de vorige les." zegt hij. "Meneer, volgens de regels van de school, telt alleen het huiswerk dat in het rooster staat." reageert een van mijn klasgenoten. De leraar moppert wat en gaat maar aan de les beginnen. Aan het eind van de les geeft hij het huiswerk voor de volgende les op. Het gemiste huiswerk en het huiswerk wat hij al gepland had om vandaag op te geven. Helaas voor ons zet hij het dit keer wel keurig in het rooster. Nog een uurtje Duits en de lesdag zit er op. René gaat mee naar mijn huis om huiswerk te maken. Ik stel René voor aan mijn moeder en we gaan aan ons huiswerk beginnen. Mijn moeder komt even later binnen. Kan je mee je broertje en zusje ophalen? Dan kan ik met je zusje kleren kopen voor ballet en kan jij met je broertje mee naar huis. "Dat is goed. René en ik gaan wel mee.", het huiswerk is toch zo goed als af, dus heb ik genoeg tijd om samen met René en mijn broertje iets leuks te gaan doen. Mijn broertje loopt niet naar mij toe, maar naar René. "Hoi, ik ben Roan en ik ben veel liever dan Peter." René weet dat goed te pareren: "Hoi. Ik ben René en ik ben nog liever." Roan begint te lachen. Dat zit dus goed. We gaan samen naar huis en Tim gaat met ons mee. Roan wil monopoly gaan spelen. Ik zeg dat het goed is, maar ik moet hem eerst nog wel iets laten zien. Ik pak mijn laptop en laat zien dat Svenno ook op Facebook zit. "Kan je voor mij ook een pagina maken?" vraagt Roan meteen. "Ik moet het eerst even met mama bespreken, maar als zij het goed vind, maak ik voor jou een account aan." Ik houd dan wel in de gaten met wie je vrienden wordt. "Dat is goed." zegt Roan. "Jij moet wel ook vrienden worden met mij." Dan gaan we monopoly spelen. De buurvrouw komt op een gegeven moment Tim halen. "Je had allang thuis moeten zijn voor het eten." Ik kijk op mijn horloge en zie dat het inderdaad etenstijd is. René gaat ook naar huis en ik en Roan warmen ons eten op in de magnetron. We gaan samen nog een film kijken op mijn laptop. Als mama thuiskomt, komt mijn zusje naar mij toe: "Gaan we Billy Elliot kijken?". Voor ik iets kan zeggen, antwoord mijn moeder al: "Het is tijd om naar bed te gaan. Een ander keertje schat."
Ik stop mijn broertje en zusje in. Ik bespreek nog even met mijn moeder de wens van Roan voor een Facebook account. "Als jij het maar in de gate houdt, vind ik het goed" zegt mijn moeder.
JE LEEST
Liefde op het eerste gezicht
General FictionPeter zit sinds een paar maanden op een nieuwe school en wordt daar gepest. Hij vertelt zijn verhaal over het pesten, maar ook wat er daarna gebeurd. Er gebeuren ook positieve dingen. En er ontstaan onverwachte vriendschappen.