Verrassing

13 2 0
                                    

Ik heb een vriendinnetje. Ik ben zo blij. En ze houdt ook nog eens van Musicals. Als ik thuis kom, vraagt mijn moeder waar mijn big smile vandaan komt. Ik heb nog niet eens gezien dat de buren er ook zitten. "Lara." zeg ik. "En wie is Lara?" vraagt mijn moeder. "Mijn vriendinnetje." antwoord ik alsof mijn moeder een stomme vraag stelt. "En hoe lang is zij jouw vriendinnetje?" vraagt mijn moeder. "Sinds de gymles." antwoord ik. "En wanneer ontmoet ik haar?" Mijn moeder is heel nieuwsgierig. "Morgen. Dan gaan we samen oefenen voor de audities. Logees Svenno en David zijn ons publiek." antwoord ik. "Komt David ook logeren? Dat had je nog niet doorgegeven." zegt ze. "Gefeliciteerd met je vriendinnetje." hoor ik als ik wil gaan uitleggen waarom ik het nog niet doorgegeven heb. Dan pas valt het me op dat de buren er zijn. "Dank je en hoi. Had jullie nog niet gezien." zeg ik. "Geeft niks. Je moest eerst je moeder vertellen over je vriendinnetje." zeggen ze tegen mij. "Vinden jullie het leuk om morgenavond met ons te barbecueën? Laatste dag mooi weer. Svenno, David en Lara zijn ook welkom." zeggen de buren. Ik antwoord dat ik met Lara moet overleggen, maar David en Svenno doen zeker mee. Ik bel Lara op. Alleen kan ze niet. Ze moet om 18.00 uur bij haar oppas adres zijn. Als ik opgehangen heb, belt de coach om de opstelling voor zondag door te spreken. Hij mist Tim en Roan in de opstelling. Dan leg ik hem uit dat die met school een weekend weg zijn. Met die verklaring gaat hij akkoord met de opstelling. Svenno belt op of hij en David nu al mogen komen. Dat is makkelijker met vervoer. Natuurlijk zijn ze nu al welkom. Ze moeten dan wel meehelpen met hun bedden klaar te maken. Dat is geen probleem. De buren gaan naar huis en mama en ik gaan eten. Als we klaar zijn met de afwas komen Svenno en David er aan. "Help. David wil een vriendinnetje voor mij gaan zoeken." zegt Svenno als ze aankomen. "Waarom vertel je me niet waarom je geen vriendinnetje wil?" vraagt David. "Dat legt Peter wel uit." is Svenno's antwoord. "Ik wil het best uitleggen, maar dan wel de waarheid en geen smoesjes." zeg ik. Svenno vind het goed, maar heeft er wel moeite mee. Ik vraag David om te gaan zitten. Mama gaat ook zitten. "Svenno, ik denk dat een aantal personen het toch wel moeten weten. Buiten David, ook Roan, Roxanne, Tim en mijn moeder." zeg ik. Svenno gaat akkoord. "Svenno valt op jongens. Ivar, René en ik wisten het al." Svenno kijkt opgelucht, alsof hij blij is dat David het weet. David reageert heel nuchter: "Dat wordt een stuk lastiger zoeken. Ik ken maar 1 jongen die op jongens valt en dat ben jij." Daarna gaat hij verder: "Voor Peter hoef ik ook al niet te gaan zoeken. Die heeft al een leuke vriendin." "Sinds wanneer heb jij een vriendin?" vraagt Svenno. "Ik heb sinds vanmiddag tijdens de gymles verkering met een nicht van David. Je zal haar morgen zien. Ze komt samen met mij oefenen voor de musicalaudities." antwoord ik. "Welke is het van de twee?" vraagt Svenno. "De knapste en liefste van de twee." antwoord hij richting Svenno. Ik kijk ze vragend aan. "Svenno kent 2 nichtjes van mij. De ene is een gemeen kreng. Die moet ons met rust laten als ze bij mij thuis is en dan is er Lara. Jouw vriendinnetje. Die is altijd heel aardig en de knapste van de twee ook." legt David uit. Dan gaan we naar boven de bedden voor David en Svenno klaarmaken. Er is niet genoeg ruimte op de vloer voor 3 matrassen, dus slaap ik gewoon in mijn bed. Daarna willen ze een film gaan kijken. Ik vertel ze dat we geen DVD speler hebben en dat de enige mogelijkheid om DVD's te kijken mijn computer is. Ik heb ook maar 1 DVD in huis. "Dat moet dan wel Billy Elliot de Musical zijn." zegt Svenno. "Klopt helemaal." antwoord ik. "Dan sluit je je laptop toch gewoon aan op de televisie." denkt David slim te zijn. "Leg mij maar eens uit hoe dat moet." daag ik David uit. We lopen met z'n drieën naar beneden en dan ziet David dat we nog een ouderwetse beeldbuistelevisie hebben. "Volgens mij zit daar geen HDMI op." zegt David. "Ik heb je nog gezegd dat je zelf films mee moest nemen, zodat we die knus op de kamer van Peter konden kijken." zei Svenno. Dan komt mama binnen met de buurman. Samen dragen ze een groot en zwaar pakket. "Eindelijk is het er. Heeft wel moeite gekost om je vader zo ver te krijgen dat hij er geld voor gaf." zegt mijn moeder. "We hebben hier drie slimme jongens, die weten vast wel hoe dit allemaal aangesloten moet worden." zegt de buurman.


Liefde op het eerste gezichtWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu