Het is alweer maandag

20 2 0
                                    

De volgende morgen gaat de wekker weer lekker op tijd. Tja, school begint weer. Gelukkig begint het met een leuke les: Frans. (En nee, ik ben nog steeds niet verliefd op haar). Mijn moeder is ook al op tijd op. Ze is beneden met het ontbijt bezig. Roxanne merk ik dat die ook al wakker is, maar Roan is gewoon door zijn wekker heen geslapen. Dus ik loop naar Roan toe en probeer hem zachtjes wakker te maken. Heeft niet veel effect, hij mompelt wat en slaapt rustig verder. Dan wordt het tijd voor grovere maatregelen. Gewoon de deken wegtrekken. Werkt altijd, behalve nu. Hmmm.... Die is wel erg slaperig. Dan de volgende stap maar. Hem alvast uitkleden en onder de douche wakker laten worden. Roxanne ziet dat ik hem aan het uitkleden ben. "Moet ik de douche alvast aanzetten voor meneer de slaapkop?" vraagt ze. "Is goed. Hij is erg hardnekkig in doorslapen vandaag. Zelfs dit gesprek wordt hij niet wakker van." reageer ik. Ik til Roan op (hij wordt wel zwaar merk ik) en zet hem onder de douche. En dat is nog niet makkelijk met zo'n slaapkop. Amper onder de douche of hij schrikt wakker. "Goedemorgen slaapkop. Wat ben jij moeilijk wakker te krijgen." zeg ik. "Was het zo erg?" vraagt hij. "Ja, Roxanne en ik konden op gewoon volume praten en jij bleef doorslapen. Het wegtrekken van de deken hielp niet. Dan maar onder de douche." zeg ik. Roan gaat vlug verder met douchen en houdt de douche bezet tot ik terugkom. (Zodoende kan Roxanne niet voorkruipen.) Dan vraagt Roxanne of zij een keer met mij mag douchen, omdat Roan dat zo vaak doet. "Tuurlijk mag dat. Kom er gezellig bij." is mijn antwoord. Roan is zijn zusje kwijt en wil aan mij komen vragen waar ze is, als hij de douche inloopt ziet hij al dat vragen niet nodig is. "Je hebt mijn plaats ingenomen. Daar heb ik geen toestemming voor gegeven." zegt hij voor de gein. "Ik ben ouder, dus hoef geen toestemming te vragen." is het antwoord van Roxanne. Tja, die zit. Zij was als eerste geboren. Roan een paar minuten later. Roan heeft door dat hij niet kan winnen van zijn zusje en loopt alvast naar beneden. "En? Heb je Roxanne gevonden?" vraag mijn moeder. "Ja, die is aan het douchen met Peter." is het antwoord. Mijn moeder kijkt een beetje verbaasd dat Roxanne met mij wil douchen, maar vindt het verder best. Als wij beneden komen zegt Roan: "En uitgedoucht?" Roxanne reageert een beetje pissig: "Jij bent niet de enige die met onze grote broer mag douchen." Mijn moeder ziet de bui al hangen: "Rustig jullie twee. Anders mogen jullie geen van beiden meer douchen met Peter." Prompt zijn Roan en Roxanne still. Niet meer douchen met mij? Dat gaat ze een stap te ver. Na het ontbijt is het tijd om naar school te gaan. René stond al buiten onze poort op mij te wachten. "Je mag de volgende keer gerust naar binnen komen." zeg ik. "Ik zou je nog uitleggen waarom mijn broertje niet welkom is. Bijna alles wat hij doet komt hij mee weg. Hij is een keer op bezoek geweest bij Svenno samen met mij en dat heeft Svenno geweten. Mijn broertje vind boksen heel leuk, alleen vindt hij dat mensen ook als boksbal kunnen fungeren. Hij weet inmiddels dat hij het bij mij niet moet doen, want ik pak hem terug als mijn ouders er niet zijn. Bij zijn eerste bezoek aan Svenno mocht Svenno als boksbal fungeren. Ik was toen even met de opa van Svenno aan het praten over biologie. Svenno kwam met een bloedneus en veel pijn naar beneden, met mij broertje er achteraan schreeuwend dat Svenno niet zo'n watje moest zijn. Ik kwam meteen naar buiten en pakte mijn broertje vast en bood mijn excuses aan aan Svenno. De ouders van Svenno kwamen er ook aan en wilde weten wat er aan de hand was. Ik heb ze toen eerlijk uitgelegd wat er gebeurd was. Ik had niet verwacht dat mijn broertje dit zou doen bij onze achterbuurjongen anders had ik hem nooit meegenomen. Ik ben toen met mijn broertje naar huis gegaan. Even later belde de ouders van Svenno naar ons op. Eerst wilden ze mijn ouders spreken en daarna mij. Zowel zij als Svenno namen mij niks kwalijk. Ik bleef gewoon welkom, alleen mijn broertje absoluut niet. Mijn ouders vonden de reactie wat overdreven van onze achterburen, maar konden er weinig aan doen. Komende tijd kan ik ook niet langskomen. Mijn ouders hebben een nieuwe hobby: golfen. Dat doen ze voortaan ieder weekend. Vrienden van mijn ouders zijn eigenaar van een golfclub en mijn ouders mogen daar gratis spelen. En daarna nog gezellig nakletsen met hun vrienden. En dat dus op zaterdag en zondag." legt René uit. "Lekker ouders en broertje heb jij zeg. Dan heb ik vele malen liever mijn broertje en zusje. Die kunnen ook wel eens vervelende dingen doen, maar over het algemeen zijn ze juist heel aardig." reageer ik. Op school aangekomen is het een normale schooldag. Tot we bij gym komen. Ryan heeft nog niet besloten mij met rust te laten alhoewel het nu redelijk meevalt met wat hij doet. Aan het einde van de schooldag fiets ik weer met René naar huis. Thuis aangekomen kijk ik verbaasd. Mijn moeder en mijn zusje zijn thuis. Misschien dat met die nieuwe balletklas de tijden verandert zijn en ik ga naar mijn kamer huiswerk maken. En de oude Snape (oftewel de aardrijkskunde leraar) was van mening dat de tweede week iedereen wel gewend moet zijn en geeft veel huiswerk op. Ik kijk op Facebook en zie het vriendschapsverzoek van David. Meteen accepteren. Ik kijk even naar de gemeenschappelijke vrienden en zie René (hé dat is een verrassing), Ivar en Svenno. Tim heeft nog geen facebook voor zover ik weet. Even later wordt er op de deur geklopt. Dat is vreemd. Er wordt nog geklopt. R & R lopen altijd zo binnen. Ik roep "binnen" en Roan komt binnen. "Wat is dat voor nieuws?" vraag ik. "Jij klopt nooit, maar komt altijd zo binnen." "Van mama moet ik voortaan kloppen omdat ik je anders misschien stoor met het huiswerk." zegt Roan ter verdediging. "Vorig jaar ging toch gewoon goed? Jij kwam voorzichtig kijken en als je merkte dat ik bezig was ging je zachtjes weer weg. Van mij mag je het gewoon op die manier blijven doen." zeg ik ter geruststelling. Roan is blij. "Nu je toch hier bent, zullen we even op Facebook kijken?" Roan begint te glunderen. Ik schakel over naar zijn account en ook hij heeft een vriendschapsverzoek. En ja, ook van David. Vervolgens begint er een lampje te knipperen op mijn telefoon. Ik heb een facebook messenger bericht van David. Of ik de groetjes wil doen aan zijn vriendinnetje. Ik reageer voor de grap met de vraag: "Heb jij een vriendinnetje dan? Sinds wanneer? Daar heb je dit weekend niets over verteld." Ik weet goed dat hij op Roxanne doelt. Hij trapt er niet in "Je kent haar wel. Jouw schuld dat ik een vriendinnetje heb. Jij hebt een veel te knap zusje."

Liefde op het eerste gezichtWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu