Enge geluiden

14 1 0
                                    

Ik stop West Side Story in de DVD speler en ga bij mijn vriendinnetje zitten. Ik heb de film nog nooit gezien, ik ken wel sommige nummers. En ik heb een van de nummers gezongen als duet met mijn schatje. Wat is die Bernstein toch een briljante componist. De muziek voor de musical is zo mooi. Hij hoort wat mij betreft in het rijtje der groten: Elton John, Leonard Bernstein.

Ik weet het, het is maar een kort rijtje, maar dat zijn in mijn ogen de grote componisten. De film is afgelopen en we besluiten hem nog een keer te kijken. Dan wordt onze rust wreed verstoord door Tim die binnen komt stormen. Hij heeft vreemde geluiden gehoord thuis en kan zijn ouders niet vinden. Ik wil met hem meelopen, maar hij durft niet naar huis te gaan. Ik ga maar even kijken. Tim vertelde dat het geluid uit de kelder komt. Ik loop richting de kelder en merk dat de deur vast zit. Ik hoor stemmen aan de andere kant. Ik bel de buren op en hoor aan de andere kant de telefoon overgaan. De buurvrouw neemt op. Ze zitten vast in de kelder en krijgen de deur niet meer open. Hun buurman heeft het ook eens gehad en die is er uiteindelijk uitgekomen, alleen weten ze niet meer hoe. Ze hebben er nu wel spijt van dat ze een deur hebben die alleen met een code opengaat en een erg sterk slot heeft. Ik zeg dat ik wel naar de buurman ga. Ik ben er nog nooit geweest, maar dat is geen reden om niet te gaan. Ik loop achterom en merk dat hun poort niet op slot is. Ik loop door en klop op het raam. Ze wijzen naar de keukendeur, die blijkt ook niet op slot te zijn. Ik loop naar binnen en stel mij eerst voor. Dan vertel ik de situatie. Hij weet de oplossing en loopt met mij mee. Ik bel de buren op en geef hun de instructies van de buurman door. Ze moeten een speciale code intoetsen aan de binnenkant en ik tegelijk aan de buitenkant. Dan reset het slot zich en kan het slot open. Het blijkt nog te werken ook. De buren bedanken mij en hun buurman. Het was een makkie voor hem. Hij heeft voor de winkel gewerkt die ze verkocht en ze hadden de uitleg gekregen van de fabrikant. Alleen mocht die informatie pas gedeeld worden als mensen problemen hadden. Als ze buitenstaan en de deur niet openkrijgen is er niets aan de hand, maar als ze binnenstaan is het een ander verhaal. Hij zegt toe dat hij morgen wel helpt met het ontmantelen van het slot. Een elektronisch slot hoeft voor de buren niet meer. Dan vragen ze waar Tim is. Ik verteld dat hij bij ons aan het wachten is tot ik het mysterie opgelost heb. De buren beginnen te lachen en lopen mee naar ons. Hun buurman gaat weer naar huis. Bij ons aangekomen is Tim niet meer beneden. Lara heeft hem bij Roan in bed gelegd, omdat hij bij haar in slaap was gevallen. Van mama mag hij wel blijven slapen. Lara en ik gaan ook naar bed. Lara op een matras op de grond en ik in mijn eigen bed. Volgende ochtend wordt Roan wakker en ziet dat hij een slaapgast heeft. Hij besluit de slaapgast wakker te maken. Iedereen die bij hem in bed ligt, moet wakker worden als hij wakker is. Als Tim wakker wordt, zie Roan wie de slaapgast is. "Wat doe jij hier?" vraagt Roan aan Tim. "Weet ik niet. Ik ben beneden op de bank in slaap gevallen, terwijl jouw broer op zoek was naar de enge geluiden bij mij thuis." antwoordt Tim. "Dan hebben ze je maar bij mij in bed gestopt, omdat ze weten dat ik het niet erg vind als jij bij mij slaapt. En aangezien je hier de nacht doorgebracht hebt, vonden je ouders het ook niet erg." zegt Roan. "Denk het ook niet. Volgens mij hebben ze het liefst als ik niet in mijn eigen bed lig, dat ik bij jullie slaap." reageert Tim. Dan besluiten ze om maar eens te gaan kijken wie we nog meer wakker is. Ze maken voorzichtig de deur van mijn kamer open. Merken dat Lara wakker is, maar ik niet en maken een gebaar naar Lara dat ze stil moet zijn. Dan springen ze op mijn bed. Dus ik schrik wakker. "Ha, apenkoppen. Een beetje mij wakker maken. Durven jullie wel?" zeg ik tegen ze. "JA!" wordt er volmondig geroepen door Roan en Tim. Lara lacht. Ze vindt het wel grappig wat er gebeurt. "Ik ben het gewend dat ik regelmatig door Roan wakker gemaakt wordt in plaats van de wekker of uit mijzelf. En Tim doet mee sinds hij hier blijft logeren. Als ik echt niet wakker gemaakt mag worden, zeg ik dat altijd tegen Roan en Roxanne. Dan houden ze er rekening mee. Zolang ze dat doen, heb ik er niet veel moeite mee. Houdt er maar rekening mee, dat als je hier vaker blijft slapen dat je vanzelf ook aan de beurt ben." leg ik uit. "Ik vind het best. Ik mag dat soort geintjes wel. Het is dat mijn broertje meestal langer slaapt dan ik, anders zou hij het vast ook wel bij mij doen." zegt Lara. "Maar moeten we ze niet straffen voor hun gedrag? Bijvoorbeeld de kieteldood?" vervolgt ze. Ik vind het een goed idee en begin bij Roan. Lara neemt Tim onderhanden. Door het verdedigen tegen het kietelen trekt Roan per ongeluk de knoop los van het touwtje van zijn pyjamabroek. Als hij vervolgens opstaat, zakt zijn broek af. Alleen heeft hij geen onderbroek aan. Die was ik vergeten klaar te leggen gisteren. Het was mij en Lara nog niet opgevallen dat zijn broek was afgezakt, maar Tim wel. "Bij een striptease begin je meestal met de bovenkant volgens de films." zegt hij tegen Roan. Die kijkt eens en ziet dat hij in zijn blote kont staat. Het valt mij en Lara dan ook op. Lara trekt vlug zijn pyjamabroek weer omhoog, zodat hij zich niet hoeft te schamen. "Dank je." zegt Roan en trekt zijn pyjamabroek uit en loopt naar de badkamer. "Kom je Tim? Tijd om te douchen." roept hij. "Raar broertje heb je. Trekt zijn pyjamabroek uit, terwijl ik hem net omhoog deed, zodat hij zich niet hoeft te schamen." zegt Lara. "Ach, betekent alleen maar dat hij je mag. Jij hoort voor hem bij de familie. En schaamt zich niet dat jij hem in zijn blootje ziet. Is alleen maar positief." zeg ik. "Zullen we bij je zusje gaan kijken? Of wordt ze dan boos?" vraagt Lara aan mij. "Kom maar, vind ze alleen maar leuk. Zeker als jij er bij bent. Ze mag jou." antwoord ik. We gaan voorzichtig naar de kamer van Roxanne en maken haar wakker. Ze kijkt in eerste instantie moeilijk, tot ze Lara ziet. Die vliegt ze meteen om haar nek. "Ik zei toch dat ze je mocht. Dit doet ze echt niet bij iedereen. De enigen die haar wakker mogen maken zijn mama, Roan, ik, jij, Tim en Ivar. Misschien David nog en dat houdt het echt wel op." zeg ik tegen Lara. "Is Roan al wakker?" vraagt Roxanne. "Ja, die is douchen met Tim." antwoord ik. "Dan moet ik even naar de douche. Tim heeft gezegd dat ik het lef niet zou hebben de douche binnen te lopen als hij aan het douchen zou zijn. Dus moet ik hem even ongelijk geven." zegt Roxanne en loopt naar de douche. Roan ziet haar binnenkomen en zegt: "Goedemorgen zusje. Kom je er gezellig bij?". Hij weet van de bluf van Tim en wist dat Tim een keer tegen de muur zou lopen. Hij kent zijn zusje maar al te goed. Tim schrikt. "Ik dacht echt dat je niet zou durven binnnen te komen." zegt hij. "Ik heb al vaker jongens in hun blootje gezien. Ik heb tenslotte twee broers, waarvan er een net zo oud is als jou." zegt ze. Ze heeft zich ondertussen al omgedraaid, zodat ze met haar rug naar Tim staat. Roan pakt een handdoek voor hem en voor Tim. Daarna zegt Tim dat Roxanne wel weer mag kijken. Hij heeft een handdoek om. "Nu weet je dat je niet met mij moet bluffen. Ik durf best veel. Of je zorgt dat Roan de volgende keer de badkamer op slot doet." zegt ze tegen Tim en loopt de badkamer uit. "Die had ik mooi te pakken. Hij weet nu dat met mij niet te sollen valt." zegt Roxanne zelfvoldaan. Lara en ik liggen dubbel van het lachen. Mama komt uit haar kamer en vraagt wat er aan de hand is. Ik vertel dat Tim Roxanne uitgedaagd had en dat zij de daad bij het woord had gevoegd. Mama ligt ook dubbel. "Tja, dan kent hij zijn zusje van een andere moeder nog niet goed. Ik had dat meteen kunnen voorspellen." zegt m'n moeder en kan niet anders dan het met haar eens zijn.

Liefde op het eerste gezichtWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu