"Roxanne, kom eens kijken wie hier is." roep ik naar binnen. Roxanne komt er aan en zodra ze ziet wie er voor de deur staat, verstijfd ze. Roan komt achter zijn zusje aan. "Hé ben jij niet Polle?" zegt hij tegen onze gast. "Klopt. Ik ben Polle en ik kom hier optreden." zegt Polle. "Roxanne, als je hier zo verstijfd blijft staan, dan mis je dadelijk het optreden." zegt Roan tegen zijn zusje. "Kom binnen. Mijn zusje volgt vanzelf wel." zeg ik tegen Polle. "O ja, misschien makkelijk als ik mijzelf ook voorstel. Ik ben Peter. Dat meisje is dus mijn zusje Roxanne. Die jongen is haar tweelingbroer Roan en de rest zie je zo wel." vul ik aan. Polle steekt zijn hand uit naar Roxanne, maar zij durft hem geen hand te geven. "Komt vanzelf wel. Ze is een beetje overdonderd dat een vsn haar idolen plotseling voor haar neus staat." zeg ik. Dan steekt Polle zijn hand uit naar Roan. Die geeft wel een hand terug. Dan lopen we door naar binnen. "Het is hier aardig druk. Ik wist dat het een huiskamerconcert in een vakantiehuisje zou worden, maar dat het zo druk zou zijn had ik niet verwacht." zegt Polle. "Ik hoop niet dat het een probleem is dat we met zoveel mensen zijn." zeg ik tegen Polle. "Nee hoor. Alleen maar gezelliger." zegt Polle. Ik laat hem eerst zijn gitaar aan de kant leggen en dan stel ik hem aan iedereen voor. Dan gaat mijn telefoon. Het is papa. "Hoi papa." zeg ik. "Hoi Peter. Is de verrassing er al?" vraagt papa. "Ja die is er. En Roxanne is er heel blij mee. Het moment dat ze zag wie er was, stond ze verstijfd van verbazing. Duurde even voor ze weer kon bewegen." zeg ik. "Ik had je moeder gevraagd of er artiesten waren die in hoog aanzien stonden bij jullie. Bij jou is het alleen maar Billy Elliot de musical, dus daar kon ik niet veel mee. Roan wist ze niet wat voor muziek die leuk vindt, die zet nooit muziek op. En Roxanne was voor haar makkelijk. Dankzij een kennis van de buurman twee deuren verder wisten jullie de naam. Het leek mij dat een huiskamerconcert wel een leuke aanvulling voor het weekend was." zegt papa. "Zeker een geslaagde aanvulling. Goed gedaan papa." zeg ik. "Geniet maar van het optreden en de rest van het weekend. Ik spreek je nog wel." zegt papa en hangt op. Inmiddels is Polle gesetteld en heeft hij iets te drinken gekregen. Roxanne is ook weer wat gekalmeerd. Als Polle zijn drinken op heeft, pakt hij zijn gitaar. Het eerste nummer dat ik ga spelen is het nummer "Stralen". Het nummer waar Roxanne hem van kent en haar favoriete nummer (ook het enige nummer dat ze kent). Daarna Ik voel, Hey Hey en Weet Wie je bent. Dan vraagt hij of wij nog verzoeknummers hebben. "Je hebt meegedaan aan het Junior Songfestival. Met welk liedje was dat?" vraag ik. "Dat was met het nummer Music in my heart. Dat zal ik nu wel zingen voor jullie." zegt Polle. Dan zingt hij het nummer. "En daarmee heb je niet gewonnen? Wat een slechte keuze van het publiek." zeg ik. "Dank je. De anderen waren ook goed." zegt Polle. "Dan heb ik nog een nummer voor jullie. Dit is heel exclusief. Het nummer komt pas volgend jaar uit. En je mag het er met niemand over hebben. Je mag alleen zeggen dat ik volgend jaar met een nieuw nummer kom. Niet dat het Engelstalig is, niet hoe het heet en niet hoe het klinkt of waar het over gaat." zegt Polle. "Wij beloven niets door te zeggen." beloof ik. "Het nummer heet 1000 days." zegt Polle. En hij begint het nummer te spelen. Na afloop vraagt Polle wat wij er van vinden. "Prachtig nummer. Dat moet een hit worden." zegt Roan. "Mooi nummer. Als het uit is, koop ik het zeker." zeg ik. "Dit wordt mijn nieuwe favoriet." zegt Roxanne. "Willen jullie een nummer nog een keer horen?" vraagt Polle. "Dat nieuwe nummer." zegt Roxanne meteen. De rest zwijgt. "Roxanne beslist. Zij is de reden dat jij hier bent." zeg ik. "Kijk aan. Ik wist niet voor wie ik hier was. Ik wist dat er meerdere hun verjaardag vierden en dat er een van een grote fan was. En dat is dus dit knappe meisje." zegt Polle. "Klopt. En dit knappe meisje is mijn vriendin." zegt David, die bang is dat Polle zijn vriendin wil afpakken. "Dan heb jij geluk met zo'n knap meisje." zegt Polle tegen David. "Jij bent knap, maar ik wil mijn vriendje niet voor jou inruilen." zegt Roxanne. David kijkt blij. "Dan zing ik zeker 1000 days nog een keer voor jou en je vriendje. Dat jullie nog lang bij elkaar mogen blijven." zegt Polle. Meteen een big smile bij Roxanne en David. Dan zingt Polle nog een keer 1000 days. Als hij klaar is krijgt hij luid applaus van iedereen. "Heb je haast om weg te gaan, of wil je nog blijven?" vraag ik. "De afspraak die is gemaakt met de meneer die mij geboekt heeft, is dat ik blijf tot jullie mij beu zijn, of het tijd wordt om naar bed te gaan." zegt Polle. "Gezellig. Dan ben je voorlopig nog niet weg. Wij zijn geen vroege vogels als het gaat om naar bed gaan." zeg ik. "Wij moeten nog eten. Eet je een hapje mee? We gaan friet halen." zegt mama. "Nee dank u. Ik heb gegeten voor ik hier naar toe kwam." zegt Polle. Dan neemt mama de bestelling op en gaat ze samen met de buren eten halen. Ondertussen beginnen wij met Polle te kletsen. Over van alles en nog wat.
JE LEEST
Liefde op het eerste gezicht
Ficción GeneralPeter zit sinds een paar maanden op een nieuwe school en wordt daar gepest. Hij vertelt zijn verhaal over het pesten, maar ook wat er daarna gebeurd. Er gebeuren ook positieve dingen. En er ontstaan onverwachte vriendschappen.