En weer thuis

15 2 0
                                    

Daarna laten we het onderwerp papa rusten en vraag ik naar het meidenweekend. Roxanne reageert meteen: "Ik heb een geweldig weekend met mama gehad. We hebben heel veel winkels bezocht en niks gekocht. En vandaag lekker met z'n tweetjes niks gedaan, behalve klesten en op de bank zitten. Wat hebben jullie gedaan?" Ik besluit maar niets te vertellen over het plan van Svenno. "We zijn begonnen met wat kletsen om elkaar beter te leren kennen. Toen zijn we wat spelletjes gaan spelen. 's Avonds hebben we DVD's gekeken." "Meteen wordt ik onderbroken door nieuwsgierig aagje Roxanne: "Welke films hebben jullie gekeken?" "De vader van Svenno had een DVD van een musical gekocht. Is blijkbaar altijd lastig met Svenno, aangezien hij lang niet alle musicals goed vindt. Het bleek Billy Elliot te zijn. Roan, Tim, ik en David hadden er al meteen zin in. Ivar vond alles best en Svenno moest de kat uit de boom kijken. In het begin keek Svenno nog wat moeilijk" voor ik mijn zin verder kan afmaken breekt Roan in: "maar uiteindelijk vond hij hem ook gaaf. En daarna hebben we een voetbalfilm gekeken." "Saai." reageert Roxanne meteen, "Wie wil er nou een voetbalfilm zien?" Meteen gaan er 2 handen de lucht in. "Ik had het kunnen weten, mijn broers." zegt ze. "Daarna zijn we naar bed gegaan, hebben nog even wat gekletst en zijn gaan slapen. Alleen moest ik nog voor 2 jongens zorgen, die heimwee kregen." vertel ik verder. Roxanne blijft nieuwsgierig: "Welke twee?" "Nou, wie denk je? David is een buurjongen van Svenno en Ivar is een neef van Svenno. Die dus niet. Svenno zelf natuurlijk ook niet. Dan blijft er niet veel meer over." Voor Roxanne antwoord kan geven, komt Roan al met het antwoord: "Ik en Tim. En ik schaam me er niet voor dat ik heimwee had." "Daar hoef je je ook niet voor te schamen Roan. Is heer normaal dat je heimwee hebt. Gelukkig heb je een grote broer die je kan troosten. En nou snap ik waarom de buurvrouw jou bedankte. Omdat je voor Tim klaarstond toen die heimwee had." zegt mijn moeder. Ik begin trekt te krijgen en vraag aan mijn moeder wat we vandaag eten. "Oeps, ik ben helemaal vergeten inkopen te doen. Ik heb niks in huis om eten te maken. Ga maar friet halen." Ik neem de bestelling op, Roan neemt het geld aan en we lopen naar buiten. Net de poort uit en wie komen daar aangelopen: Tim en zijn vader. "Wat gaan jullie doen?" vraag ik. "Omdat Tim zich als een grote jongen gedragen heeft en openstond voor jouw hulp bij zijn heimwee eten wij vanavond friet." zegt de buurman. "Toevallig, wij eten ook friet." zeg ik. "Stap dan maar in de auto. Ik weet een betere friettent dan die twee straten verder op." Wij stappen in. De buurman neemt onze bestelling ook op. "We maken er een grote bestelling van en eten die met z'n allen bij jullie op. Of je moeder moet het liever niet hebben." zegt hij daarna. Ik bel mijn moeder op en die vindt het wel gezellig. "Mama haalt uw vrouw op en gaan met z'n drieën de tafel dekken bij ons." zeg ik na het gesprek. Bij de friettent aangekomen zien we Svenno en zijn vader staan. "Goh, dat is toevallig. Jullie ook al friet?" Dan komt David ook nog eens aangelopen, die is met Svenno mee, maar stond even buiten. Het was hem iets te druk binnen. "Hé, dat is toevallig. Zo ongeveer iedereen eet friet vandaag. Misschien de volgende keer, maar met z'n allen friet eten en dan pas naar huis gaan?" zegt hij. "Dat zien we de volgende keer wel." zegt de vader van Svenno. Hun bestelling is klaar en ze gaan. "Svenno, je moet wel zorgen dat David, Roan en ik vrienden worden op Facebook." zeg ik tegen Svenno als ze gaan. "Ik had de opdracht al gekregen van David." reageert Svenno als ze de deur uitlopen. Even later is onze bestelling ook klaar en gaan we naar huis. Thuis aangekomen is de tafel al gedekt. Gewoon gezellig met de buurtjes samen eten. Roan geeft het geld terug aan mama, de buurman heeft alles betaald. Mijn moeder vraagt aan de buurman hoeveel zij moet betalen, maar daar wil de buurman niets van weten: "Jouw zoon heeft vannacht onze zoon opgevangen omdat die heimwee had. Dit zonder te mopperen of iets. Daar mogen we best iets voor terugdoen vind ik." Mijn moeder meteen: "Blij dat ik zo'n zoon heb, die niet alleen aan zichzelf denkt, maar ook aan anderen." "Je mag zeker blij zijn met zo'n zoon. Wij zijn blij dat hij er was en Tim opving." zegt de buurman. "Ik was ook heel blij dat hij er was voor mij. Iemand die mijn verhaal wou aanhoren en ook even mijn moeder belde toen het luisteren niet voldoende was." breekt Tim in. "Ik heb geen broers en zussen en dus ook geen grote broer of grote zus bij wie ik terecht kan. Gelukkig heb ik een vriend waar ik terecht kon toen het nodig was." vervolgt hij. "Als je een grote broer nodig hebt, weet je me te vinden." zeg ik. "Zeker doen." zeggen Roan en Roxanne in koor. Ik ben blij dat mijn broertje en zusje er zo over denken. Betekent dat ze mij mogen en dat ze Tim mogen. Als Tim en zijn ouders weer weg willen gaan, vraagt Roan nog vlug: "Wanneer kom je een keertje logeren?". De buurvrouw antwoord: "Is dinsdag na de training iets? Kan Tim voorzichtig wennen aan het idee om bij een ander te slapen." Roan kijkt meteen heel blij naar mama met zo'n blik van "Mag het?". "Klinkt als een goed plan." zegt mijn moeder. Tim en Roan zijn meteen heel happy. Als de buren naar huis zijn, gaan wij meteen naar bed. Even wat slaap inhalen na het gezellige weekend. Morgen weer naar school. Zal ik weer last hebben van Ryan, of heeft hij het na een week opgegeven?

Liefde op het eerste gezichtWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu