Volgende ochtend om zes uur maakt Roan mij wakker. "Waarom maak je me nu al wakker?" vraag ik. "We mogen toch eerder het park in, dan moeten we wel zorgen dat we op tijd klaar zijn." zegt Roan. "Heb jij dan ruim drie uur nodig om te douchen, aan te kleden en te ontbijten?" vraag ik. "Hoezo ruim drie uur?" vraagt Roan. "Het park gaat om tien uur open. Wij mogen er een half uur van te voren in. Het is nu net zes uur." zeg ik. "Oh. Kan nu niet meer slapen." zegt Roan. "Tja, dan moet je nog een tijdje stil in bed liggen. Ik ga nog wel even slapen. Als ik om half negen nog lig te slapen mag je me wakker maken." zeg ik en doe mijn ogen weer dicht. Zo iets moet je Roan geen twee keer zeggen. Die heeft tig keer op zijn horloge gekeken tot het half negen is. Dus wordt ik om half negen wakker gemaakt. "Wakker worden. Het is half negen." en dat tig keer terwijl je door elkaar geschud wordt. Dan wordt je wel wakker. "Mag ik nu Tim en Teun wakker maken?" vraagt Roan. "Geef mij even de tijd om in de douche te gaan, dan mag je ze wakker maken. Mama wel laten slapen als die nog niet wakker is." zeg ik. "Die laat ik slapen en Roxanne ook en natuurlijk de buren. Alleen Tim en Teun." zegt Roan. "Succes. Ik ben douchen." antwoord ik. Ik loop de douche binnen. Roxanne komt mij achterna en baalt dat ik haar voor ben. "Er is hier geen plek voor twee personen helaas. Maar als je slim bent, wacht je hier. Dan kan je meteen na mij. Ben je je broertje en Tim en Teun voor." zeg ik. "Jij hebt slimme ideeën broer." zegt ze en wacht rustig tot ik klaar ben. Als ik klaar ben, gaat Roxanne er onder. Ik droog mij af, trek een schone onderbroek aan en loop naar mijn kamer. Roan ziet dat en wil gaan douchen. "Mooi. De douche is vrij. Kan ik gaan douchen." zegt hij. "Je zusje is je voor. Die staat nu te douchen." zeg ik. "Dan wacht ik wel in de douche op haar. Ben ik tenminste T&T voor." zegt Roan. Als Roan de douche in wil lopen vraagt Tim wie er aan het douchen is. Roan antwoord dat Roxanne aan het douchen is. Tim gaat dan wel op zijn kamer wachten. Roan wacht in de douche. "Hoi zusje, ik kom hier wachten om T&T voor te zijn." zegt Roan. "Dat had ik ook gedaan net toen Peter aan het douchen was. Slimme zet." zegt Roxanne. Ik loop naar beneden en zie dat mama al wakker is en al de tafel aan het dekken is. "Als eerste klaar met douchen. Sneller dan je zusje? Als er maar niemand dan voorgekropen is na jou." zegt mama. "Nee. Roxanne was zo slim om in de badkamer te wachten tot ik klaar was. Na haar is Roan aan de beurt, die ging in de badkamer wachten tot zij klaar was." zeg ik. "Jullie zijn slim." zegt mama. "Weten we." zeg ik. Dan komt Roxanne naar beneden. "Zo. Roan is nu aan het douchen. Die was zo slim om te wachten in de douche." zegt Roxanne. Dan komt Tim in zijn blootje naar beneden. "Tim, waarom heb je geen kleren aan?" vraagt Roxanne. "Ik had mij alvast uitgekleed om in de badkamer te gaan wachten, ik moest alleen nog even wat kleren pakken en dan schiet Teun vlug voor, dus ik kom even beneden kijken." zegt Tim. "Tim, naar boven en pas naar beneden komen als je aangekleed bent." zegt de buurvrouw die net de kamer binnen komt gelopen. Tim loopt weer naar boven. "Goedemorgen. Ik moest even mijn zoon opvoeden. Wat hij thuis doet, moet hij zelf weten, maar we zijn hier in een vakantiehuisje, daar moet hij zich toch iets netter gedragen." zegt de buurvrouw. Dan komt Roan naar beneden. "Waarom liep Tim boos naar boven?" vraagt hij. "Hij mocht van mij hier niet in zijn blootje rondlopen." zegt de buurvrouw. "Thuis maakt het mij niets uit, maar hier doe ik dat niet. Wie weet wie er toevallig naar binnen kijkt." zegt Roan. Dan horen we opeens herrie boven. Ik ga kijken en Tim probeert Teun onder de douche vandaan te trekken. "Tim! Nu je gedragen of je moet de hele dag bij je ouders blijven!" roep ik als ik de badkamer inloop. Tim en Teun schrikken allebei. Tim laat meteen Teun los. "Dit had ik niet van je verwacht Tim. Dat je boos bent op je moeder, hoef je nog niet op Teun af te reageren. En dat Teun sneller was dan jou met het binnenlopen van de badkamer is pech, volgende keer beter." zeg ik. "Sorry." zegt Tim. "Je moet sorry tegen Teun zeggen, niet tegen mij." zeg ik. "Sorry Teun, ik had je niet onder de douche vandaan moeten proberen te trekken." zegt Tim. "Is goed. Ik had eigenlijk ook niet vlug de badkamer in moeten schieten, terwijl ik wist dat jij wou douchen. Waarom zou je anders in je blootje op onze slaapkamer rondlopen." zegt Teun. Ik loop weer naar beneden. Het akkefietje is afgehandeld. "Wat was er aan de hand?" vraagt de buurvrouw. "Tim was ruzie aan het maken met Teun. Ik heb even ingegrepen en nu is het weer goed tussen die twee." zeg ik. "Ik hoorde je schreeuwen, alleen kon het niet verstaan." zegt mama. "De ruzie was meer dan alleen met woorden. Ik moest even roepen om de aandacht te kunnen krijgen. Het is uitgepraat tussen die twee, dus is er verder geen actie meer nodig." zeg ik. Een tijdje later komen Tim en Teun gezamenlijk naar beneden. "Wat was je aan het uitspoken Tim dat Peter zo moest roepen?" zegt de buurvrouw. "Ik probeerde Teun onder de douche vandaan te trekken. Peter riep dat als ik niet meteen stopte ik de hele dag met jullie opgescheept zou zitten. En Peter was goed boos. En dat was eigenlijk ook wel terecht. Ik had het niet moeten doen. Teun en ik hebben het al uitgepraat en alles is weer goed." zegt Tim. "Aangezien Peter het afgehandeld heeft en dubbel straffen niet eerlijk is, doe ik niets, maar mocht ik dit nog een keer horen, dan trek ik me er niets van aan wat Peter gezegd heeft en krijg je alsnog straf. Is dat duidelijk?" zegt de buurvrouw. "Ja, mama. Ik zal het niet meer doen." zegt Tim. "Wat is er gebeurd?" vraagt de buurman die net binnenkomt lopen. "Tim heeft ruzie gehad met Teun en heeft iets te agressief gereageerd. Peter heeft het opgelost. En ik heb onze zoon nog even streng toegesproken." zegt de buurvrouw. "Dan is het goed. Als jij en Peter jullie er al mee bemoeit hebben, doe ik niets meer." zegt de buurman. We ontbijten snel en zijn net klaar als Rene, Ivar, Lara en haar broertje aan komen lopen. "Waar zijn Svenno en David?" vraag ik. "Die komen er aan." zegt Rene en dan zie ik die twee ook aan komen lopen. "Opa komt zo met de ouders van Ivar." zegt Svenno. "Wij moesten vooral niet op hen wachten." zegt David. "Mijn ouders komen ook zo, maar we moesten wel ons eigen plan trekken. Mijn broertje moet bij mij blijven, dat is wel een strenge voorwaarde." zegt Lara. "Dat is geen probleem. We beginnen in elk geval met z'n allen samen en dan zien we wel." zeg ik. "Ik heb het liefst dat Roan en Roxanne bij jou blijven. Ik vind ze nog net te jong om alleen door het park te laten lopen." zegt mama. "Ik heb ook liever dat Tim bij Peter, Rene of Ivar blijft." zegt de buurvrouw. "Ik denk dat opa dat ook liever voor mij en David heeft, dus dat komt goed. Wij jonkies blijven wel bij de oudjes." zegt Svenno. "Niet overdrijven, anders laten we je achter in de Fata Morgana." zeg ik. Iedereen schiet in de lach. We besluiten te gaan. "Waar gaan we als eerste naar toe?" vraag ik. "Naar dat huis, waar we over de kop gaan." zegt Roan. "Villa Volta bedoel je?" zeg ik. "Als dat vlak bij Droomvlucht is, dan ja." zegt Roan. "Iemand bezwaar?" vraag ik. Er komt geen reactie, dus lopen we naar Villa Volta.
JE LEEST
Liefde op het eerste gezicht
Ficción GeneralPeter zit sinds een paar maanden op een nieuwe school en wordt daar gepest. Hij vertelt zijn verhaal over het pesten, maar ook wat er daarna gebeurd. Er gebeuren ook positieve dingen. En er ontstaan onverwachte vriendschappen.