Peter is niet lang daarna weggegaan. Hij ging nog even bij Albert en Sarah langs. Daarna werd het tijd om te eten. Teun stelde lasagne voor, maar de meerderheid gaf toch duidelijk de voorkeur aan friet. "Je moet echt een keer onze lasagne proeven. Speciaal recept van mijn moeder." zegt Teun. "Ik weet het goed gemaakt. We bestellen binnenkort een keer lasagne bij jullie, maar op 1 voorwaarde: jij moet dan wel komen logeren." zeg ik. "Dan hebben we een deal." zegt Teun. "Het wordt zo tijd om naar huis te gaan voor jullie. Morgen weer een schooldag." zeg ik na het eten. Teun kijkt moeilijk. Als ik vraag wat er is, blijkt dat hij het helemaal niet leuk vind op school. Hij wordt altijd door de rest van de klas genegeerd en sommigen pesten hem ook. "Dan kom je bij ons op school. Heb je in ieder geval drie klasgenoten die je niet negeren." zegt Roan meteen. Daar beurt Teun wel een beetje van op. "Ligt er natuurlijk wel aan, waar je woont. Als je te ver weg woont van school is dat ook lastig." zegt mama. Dan wordt er aangebeld. Het is de vader van Teun. Mama vraagt of hij even binnen kan komen. Dan vertelt ze dat het onderwerp school voorbij kwam en dat Teun het niet echt naar zijn zin heeft op school en dat Roan zei dat Teun maar moest overstappen naar hun school. De vader van Teun kent de problemen en vraagt waar onze school ligt. Mama geeft het adres en dat is niet veel verder dan de huidige school van Teun. Hij vraagt zich af of ze daar niet ook Teun gaan pesten. "Dan heeft hij drie vrienden die hem helpen tegen de pesters." zegt Roan meteen. "En wie zijn die helpers dan wel niet?" vraagt de vader van Teun. Meteen gaan de handen van Tim, Roan en Roxanne omhoog. "Lijkt jou de overstap iets Teun?" vraagt zijn vader. "Ja. Op die school heb ik wel vrienden." zegt Teun enthousiast. "Dan ga ik dadelijk maar even met mama praten en bellen we morgen wel naar de school van je vrienden." antwoord de vader. "Als ik een goed woordje moet doen, zeg het maar. Ik bel gerust even met de school. En de buren willen ook wel bellen." zegt mama. "Ik denk niet dat het nodig is, maar ik zal het in mijn achterhoofd houden." zegt de vader van Teun. Dan gaan ze. "Tot dinsdag op de training." zeg ik tegen Teun als hij gaat. "Tot dinsdag." zegt hij terug. Daarna worden ook David en Lara opgehaald. Lara is wel op de fiets, maar haar vader ziet het niet zitten dat zijn alleen op de fiets naar huis moet en fietst met haar mee naar huis. Tim hebben we naar huis moeten jagen, die wou eigenlijk nog een nachtje blijven slapen. Volgens mij ziet hij het liefst dat we samen in een huis wonen. "Zondag mag je blijven slapen. Als we terug zijn van het verjaardagsweekend." zeg ik om hem weg te krijgen. Het helpt een beetje. "Als je niet opschiet met naar huis gaan, dan vervalt zondag weer." zeg ik tegen Tim om hem wat sneller weg te krijgen. Met het huidige tempo duurt het nog wel een uur voor hij bij de poort is. Dan gaat Tim toch maar naar huis. "Morgen weer naar de buurvrouw om in de tuin te helpen Roan?" zegt hij nog tegen Roan. Alleen krijgt die geen kans meer om te antwoorden. Ik ga naar boven en zie dat ik weer op Facebook een bericht heb van Ryan: "Succes met je auditie morgen, ook voor Lara. Ik hoop dat jullie de hoofdrol krijgen.". Waarom krijg ik het gevoel dat dit serieus bedoeld is en niet als pesterij? Ik kijk nog even of er bijzonderheden zijn voor de lessen morgen. Ik heb tegelijk met gym nog een les. "Auditie". Vreemde les. Ik kijk wat de les inhoudt en zie dat ik en Lara morgen in plaats van gym onze auditie hebben. "Ik leg het je maandag nog wel uit. Groetjes, Édith." staat er als toelichting bij. Dat kan alleen als de gymleraar akkoord is met het missen van de les. Even later krijg ik een berichtje van Lara. "Onze auditie is morgen tijdens de gymles. Jij zou het mij nog wel uitleggen in de pauze volgens Édith." zegt ze. "Ik heb morgen het eerste uur Frans. Denk dat ik dan uitleg krijg." schrijf ik terug, "Ik snap alleen niet hoe ze toestemming heeft kunnen krijgen van die vent van gym. Die mag mij niet, dus zou hij het eerder tegenwerken." "Mijn gymleraar is gelukkig een stuk relaxter, die geeft daar meteen toestemming voor." zegt Lara terug. We geven elkaar nog een virtuele zoen en ik ga naar bed. Volgende ochtend wordt ik door mijn wekker gewekt. Als ik op sta, kan ik zo de douche in. Wel vreemd. Meestal is het een wedstrijdje. Ik douche lekker en als ik ga aankleden is er wel een wedstrijd wie er na mij mag. "Ze vonden dat jij ontspannen moest kunnen douchen voor je auditie. Dus mocht jij als eerste van ze." legt mama uit. Toch lief van ze. "Ergste is, ze hebben mij ook voor hun karretje gespannen. Ik moet je ontbijt klaarmaken van ze." vervolgt mama. "Als jij mijn drinken inschenkt, vind ik het best. Ik smeer liever zelf mijn brood. Dat is ook een stukje ontspanning voor mij." zeg ik. Als Roan (die de wedstrijd van zijn zusje gewonnen heeft) beneden komt, kijkt hij boos naar mama als hij ziet dat ik zelf mijn brood smeer. "Het is al goed Roan. Ik heb mama verboden mijn brood te smeren. Ik heb meer ontspanning als ik het zelf doe. Mama heeft wel mijn drinken ingeschonken." zeg ik. Daarop is het boze gezicht weg. "Trouwens wel lief van jullie dat jullie mij in de watten willen leggen voor mijn auditie." ga ik verder. "Ik wil graag dat je wint. Voor mij ben jij de beste en Roxanne denkt daar ook zo over." zegt Roan. Hij probeert vervolgens mama zo ver te krijgen dat zij zijn brood smeert, maar daar trapt ze niet in. "Jij hebt vandaag geen auditie en je mankeert niets aan je handjes. Dus doe het maar lekker zelf." zegt ze tegen Roan. Ik schiet in de lach. René komt mij ophalen. Ik vertel hem van de verschoven auditie. Ook hij is verbaasd dat het de gymleraar gelukt is. We zijn op tijd op school en besluiten alvast iets eerder naar Frans te gaan. Édith had dit al gehoopt, ze zit er al. "Er zijn dit jaar externe juryleden voor de auditie. Het kwam hen beter uit als het onder schooltijd was. In jouw geval had ik alleen wat hulp nodig om je gymleraar te overtuigen, maar mijn assistent heeft het geregeld. Ik kan je nog niet vertellen wie mijn assistent is, daar kom je nog wel achter. Er zijn trouwens een aantal die zich teruggetrokken hebben voor de auditie voor de hoofdrol, dus weet ik donderdag al wie de hoofdrol heeft. Donderdag heb ik ook al de scripts bij me voor de niet-ensemble rollen, dus als je een hoofdrol of bijrol hebt, kom dan in de eerste pauze naar mij en dan krijg je het script. Dan gaat de bel, dus lopen wij alvast naar onze plaatsen. De rest van de klas komt er zo aan. In de pauze leg ik Lara uit waarom de auditie verschoven is. "Externe juryleden. Dat is bijzonder. Gebeurt anders nooit." zegt ze. We wachten geduldig af. Ik ben nog steeds benieuwd wie die assistent van Édith is, die de gymleraar heeft weten te overtuigen.
JE LEEST
Liefde op het eerste gezicht
General FictionPeter zit sinds een paar maanden op een nieuwe school en wordt daar gepest. Hij vertelt zijn verhaal over het pesten, maar ook wat er daarna gebeurd. Er gebeuren ook positieve dingen. En er ontstaan onverwachte vriendschappen.