Een stukje geschiedenis

7 1 0
                                    


We beginnen met een voorstelrondje. Heel simpel: naam, leeftijd en beroep. Er zijn eigenlijk maar twee personen die een beroep hebben. Dat is Dennis en de woordvoerder. Ook opvallend dat niemand van de middelbareschooljeugd een bijbaantje heeft. Svenno is nog te jong voor een bijbaantje. "De reden dat je hier uitgenodigd bent, is dat jij op een positieve manier bent opgevallen als trainer. Je team doet het goed en vanuit de leiding van de club kregen we al de melding dat het team met je wegloopt en dat ze daarom heel graag ontheffing voor jou wilden. In eerste instantie hadden ze geen goede assistent-trainer, maar dat bleek ook snel opgelost. Wij waren toch wel nieuwsgierig hoe dit zo goed kan lopen." zegt de woordvoerder. "Dat is een lang verhaal en ook voor mij is het niet duidelijk hoe het precies komt. Ik ben gewoon mijzelf." zeg ik. "Wij zijn afgelopen zomer verhuisd en dus moest mijn broertje naar een nieuwe club. Omdat mijn broertje wilde dat ik meeging, ben ik meegegaan. Gewoon op de tribune zitten. Ik raakte al snel in gesprek met een aantal ouders. Toen viel een van de ouders mij op. Het was mijn leraar biologie van school. Ik sprak hem aan en hij bleek de opa van een van de leden te zijn. Die leraar is Dennis. En zijn kleinzoon is Svenno. We hadden al weinig trainingstijd vergeleken met de andere teams en waren bezig met een petitie om weg te mogen bij de club, toen de voorzitter kwam met de mededeling dat we nog maar een keer per maand mochten trainen en geen competitie spelen. Toen we de petitie aanboden moest het bestuur nadenken of we ons lidmaatschap wel per direct mochten opzeggen. Ik trok mijn mond open, waarna de voorzitter toch maar ging adviseren om akkoord te gaan met ons voorstel. Al heel snel gaat het bestuur akkoord met uitschrijving per direct. Dennis wist nog wel een andere club en is daarmee in overleg gegaan. Daar waren we meer dan welkom. Ik heb toen bemiddeld tussen de nieuwe club en de ouders. Bij een wedstrijd was de coach ziek en moest ik bijspringen als assistent coach, omdat ik de teamsecretaris was. Dan blijkt de assistent trainer een van de jongens van het elftal uitgenodigd te hebben bij hem te blijven slapen. Als ik er ook nog eens achterkom dat de assistent trainer op zichzelf woont weet ik helemaal dat ik het moet tegenhouden. Als ik dan ook nog eens commentaar heb op de trainingsstijl van de assistent-trainer en vertel hoe de training beter in elkaar moet steken, wordt ik opeens tot assistent-trainer benoemd. Als op een gegeven moment de coach om privé reden besluit te stoppen, wordt ik plotseling coach, nadat ik Ryan bereid gevonden heb mij te ondersteunen." vertel ik in het kort de geschiedenis van mijn carrière als trainer. "Zo dat is een flitscarrière. En wanneer stop je er mee?" vraagt de woordvoerder. Iedereen van ons kijkt hem vreemd aan. "Ik was niet van plan te stoppen." antwoord ik. "Nou, dat is eigenlijk niet het juiste antwoord." reageert de woordvoerder. "Nou eerlijk gezegd is dat wel het juiste antwoord." klinkt er een vreemde stem. De woordvoerder kijkt verschrikt op. "Ik zal mij even voorstellen. Ik ben ..." voor hij zijn zin kan afmaken, roep ik al: "Michael van Praag". Hij lacht. "Inderdaad. Ik ben Michael van Praag. Ik was hier eerder geweest als ik ingelicht was dat jullie er waren. Toevallig dat ik hoorde dat onze woordvoerder met een groepje jongeren in gesprek was." zegt hij. Ik ben blij dat jeugd het leuk vind om een team te trainen. En als je dan het verhaal hoort dat het team hun jonge coach adoreert, wat wil je dan nog meer als bond. Niet die jonge coach wegjagen. Maar juist kijken waar je hem kan helpen." legt Michael van Praag uit. "Ik weet dan wel wie u bent, maar ik denk niet iedereen hier." zeg ik. "Nee. Klopt. De naam zegt mij helemaal niets." zegt Lara. "Ik ben Michael van Praag zoals net al werd gezegd. Ik ben sinds een paar jaar voorzitter van de KNVB. Ik ben voor velen het gezicht van de KNVB. Ik zit al jaren in de voetbalwereld. Ik ben ruim 14 jaar voorzitter geweest van Ajax." stelt hij zich voor. Daarna noemen wij een voor een onze namen. Dan zegt hij tegen mij: "Ah, dus jij bent de reden dat we hier bijeen zijn. We gaan er een mooie dag van maken, alleen moet ik wel eerst een andere begeleider voor jullie regelen, want onze woordvoerder lijkt mij daar niet helemaal geschikt voor." zegt van Praag.

Je hebt het einde van de gepubliceerde delen bereikt.

⏰ Laatst bijgewerkt: Jun 21, 2016 ⏰

Voeg dit verhaal toe aan je bibliotheek om op de hoogte gebracht te worden van nieuwe delen!

Liefde op het eerste gezichtWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu