Zaterdagavond/-nacht

23 1 0
                                    

"Nog een film". Dat was dus duidelijk, dus nog een film. Svenno wist de perfecte film: "Mijn vader had voor mij een voetbalfilm besteld op internet: In Oranje. Over een jongen die niet meer mocht voetballen na het overlijden van zijn vader, maar die heel graag in Oranje wilde spelen. Alleen hadden ze een foutje gemaakt in de winkel. De persoon die het moest inpakken had de beschrijving half gelezen en een andere film met een vergelijkbare beschrijving gepakt. Buitenspel heet die film en is de Belgische versie van In Oranje." Svenno's vader controleert voor de zekerheid of niemand bezwaar heeft. Ik zie Roan en Tim al glunderend kijken omdat het een film is over voetbal. "Ik denk dat er een aantal jongens teleurgesteld zullen zijn als we de film niet kijken. En ik heb niets tegen voetbalfilms."

Dus het wordt Buitenspel. Ik zit te denken wie er de rollen in de Nederlandse versie zou moeten spelen, maar als snel concludeer ik dat te weinig acteurs en actrices ken en ga me maar gewoon concentreren op de film. Die jongen in de film heeft het omgekeerde van mij.  Hij heeft geen vader meer en wil zijn vader terug. Ik heb nog een vader en wil die niet meer.  Ik weet niet of Roan dezelfde associatie met de film heeft dan ik. Mocht dat niet zo zijn, dan laat dat ook zo. Hij kan beter gewoon genieten van de film. Ik ga het dus ook niet vragen. De film is afgelopen en meteen roept Svenno:"Nog een film."  "Dat dacht ik dus niet" zegt de vader van Svenno. "Het is tijd om naar bed te gaan." Svenno protesteert: "Ik wil nog niet gaan slapen." De moeder van Svenno schiet in de lach: "Je vader heeft toch niets gezegd over slapen." Svenno is opgelucht. We gaan met z'n allen naar boven. Iedereen kruipt in zijn bed en we gaan nog gezellig kletsen. Iedereen moet zijn ideale meisje omschrijven. "Jij mag je ideale jongen omschrijven Svenno. Doen we niet moeilijk over." zeg ik vlug tegen Svenno. Hij lacht. Volgens mij vind hij het niet erg dat wij het weten.  Tim en Roan willen een meisje dat graag naar voetballen komt kijken.  Mijn favoriete meisje houdt van musicals en vind het niet erg een bekende musical ster als vriend te hebben. David wil een rijke vriendin. Ivar wil een slimme vriendin die veel geld verdient zodat hun kinderen niets tekort komen. Hij wordt wel huisvader. Dan beginnen we toch moe te worden en gaan we toch slapen. Roan maakt mij in de midden van de nacht wakker. Hij wil naar huis. Ik neem hem mee naar de gang om zachtjes met hem te praten. Komt toevallig de vader van Svenno langs en vraagt wat er aan de hand is. Ik leg uit dat Roan wat last heeft van heimwee en dat ik even met hem moet praten en dat het dan wel goed komt. We mogen even op de kamer van Svenno praten. Is iets makkelijker dan op de gang.  Na even met Roan gepraat te hebben is het weer goed en kruipen we weer in bed. Ik lig er nog maar amper in of ik merk dat Tim ligt te huilen. Ik neem Tim mee naar de kamer van Svenno en vraag hem wat er is.  Hij mist zijn papa en mama. Klinkt bekend. Nog een met heimwee. Alleen helpt praten niet voldoende. Ik zeg tegen Tim dat hij even moet wachten en dat ik zo terug ben. Ik haal voorzichtig mijn telefoon uit mijn broekzak en loop terug. Ik bel het nummer van de buren en de buurvrouw neemt op. Ik zeg wie ik ben. Dan vraagt ze waarom ik bel. Ik zeg dat Tim naast mij zit met heimwee en ik hem niet gerust kan stellen. Ik vraag of zij met hem wil praten. Dat is goed. Na even gepraat te hebben krijg ik de telefoon terug van Tim en is het goed. Hij blijft gewoon en we gaan terug naar bed. Gelukkig val ik zo in slaap. Volgende ochtend is Svenno al vroeg wakker en besluit ons allemaal wakker te maken. "Ik had graag nog wat langer geslapen." zeg ik nog wat slaperig. "Mijn schuld." zegt Roan. "En mijn schuld." zegt Tim. "Helemaal niemands schuld." zeg ik. "Ik heb liever dat jullie mij wakker maken omdat je heimwee hebt, in plaats van dat je een verschrikkelijke nacht hebt." Svenno's vader is altijd een vroege vogel en komt even voorzichtig kijken of wij al wakker zijn. Dan ziet hij dat wij al heel duidelijk wakker zijn. "Ik heb een goed voorstel. Als jullie het douchen nou eens uitstellen en gezellig eerst gaan zwemmen in de tuin?" zegt hij. Iedereen vind het een goed idee. Sommigen willen wel even een andere onderbroek aan om in te zwemmen en kleden zich om. Svenno loopt opeens weg om een paar minuten later in een zwembroek terug te komen. "Je had je hier ook wel om mogen kleden hoor." zeg ik tegen Svenno. Ivar en ik hebben wel vaker jongens van jouw leeftijd in hun blootje gezien, dus niks om je voor te schamen." We zijn al zo vaak wezen zwemmen met z'n vieren (Ivar, Roan, Roxanne en ik) en dan pakken we samen een familiekleedhok. Altijd de grootste lol. Zal nu niet meer zo vaak gebeuren jammer genoeg.

Liefde op het eerste gezichtWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu