15

440 25 13
                                    

Deburan sungai kedengaran. Iman dan Jeep makin galak bermain Tarzan dengan tali yang bergantung pada pokok. 

Auji tersengih lebar. Tak sangka, akhirnya dia dapat melihat sisi kebudak-budakan suaminya. Tapi pernah ke dia matang? Dari sekolah lagi aku tengok dia macam budak-budak.

"Sengih-sengih apasal?" Mike jungkit bibir atas. Mata mengerling Auji dari ekor mata.

"Tak ada apa-apa. Seronok je tengok dorang main. Nak join?"

"No thanks. Aku penat. Aku nak rehat." Mike bersandar di batuan besar di tebing sungai. Mata ralit melihat gelagat orang-orang dalam kumpulan mereka tadi bermandi-manda. Jeep yang sedang berenang laju ke hulu ke hilir ditatap lama. He's a nice guy.

"He is."

Kepala Mike pusing lipat memandang Auji di sebelah. "Kau dengar ke apa aku cakap?"

"Dengar. Kau cakap Abang Jeep baik kan?"

"Aku ingat aku cakap dalam hati."

"Kau berbisik." Auji senyum. "Mesti sebab dia tolong kau bawa beg kau tadikan?"

Mike angguk.

"Rasa macam perempuan tak?"

Tawa kuat terburai. Betul-betul terhibur dengan soalan entahapahapa daripada Auji. "Kenapa kau cakap macam tu?"

"Iyelah... selalunya yang tolong perempuan angkat barang ni lelaki je. Jaranglah aku tengok lelaki tolong lelaki angkat barang. Bukan takat tu je, dia siap tunggu kau sekali masa yang lain kat depan. Gentleman kan Abang Jeep?" Auji angkat kening berkali-kali.

"Dia buat macam tu sebab dia nak bagi chance kau berdua dengan laki kau. Sebab tu dia melekat dengan aku." Mike jeling mata ke langit. "Lagipun, aku tak kisah kalau kena tinggal. Aku okey je kena tinggal. Cuma lambat jelah nak sampai."

"Kau rasa Abang Jeep handsome tak?"

Mike pamer riak jelik. "Apasal tiba-tiba?"

"Saja. Nak tahu taste kau macam mana." Pemandangan riuh di hadapan ditatap sekali lagi. "Both of them is good looking. Laki aku dengan best friend dia."

"Tch..." Mike berdecit lidah. "Your man is no doubt, a good looking man. Kawan dia tu... biasa. By the way, kau tak ada niat nak play cupid kan? Aku tak nak kau cuba pasangkan aku dengan siapa-siapa."

"Adus," Auji tepuk dahi kuat. "Perancangan aku telah dihidu Mike."

"Bodo." Tubuh Auji disiku acah-acah. Ekor bibirnya meleret. "Aku serius tak nak dipasangkan dengan siapa-siapa. Kalau dah tiba masanya, baru aku terima."

"Bukan masanya dah tiba ke? Kau je tak sedar."

"Daripada kau bising dekat aku pasal jodoh, baik kau pergi main sana. Bagi aku lepak sorang-sorang jap."

"Okay. If you say so." Auji berdiri. Iman dan Jeep yang kini berada di atas batu besar didekati. Tangan dihulur ke atas. "Tolong. Saya nak naik."

Tangan Auji dipegang kuat dan ditarik ke atas batu besar bersamanya. Ruangan sempit di atas batu besar itu terpaksa membuatkan tubuh Auji ditarik rapat ke tubuhnya sementara menunggu Jeep melompat ke dalam sungai.

Hik! Wajah Auji merona. Terkejut apabila lengan Iman merangkul pinggang dan menarik rapat tubuhnya ke tubuh Iman. Mata tertancap pada Mike yang sudah pun tersengih sambil telefon pintar dihala ke arahnya. Mike! Bodo lah! Janganlah tangkap gambar aku dengan dia.

"Woi, cepatlah! Atas ni sempit." Iman teriak kuat.

"Sabarlah! Aku tengah ambik mood ni." Jeep balas balik. "Satu, dua-" Belum sempat Jeep habis kira, belakang lututnya ditendang Iman dengan kuat. "Man!"

Love Me! (D.I.R.I.D I.ii)Where stories live. Discover now