36

541 30 8
                                    

Kepala ligat mencari cara yang paling sesuai untuk menyatakan perasaan sebenarnya terhadap Iman. Walaupun pengakuan Moon benar-benar melegakan hati dan berjaya menidakkan semua kebarangkalian yang bermain di fikiran, namun ia sedikit pun tidak memberi dia satu jalan penyelesaian untuk bagaimana meneruskan hidupnya sebagai isteri kepada seseorang yang sangat dia sayangi.

Jari ralit menaip laju pada papan kekunci dengan kepala pula galak memikirkan cara yang paling berkesan untuk memberitahu Iman tentang perasaan sebenarnya.

"Uii, Jii. Kenapa kuat sangat menaip tu? Dah nak pecah dah akak tengok keyboard tu." Kak Eja, salah seorang pekerja senior di firma itu mencelah. Sedikit terganggu dengan bunyi ketikan papan kekunci yang bergema dalam ruangan pejabat kecil itu.

"Eh?" Auji tersedar. "Kuat sangat ke?"

"Kuat. Auji mengamuk dekat siapa tu?"

Ketawa kecil terlepas. "Tak adalah kak. Tengah taip emel ni haa. Nak hantar kat supplier. Sorry kalau saya ganggu."

"Tak ganggu pun. Curious je. Ingatkan Auji tengah jadi keyboard warrior." Kak Eja mengekek.

"Tak adalah kak. Social media pun saya jarang buka, apa lagi jadi keyboard warrior." Auji sengih. Butang 'send' dalam skrin ditekan.

"Haa, jangan lupa minggu depan. Kita kena pergi Kelantan. Tengok projek kat sana." Kak Eja mengingatkan Auji semula.

"Baik~" balas Auji sambil berlagu. "Saya, akak, Fiko dengan siapa lagi?"

"Mus. Kita pergi berempat. Naik kereta akak."

"Okey." Auji sengih. Baru rasa selamat kalau pergi dengan perempuan. Iman pun mesti dapat mengizinkan dia untuk pergi ke luar negeri.

"Kenapa?"

"Saja nak tahu. Nanti suami saya berat hati pula nak izinkan. Nasib baik semua perempuan. Sebelum ni ada pengalaman kurang baik bila outstation. Sebab tu suami saya berat hati sikit nak bagi saya keluar." Cerita Auji ringkas. Janganlah tanya pengalaman apa. Aku tak nak buka lagi cerita tu.

"Jangan risau. Akak, Fiko dengan Mus memang dah biasa gerak sama-sama tengok projek." Kak Eja senyum. "InsyaAllah semua baik-baik. Cakap dekat suami Auji, semua yang pergi, semua perempuan."

Fuhh, nasib baik Kak Eja tak tanya. "Baik."

Keadaan sunyi kembali. Masing-masing leka dengan kerja.

Auji pula masih ralit memikirkan perkara tadi. Sehinggalah earphone yang dipakai sebelah telinga memainkan lagu yang sering berulang di stereo Vivanya. Bibir tersenyum meleret. Lantas, tajuk lagu itu ditaip di ruang 'type here to search'. Fail dimana lagu itu disimpan dibuka. Kemudian lagu itu disalin dan ditampal ke dalam fail pemacu pena. Pemacu pena itu masih kosong. Tiada apa-apa di dalam pemacu pena itu kecuali lagu yang baru ditampal tadi. "Aku rasa cara ni boleh sampaikan apa yang aku rasa."

"Hmm? Auji cakap dengan akak ke?"

~x~

"Mike. Doakan aku."

"Ha? Untuk apa?"

"Doakan aku berjaya."

"Kau ni pelik-pelik la... Kau ada exam ke?" Mike geleng kepala. Pening dengan perangai pelik Auji. Hari tu mood ke laut. Hari ni moodnya ke langit pula. Ceria tiba-tiba.

"Taklah." Auji pamer riak tersengih dan tersipu bercampur. "Kali ni, aku betul-betul nak confess dekat Abang Iman kesayangan ku."

"Dengan cara...?"

Love Me! (D.I.R.I.D I.ii)Where stories live. Discover now