Bunyi ketikan papan kekunci bergaung dalam bilik kecil Auji. Ralit menyiapkan lukisan pembinaan yang sepatutnya diselesaikan semalam. Kening berkerut seribu apabila melihat paparan perisian AutoCAD yang penuh dengan kesalahan dan garisan yang bertindih. "Aishhh..."
Iman jojol kepala ke bilik Auji dari pintu. Mata tepat pada wajah isterinya yang cemberut. Senyum kecil tercoret di wajah. "Kenapa stress sangat muka tu?"
"Ni haa..." Auji mula merengek. Mata tetap pada skrin di hadapan. "Tak tahulah siapa bodoh sangat pergi buat drawing ni. Dahlah plan dia semua overlapping. Dengan tak guna layer nya. Pening nak betulkan balik. Dahlah esok kena bagi kat QS. Bangang."
"Ooh..." Iman melopong. Punggung dihenyakkan ke birai katil sambil mata terarah pada paparan skrin. Langsung tidak faham dengan perkara yang baru dibebelkan Auji. "Susah ke nak betulkan?"
"Tak susah. Tapi leceh. Menyusahkan orang." Auji mengomel. Tangan kiri laju menekan butang-butang pada papan kekunci dengan telunjuk kanan pula laju menekan butang pada tetikus. Mata pula langsung tidak beralih dari skrin.
Hebat. Puji Iman dalam hati. Tingkah laku dan cara Auji bekerja dengan menggunakan komputer dan perisian yang tidak pernah dilihatnya betul membuatkan dia kagum. Kalau aku buat kerja ni, mau tebal cermin mata aku ni duk tengok komputer lama sangat.
"Abang dah makan?" soal Auji apabila suaminya langsung tidak berbunyi di sebelah. "Abang nak saya masak apa-apa ke?"
Iman kuntum senyum. Tak sangka Auji akan menawarkan diri untuk memasak untuknya. "Dah. Makan cereal tadi. Lagi dua bulan abang ke Langkawi dengan-"
"Dengan siapa?" soal Auji laju, memintas ayat suaminya.
"Alang, along, angah dengan Daniel." Balas Iman datar. Namun, sedikit musykil apabila mendengar nada keruh Auji ketika dia menyoal tadi. "Kenapa keruh sangat suara tu?"
"Tak ada apa-apa. Saja je nak tanya." Auji toleh sekejap sambil tayang gigi. "Tanya sebab nanti saya sedih. Tak ada sesiapa teman saya dekat rumah."
"Nak ikut?" tubuh selamba direbahkan atas katil Auji. Mata merenung siling putih. Bola getah yang diambil dari meja Auji dilambung-lambung.
"Tak boleh. Sebab saya baru kerja sebulan. Nanti kena potong gaji."
"Potong je. Nanti abang top up yang mana kena potong." Tutur Iman dengan tangan masih bermain lambung dengan bola getah itu. "Besides," bola yang terapung digenggam kuat. Auji dikerling dari ekor mata. "Kita belum honeymoon lagi."
Bunyi ketikan terhenti. Suasana dalam bilik itu menjadi sunyi buat seketika.
Auji termenung kosong. Masih cuba memproses apa yang baru disebutkan suaminya. "Tak."
Bunyi ketikan kedengaran semula.
"Abang selesaikan masalah, luangkan masa dengan keluarga abang dulu. Honeymoon boleh tunggu. Family first. Wife later."
"Aren't you my family, no?"
Sekali lagi atmosfera bilik hening apabila bunyi ketikan mati. Sekali lagi lukisan kejuruteraan ditenung sepi.
"My wife is my family. So, macam Naura cakap, family first. Wife never later." Ujar Iman lembut. Bola getah tadi diletakkan semula di tempat asal. Tangan menggosok kepala Auji dengan kasar sebelum berlalu keluar dari bilik. "Fikir dulu. Dah fikir betul-betul, baru bagitahu."
"Baik..." jawab Auji perlahan. Rambut serabainya dibiarkan. Cadangan Abang Iman tu menarik sangat... tapi kalau boleh, aku nak berdua je dengan dia bila honeymoon. Tak naklah pergi sekali dengan keluarga. Bukan aku tak suka keluarga Abang Iman, cuma dia potong stim.
YOU ARE READING
Love Me! (D.I.R.I.D I.ii)
Romance"Dia ada cakap juga lepas dia bercerai, dia nak get back together dengan abang balik." "Pundek." Iman mencarut selamba. Panas hati mendengar penjelasan Auji. "Pergi mampus sama dia." "Sebab itulah saya panggil abang ke sini. Ada sebab lain." Auji...