" HOW MUCH DOES SHE KNOW ? "
" DAHLIA , DOES ANY OF THEM KNOW ? "
perlahan lahan kedua mata dahlia terbuka . pandangan miliknya masih samar samar apabila gadis itu melihat sekelilingnya .
mengangkat dirinya daripada posisi baring dengan perlahan lahan , dahlia melihat ke arah jam yang menunjukkan pukul 3.45 pagi .
dahlia perasan hanya dirinya yang sedang berada di dalam wad itu . keadaan dahlia yang masih mengelamun itu terhenti apabila dia mendengar pintu wad itu dibuka .
menoleh ke arah pintu , dahlia dapat melihat riak terkejut jururawat yang sedang bertugas itu sebelum dia bergegas berada di sisi dahlia .
jururawat itu hanya melalukan tugasnya dengan senyap , enggan mengganggu ketenteraman pesakit yang ada di situ . dahlia yang dari tadi senyap membisu akhirnya bersuara .
" saya nak tanya- "
" mak kau ! "
" tapi bonda saya dah takde "
keadaan kembali sunyi selepas itu . kedua dua gadis itu hanya memandang satu sama lain . satu dengan kekeliruan dan satu lagi dengan perasaan malu .
" ish tak baik kamu bergurau macam tu . apa yang kamu nak tanya ? "
dahlia hanya berdehem seketika sebelum matanya kembali melihat jam . 5.10 pagi .
" berapa lama dah saya ada dekat wad ni ? "
dahlia bersoal sambil melilau ke sekelilingnya yang masih kosong dan sunyi . jururawat itu hanya menjawab persoalan dahlia sambil mengemas peralatannya .
" kalau masuk hari ni , dah hampir 4 hari kamu tak sedarkan diri . hentakkan dekat kepala kamu terlalu kuat sampai perlu buat jahitan "
mata dahlia membutang seketika apabila dirinya merasakan jahitan yang ada di kepalanya . dirinya dapat merasakan jahitan itu akan mengekalkan parut namun nasib baik jahitan itu tidak terlalu kelihatan .
" macam mana dengan kawan saya ? "
jururawat itu menelengkan kepalanya sedikit tanda berfikir sebelum memetik jarinya .
YOU ARE READING
puspa . phc
Fiksi Penggemarsesungguhnya , engkaulah adinda puspitaku . impianmu yang sungguh murni , menambah keindahan harapanku , sesungguhnya jikalau harapan ku telah ditakdirkan untuk bersama mu , kebahagiaan sentiasa menemaniku . ~ gelora ; p.ramlee & saloma ~ start :...