"إختبئي صغيرتي بين ذراعيّ شقيقك، إنعمي بالآمان و الراحة، أقسم لكِ أن تظل ذراعيّ آماناً لكِ و ملاذكِ، و إن أذاقتكِ الحياة مرارتها و ثقلت آلامكِ لا تحزني و لا تجزعي فشقيقكِ لن يسمح لكِ بالإنحناء و سيحمل عنكِ آلامكِ ليستقيم جزعكِ و تُزهر ورودكِ من جديد".
نظر أحمد نحو أنس بامتنان و دار بينهما حديث صامت و تيقن أنس أنه فعل الصواب.
قبل عدة ساعات بعدما إنتهى أنس من وضع الملصقات وقف ينظر لها برضى و لكن أتاه إتصال من محمد، محمد بجدية:
"راسل كلم ممدوح و فعلاً ممدوح قبل و هيجي، الخطة ماشية كويس"."الحمد لله بس أنا شايف إنها فرصة كويسة لما يجي نكمل الخطة و نكسب وقت، إحنا كده بنزنق نفسنا و ممكن كل حاجة تبوظ*.
تحدث محمد بجدية و حزم:
"مش هكشفك دلوقتي يا أنس، خطر أنا مضمنش يبقى لسه فيه خاين، إحنا ماشين على كلام فارغ يا أنس، مين يصدق و لا يعقل إنها بتشوف و عندها موهبة و الكلام ده؟، إحنا بس مشينا في الطريق ده لإنها كده كده كانت بايظه و حظنا جت معانا سليمة بس مقدرش أعتمد على حاجة زي كده مش ملموسه و أبقى مطمن إن خلاص مفيش غير ممدوح و الموضوع بينتهي، مقدرش أضحي بيك و أخسرك و يكون الطريق لسه مخلصش و كمان حتى لو هعمل كده مقدرش أعتمد عليها بحالتها دي و خصوصاً بعد مقابلة راسل إمبارح، نغم ممكن تضعف و تتأثر بالمقابلة و تلعب ضدنا و أنا مش هسمح بكدة، لازم نلعبها صح و نفوقها و نبعدها عن تأثير راسل و نأثر إحنا عليها عشان حتى نقدر نكمل، كده كده خلاص مقدمناش حلول تانيه و هي كارت هنستخدمه و يا صابت يا خابت بقى، القانون مش هيعترف بكلام مش ملموس لازم نوصل لحاجة تدينه و أهي لعبة هنكملها يمكن تظبط زي ما ظبطت الفتره اللي فاتت بس على ما ده يحصل مش هضحي بيك و إنت أقوى كارت معايا".وافقه أنس فهو محق و موهبتها لن يُعترف بها و تأكد أن قراره صحيح بأن يخبر شقيقها ليساعدها و يجعله وسيلة للتأثير عليها فتأثيره بالتأكيد سيطغى على تأثير راسل و يردها للصواب حتى لو لوقت مؤقت كي تنجح بمهمتها و بعدها تبدأ بتلقي العلاج اللازم.
أنهى الإتصال و ذهب لموقع عائلتها، دلف لهم و ألقى التحية ثم طلب من أحمد أن يتحدث معه عليى إنفراد، جلسا سوياً و تنهد أنس ثم قال بنبرة هادئة:
"أنا عاوزك تهدى و تسمعني كويس و تحاول تستوعب اللي هقوله".عقد أحمد بين حاجبيه بعدم فهم و لكنه أومأ موافقة فتابع أنس:
"العصابه اللي خطفتكم هما اللي خطفوا أختك نغم".نظر أحمد له بذهول فتابع أنس:
"أختك موجوده و هي اللي خليتهم يخطفوكم عشان تحميكم.....نغم كانت حواليكم طول الوقت".هربت عبارات أحمد ينظر له بصدمة و تيه فبدأ أنس يقص له ما حدث منذ البداية و ما تعرضت له نغم و ما فعلت ثم تابع:
"نغم دلوقتي محتجالك قوي عشان تقوى بيك، هي رافضه إنكم تعرفوا عشان حاسه إنكم مش هتقبلوها و عارفه إنها عملت حاجات غلط.....للأسف أنا من ضمن الأسباب اللي وصلتها لكده لما مقدرتش أفهمها و.......".
أنت تقرأ
إلينا
Fantasyهُناك مُعتقلين بالسجون يقضون فترة عقوبتهم، يعلمون ما اقترفوا من أخطاء، يعلمون متي تنتهي فترة محبسهم أو حتي متي يُعدمون وتنتهي المعاناه، وهناك سجون مغايرة لا تُشبه تلك السجون فهي سجون بِلا قضبان، بِلا أصفاد تكبل مُعتقليها...أصفادهم من نوع آخر يقبض ال...