"Ziet het er een beetje oké uit?" Matthyas draait zich naar Sofie en strijkt voor de zoveelste keer zijn haar opzij. Sofie moet zacht lachen en doet snel haar ketting om. "Het zit perfect lieverd", fluistert ze terwijl ze hem een kusje geeft.
Matthy stopt met in de spiegel kijken en pakt haar hand. "Ook klaar?" Sofie knikt en ze lopen samen naar beneden om daar vervolgens allebei even snel te ontbijten.
Als ze eindelijk klaar lijken te zijn om richting Ameide te gaan, stoppen ze even in de hal bij Koen, die uitgebreid zijn haar staat te doen in de spiegel. Hij ziet er ook netjes uit, bloesje, nette spijkerbroek en zijn haar zeer verzorgd naar achter.
"Zo zo, die heeft plannen", grapt Sofie. Koen kijkt verschrikt op uit de spiegel en probeert zijn lach in te houden. Hij heeft zeker plannen, een date. Maar dat is nog geheim voor de rest eigenlijk. Hij wilt de rest niet te enthousiast maken met een dode mus. Misschien wordt het wel weer helemaal niks.
"Hm." Hij haalt zijn schouders op en loopt zonder nog iets te zeggen richting zijn auto, om zo snel mogelijk vol gas richting Rotterdam te rijden.
"Dat zou wel een date zijn", grapt Sofie, terwijl ze haar sneakers soepel aantrekt. Matthyas pakt lachend allebei hun jassen en helpt Sofie met die van haar aan doen.
Als Matthyas de deur open zwaait, zitten een van de twee ouders en het jongste broertje van de 'het Lam' familie in de keuken.
"Jongens, kom verder!", wordt er al snel enthousiast geroepen. Sofie gooit haar jas snel aan de kapstok en loopt naar de twee in de keuken toe. "Goeiemiddag", gegroet ze de twee vrolijk.
"Koffie, thee?" Sofie knikt zachtjes, Irene weet dan ook al meteen wat ze bedoelt, thee, Sofie drinkt altijd thee als ze daar is, en Matthyas cappuccino. Sofie en Mat gaan aan de keukentafel zitten naast Ezra die op zijn laptop bezig is voor een schoolopdracht. Hij zou dit normaal op zijn kamer doen, maar die was een grote bende en zijn ouders betrapten hem erop continu maar te gamen in plaats van de daadwerkelijke opdracht te doen.
"Hey maatje, lekker verslagen schrijven?" Ezra rolt zijn ogen en slaat zijn laptop met een klein grijnsje dicht. "Ik heb hier zo een hekel aan he, maar ik mag deze opdracht echt niet overslaan van mijn mentor." Sofie moet zachtjes lachen, Ezra wist op de een of andere manier altijd met sneaky truckjes de verslagen over te slaan of door anderen te laten maken. 'Het is gewoon nutteloos', was zijn reden altijd.
Jesse en Nina komen ook de keuken ingelopen. Normaal in de weekenden is Jesse juist bij zijn vriendin in Utrecht, maar dit keer bleven de twee lekker in Ameide. "Hey Nien, hoe is het meis?" Sofie geeft haar enthousiast een knuffel en krijgt een kleine glimlach op haar gezicht als ze de bekende geur van haar parfum ruikt, ze hield ontzettend van de zoete rozengeur.
"Ja helemaal goed, net terug van vakantie, het was zo heerlijk." Sofie wijst naar de tafel als teken dat ze plaats moet nemen. "Vertel me alles", lacht Sofie.
Matthyas en Jesse lachen zacht als ze zien hoe de twee weer over van alles en nog wat beginnen te praten. "Die zijn we het komende uur ook kwijt", lacht Jesse zacht. Matthy knikt en komt met Jesse ook aan tafel zitten om vervolgens te genieten van de heerlijke koffie die hun zorgzame moeder heeft gezet.
Ook Jaïr komt na een tijdje naar beneden. Op de zondag een kater en de hele ochtend in bed liggen, eigenlijk een beetje een no go in huize het Lam. Sterker nog meestal zit het gezin om tien uur gewoon braaf in de kerk. Zelfs Matthyas en Sofie kwamen nog regelmatig opdagen, niet dat het moest, het ging gewoon zo en het voelde fijn, vertrouwd.
"Goeiemorgen zonnestraaltje", begint Matthy gelijk veel te enthousiast. "Oh ja het is zondag, die trol is er ook." Matthy staat grijnzend op om zijn broer een boks te geven. "Ook leuk om jou weer te zien he."
Na een tijdje komt ook Michiel vanuit de kelder even boven kijken. Het groepje aan tafel had al meerder keren een motor van een auto flink horen draaien, wat maar een ding betekende, de boerse man was weer flink aan het sleutelen.
"Hey Michiel, koffie?" De man knikt en wast zijn handen in een poging de zwarte olie ervan af te kunnen halen. Hij begroet zijn oudste zoon en ook Sofie die hij zo graag weer wilde zien. Michiel wilde altijd een dochter, en sinds zes jaar geleden Sofie ineens wel heel vaak langs kwam, heeft hij het meisje omarmd als de dochter die hij nooit had.
"Guttegut, wat is het weer druk vandaag. Irene jij had taart gebakken is 't nie?" De rest van de tafel moet zacht lachen om de niet zo subtiele houding van de man. Zo was hij altijd en dat kon voor discussies zorgen, maar ook voor heel veel gelach.
"Ja, dus?" Vraagt de vrouw met een klein lachje. Michiel realiseert zich nu zijn houding en kijkt met zijn allerliefste gezicht naar zijn vrouw. "Zou ik alsjeblieft een stukje van die heerlijke taart mogen liefje?" Vraagt hij overdreven vrolijk. Irene haalt lachend de taart uit de springvorm. Het hele huis rook nog naar de versgebakken appeltaart. Heerlijk.
Na een lange middag met veel gelach en best wat spelletjes zijn de twee weer teruggekeerd naar huis. Het was heerlijk om hun familie weer even te zien. Sofie kijkt misschien nog wel meer uit naar de dagjes Ameide dan Matthy zelf. 'het Lam', was de familie die Sofie nooit heeft gehad. De mensen die haar lieten zien hoe het echt gaat in een familie. Ruzies uitpraten, respect voor elkaar, begrip hebben en vooral liefde. Heel veel liefde.
Toen Matthy zijn opa overleed, werd er samen gehuild, toen Jaïr zijn diploma haalde, werd er samen gevierd. Niks werd er alleen gedaan.
Sofie moet zacht lachen als hij de blauwe BMW weer keurig geparkeerd ziet staan. Hoe zou het zijn gegaan?
Verassend genoeg treft ze koen gelijk aan in de woonkamer. "Halle DNP, hoe was jou dag?" Sofie laat zich naast de man op de bank vallen en kijkt een tijdje naar hem terwijl hij bijna hysterisch grijnzend aan het appen is.
"Iemand hier heeft een zeer geslaagde date gehad volgens mij." Koen klikt zijn telefoon uit en legt hem naast zich op de bank. "Vertel maar." Koen haalt even goed adem en begint dan met een glimlach te praten. "Ze heet Emma, Blond haar, blauwe ogen, ze is echt heel mooi. We zijn gewoon een drankje gaan doen en hebben daarna nog door een parkje gelopen met haar hond. Het was echt geweldig Soof."
Sofie lacht zachtjes en legt zijn hand op Koen zijn bovenbeen. "Mooi zo, tis je gegund Koen." Koen kijkt even naar Sofie en moet dan weer zacht lachen. "Bedankt, hoe was het in Ameide?"
Sofie wil beginnen met vertellen maar word onderbroken door twee koude handen in haar nek. Geschrokken duikt ze snel in elkaar om vervolgens naar een grijnzende Matthyas te kijken.
"Jij bent soms echt niet lief he", roept ze bijna boven het lachen uit. Matthy komt naast de twee zitten en veegt een stofje van haar trui af. "Autie", lacht Sofie zachtjes. Matthyas geeft haar met opgetrokken wenkbrauwen een kus. "Wat jij wilt Soof", fluistert hij op een sarcastisch toontje.
JE LEEST
Met elkaar komt het wel goed toch?
FanficSofie heeft samen met haar broer Milo, een traumatische jeugd gehad. Ze denkt er helemaal vanaf te zijn, maar door één gebeurtenis, lijkt alles weer terug te komen. Sofie en Milo lijken beiden terug te vallen in het diepe gat van hun jeugd. Het be...