41

3.1K 100 0
                                    

"Saya dah masukkan tisu basah, baju extra takut baju Fattah kotor....Snack Fattah...Air masak dekat tepi tau....Lepastu..."

"Hey,love....Can you relax? Abang bawa anak kita berjalan je, bukan masuk hutan ke apa..."

"Saya risau la....Ni first time abang nak keluar berdua dengan Fattah...Abang sure ke boleh handle?"

"Abang boleh sayang...Lagipun Fattah dah besar..."

Aku lepaskan keluhan dan mengangguk. Mungkin aku terlalu cemas. Cool Kaseh cool...

"Don't worry okay? Both of your heroes gonna be fine...."Haider usap pipi isterinya...

"Daddy....Bila kita nak gerak?"Fattah muncul di ruang tamu itu dengan ceria.

"Dah, kita nak pergi dah ni...Come salam mummy dulu.. Nekma dengan tokpa Fattah dah salam?"

"Nekma dengan tokpa dah..Mummy belum...Mummy nak salam..."Fattah melangkah menghampiri ku.

"Ingat pesan mummy ye sayang... Pegang tangan daddy...Jangan main lari-lari tau! Dengar cakap daddy!"Aku peluk dan aku cium pipi anak aku itu.

"Okay mummy..."Fattah kenyit mata...

"Alright..Let's go son...We gonna have our first date today..."Haider angkat beg galas yang berisi dengan keperluan Fattah.

Aku hantar dua hero aku itu di depan pintu. Aku sambut huluran tangan Haider dan aku kucup. Haider membalas dengan kucup dahi dan bibirku.

"Hati-hati okay....Enjoy your time my heroes..."

"Okay mummy..."Balas Fattah. Haider hanya senyum dengan telatah ku.

........

Haider POV

"Daddy..Kita nak pergi mana?"Waktu dalam perjalanan itu. Fattah menanyakan soalan.

"Hurmm....Apa kata kita pergi KLCC?"

"Wow! Nak daddy nak!"Balas Fattah teruja.

Sampai sahaja di KLCC, Haider memegang tangan Fattah.

"Stay with me Fattah....Ramai orang ni..."

"Alright daddy....Where are we going daddy?"

"We're headed right to Aquaria first...."

"Waaaa...Tempat ikan-ikan tu ye daddy?"

"Bijak anak daddy...Are you ready to discover and learn about the things that exist beneath the sea?"

Fattah angguk. Ini bukanlah kali pertama dia membawa Fattah. Cuma mungkin kali ini, diusia begini, anaknya itu semakin mengerti dan semakin berminat untuk meneroka.

Lebih kurang 45 minit mereka menghabiskan masa melihat hidupan laut di dalam Aquaria. Orang ramai dalam itu menjadikan laluan agak sesak. Tapi, alhamdulillah. Mereka berdua tidak ditimpa sebarang masalah.

"Daddy....Where are we going next?"

"Anak daddy tak sabar ye? Tak penat?"

Fattah geleng..

"Okay kalau macam tu...Kita pergi Petrosains, lepastu kita makan.."

"Yeay!"Ujar Fattah.

Sampai sahaja di pintu masuk Petrosains, Haider segera ke kaunter tiket. Mujur dia sudah memesan tiket secara online jadi tidak perlu beratur begitu panjang. Sama juga di Aquaria tadi.

*Pesanan untuk mereka yang mahu melawat Aquaria pada hujung minggu atau cuti sekolah! Better korang beli tiket online sebab kalau walk in...Masya Allah panjang ye beratur....Okay done kongsi tips*

Sewaktu Fattah rancak meneliti semua yang terdapat di dalam Petrosain itu, Haider sempat merakam gambar-gambar dan video Fattah lalu dikongsikan kepada Kaseh melalui aplikasi Whatsapps.

"He looks so excited....Kami cemburu tau daddy.."Kaseh mengirim gambar dia bersama Fatyia dengan mulut muncung.

Hailah! Anak perempuan dengan mummynya comel betul. Rasa rindu pula kepada kedua-dua buah hatinya itu.

"Daddy! Come here...!"Fattah melaung namanya...

"We'll be back as soon as we can. Bye bye to my lovely flowers, I have to go first."

Ruangan whatsapps ditutup lalu dia mendekati Fattah. Pelbagai permainan yang mereka dua main. Sedar-sedar sahaja sudah pukul 4 petang. Segera dia membawa Fattah keluar untuk ke surau.

"Kita solat dulu ye Fattah..After this, daddy bawa Fattah makan..."

"Aip-aip kapten.."

Lebih kurang 40 minit masa yang diambil untuk mereka tunaikan solat zohor dan asar. Kemudian Haider membawa Fattah makan.

"Lapar?"Tanya Haider.

"Lapar sikit..."Jawab Fattah sambil senyum.

"Sabar okay? Sekejap lagi makanan Fattah sampai..."

Fattah angguk.

"Daddy..Nanti kita kesini lagi ye? Tapi bawa adik dengan mummy boleh?"

"Fattah rindu mummy dengan adik ye?"

Fattah angguk.

"Boleh sayang...Nanti kita kesini lagi dengan mummy dengan adik...Bolehlah, Fattah ajar adik nama-nama fish dalam Aquaria tadi, Fattah kan dah kenal semua fishes.."

"Boleh..Boleh....Daddyyy..."

"Ye sayang?"

"Fattah nak bela ikan boleh tak daddy?"

"Fattah nak bela ikan? Ikan apa yang Fattah nak bela?"

"Boleh ke daddy?"

"Boleh...Lepas ni kita pergi beli ikan yang Fattah nak bela okay?"

"Yeay! You are the best daddy ever...."Fattah yang duduk di sebelah Haider berdiri di atas kerusi lalu memeluk daddynya.

"Anything that can make my son happy... I will do it, but with one condition..."

"Apa daddy?"

"Be a good boy.. Jangan buat mummy dengan adik sedih...Okay?"

"Aip-aip daddy..."

"Kiss daddy dulu..."Haider menghalakan pipinya kearah Fattah. Fattah tanpa buang masa mencium kedua-dua pipi daddynya.

"I love you son.."

"I love you too daddy..."Balas Fattah.

Selepas itu makanan yang dipesan tiba. Tertib sekali Fattah makan. Anaknya itu sedikit pun tak meragam dan dia senang Fattah begitu.

"Seronok tak keluar dengan daddy?"

"Seronok la....Nanti kita keluar berdua lagi ye daddy?"

"Aik! Tadi kata rindu mummy dengan adik...Takpe ke keluar dengan daddy lagi?"

"Hehehe...."Anak itu hanya ketawa. Haider menggosok kepala Fattah.

Tengku Haider RaizWhere stories live. Discover now