Sebelum kami balik semula ke KL, aku ajak Haider singgah di rumah nenek. Alang-alang lalu ni, apa salahnya singgah kan? Boleh aku tunjuk dekat Haider kampung aku. Tapi sebelum singgah rumah nenek dengan atok. Aku ajak Haider singgah sebentar di kubur ibu dengan baba.
"Assalamualaikum ibu, baba.....Tengok Kaseh bawa siapa...Kaseh bawa menantu ibu dengan baba....Haider namanya..."Aku pandang Haider dan lelaki itu membalas pandangan aku sambil tersenyum.
"Assalamualaikum ibu baba.....Saya Haider suami Kaseh, maaf baru dapat jenguk ibu dengan baba...In sha Allah, saya akan jaga Kaseh macam nyawa saya sendiri..."
Dia pegang tanganku dan aku balas genggaman itu. Setelah itu kami sedekah surah al-fatihah dan juga surah yassin. Doakan Kaseh bahagia dunia akhirat ye ibu..baba...
.........
"Assalamualaikum nenek..."Nenek yang sedang menyapu halaman rumah itu aku peluk dari belakang. Melatah nenek dibuatnya, nyaris aku nak kena hambat dengan penyapu lidi..
"Ya Allah cucu aku ni.....Percuma je berbirat badan tu nanti kena hambat dengan nenek..."
"Hehehehe...Sorrylah nenek......Kaseh rindu nenek..."Aku peluk lagi dirinya.
"Kenapa nak balik tak bagitahu ni?"Tanya nenek setelah aku lepaskan pelukan.
"Saja...Nak buat surprise....Atok mana?"
"Atok pergi surau tu....Malam nanti ada tahlil sikit....Dia pergi gotong-royong la tu...."
"Sihat nenek..."Haider mengambil peluang untuk bersalaman dengan nenek.
"Sihat ginilah Haider.....Orang dah tua...Meh la masuk...."Aku dan Haider membuntuti nenek naik ke rumah.
.......
"Baliklah esok ye....Bukan lama pun kamu cuti...Sehari je...."Pujuk nenek saat aku bersamanya di dapur. Haider juga ada disebelah ku.
"Boleh nenek....Saya suka duduk kampung ni..."Balas Haider...
"Nanti Kaseh tanya maksu ye nenek....Kaseh bukan bos macam dia ni, boleh suka-suka hati je cuti..."Aku jeling kearah Haider.
"Alah...Maksu kamu bagi punya...Anak nenek tu, berani dia tak bagi kamu cuti?"Aku hanya tergelak. Bila nenek dah keluarkan fakta, tak mampu lagi aku nak menolak.
"Kamu berdua ni dari mana?"
"Kami dari Cameron nenek, saya ada kerja dekat sana..Alang-alang tu, saya ajak Kaseh bercuti sekali. Sengaja nak ambil angin Cameron."
"Ouhhh....Sekali ni la ye...Apa orang putih cakap...Mun..Mun tu..."
"Honeymoon?"
Brrrrrrr!
Tersembur air sirap yang aku minum bila Haider sebut perkataan itu. Nenek ni, mana dia tahu agaknya perkataan tu.
"Hah! Itulah yang nenek nak sebut....Kamu berdua honeymoon sekali la ye?"
"Lebih kurang macam tu la nek..."Dia jeling aku..Aku pula hanya buat tak tahu.
"Tak lama nanti dapat cicit la nenek ye?"
"In sha Allah...Doakan yang baik-baik untuk kami nenek...Kaseh cakap, dia pun tak sabar nak ada anak..Betul tak sayang?"
Brrrr!
Kali kedua tersembur. Memang cakap tak pandang depan belakang kiri kanan eh? Aku tengah minum ni asyik tersembur je disebabkan ayat-ayat mamat ni.
"Kamu ni beria benar tersemburnya kenapa?"Tanya nenek.
YOU ARE READING
Tengku Haider Raiz
RomanceSiapa kata musuh tak boleh bercinta? Siapa kata benci tak boleh jadi sayang? Siapa kata beku tak boleh dicairkan? Siapa kata pahit tak boleh jadi manis? Siapa kata? Tengku Haider Raiz memegang jawatan sebagai CEO Lembah Holdings pada usia yang muda...