"TENGKU." Sapa pembantu peribadi lelaki itu.
Dengan langkah yakin, Tengku Jahran memasuki bilik pejabatnya. Kotnya digantung rapi, menggambarkan ketertiban. Butang lengan bajunya dibuka hingga ke siku, memperlihatkan urat-urat tangan yang maskulin. Seksi!
"Is there anything for me today?" Soal Tengku Jahran kepada pembantu peribadinya, Darren Wong.
Darren meneliti Ipad yang berada di dalam pegangannya.
"You have a lunch meeting with Tan Sri Ayob at Bunga Restaurant regarding the next project. That's the only meeting for today, Tengku." Balas Darren formal. Wajah Tengku Jahran dipandang. Darren menunggu ayat yang bakal keluar daripada mulut lelaki itu.
Heningnya pejabat hanya terpecah oleh bisikan lembut dari sistem pendingin udara, menciptakan kesunyian yang hanya diiringi oleh angin sepoi-sepoi yang melintas di sekitar ruangan.
"Cancel." Dari bibirnya, hanya satu perkataan terlontar, dingin. Suaranya menusuk kesunyian, menimbulkan atmosfera yang penuh dengan ketegangan dan misteri.
"Baik, Tengku." Tanpa banyak soal, Darren hanya menurut. Tidak berani menanyakan sebab kenapa lelaki itu hendak membatalkan temujanji tersebut. Dia merasakan akan ada angin monsun yang bakal muncul sekejap saja lagi. Harap-harap tak adalah yang akan mencari pasal dengan Tengku Jahran hari ini.
Aura lelaki itu sangat menyeramkan. Pandangannya saja sudah cukup menakutkan.
Darren melangkah keluar daripada bilik pejabat Tengku Jahran.
Tok... Tok... Tok...
Pintu biliknya diketuk dari arah luar, memberikan sentuhan kejutan pada ketenangan ruangan yang tadinya sunyi.
"Come in." Penuh authority suara itu memberi kebenaran.
"Busy?"
"Not really."
"Ada meeting hari ni?"
"Cancelled." Balas Tengku Jahran tanpa riak.
Syed Riyaz menjongket bahu. Tahu benar sikap sahabatnya yang suka sangat buat muka minta penampar.
"Lunch?"
Tengku Jahran hanya mengangguk tanpa banyak kata. Matanya masih terfokus pada dokumen yang dipegangnya, seolah-olah dunianya terpaku pada lembaran-lembaran kertas yang memuat informasi penting.
Bosan betul cakap dengan Tengku Jahran ini. Baik cakap dengan dinding saja. Taklah menyakitkan hati sangat.
"Dekat Hayra Cafe. Pukul satu. Sharp." Pesan Syed Riyaz. Risau jika Tengku Jahran tidak datang. Lelaki ini kalau dah mula bekerja, memang dia akan lupa segala hal yang lain.
"Dekat mana tu?" Tangan Tengku Jahran terhenti seketika. Kepalanya cuba menghadam nama kafe tersebut. Macam biasa dengar.
Senyuman senget muncul di wajah Syed Riyaz.
"Nanti aku hantar location dekat kau. Boleh tahan sedap jugak makanan dekat kafe tu." Syed Riyaz menjawab dengan santai. Tangannya menyelinap ke dalam kocek seluar, mengeluarkan telefon bimbit yang tersimpan di dalam kot bajunya dengan lincah.
Ting...
Bunyi mesej masuk ke dalam telefon Tengku Jahran.
"Already sent. Don't be late." Ujar Syed Riyaz lagi. Dia datang ke DND Group semata-mata untuk mengajak lelaki itu keluar makan tengahari.
Tengku Jahran memandang sekilas ke arah Syed Riyaz. Sahabatnya ketika belajar bersama di UK dulu. Lelaki itu hanya berwajah selamba.
Syed Riyaz turut memandang ke arah Tengku Jahran. Kening diangkat sebagai tanda tanya.
YOU ARE READING
Mysterious One: T.J. (ONGOING)
Random*Read at your own risk* Second Generation of The Tengku's ---------------------------------------------------------- "Stay by my side forever then I will be your shadow because the brightest flame casts the darker shadow." - T.J "When you start to w...