KAFE Hayra dipenuhi dengan pelanggan. Seperti hari-hari yang lain, kafe itu tidak pernah putus dengan pelanggan yang datang untuk menikmati juadah yang disajikan di kafe tersebut. Rezeki yang Allah berikan kepada mereka sehingga hari ini. Tidak kurang juga, ada yang datang untuk melepak dan ada juga yang datang untuk melakukan tugasan kerja masing-masing. Tiara memandang ke sekeliling ruangan kafe tersebut. Masih ada tiga meja yang kosong. Dia mengambil keputusan untuk duduk di antara salah satu meja tersebut.
Tiara meletakkan satu beg kertas di atas meja. Matanya tertancap ke arah meja kaunter. Bunga peonies yang pernah dibeli ketika bersama dengan Tengku Jahran dulu masih segar di dalam pasu bunga. Seketika, bibirnya melorak senyuman lebar. Entah kenapa, hatinya menjadi lapang apabila berada di dalam kafe ini.
"Tiara, dah lama sampai ke?" Tegur Adli bersama dengan pakaian chefnya. Dia menarik kerusi di hadapan Tiara lalu punggung dilabuhkan di situ.
"Baru je sampai, Abang Ad." Balas Tiara bersama senyuman lebar di bibirnya.
"Lama tak nampak Tiara. Makin happy Abang Ad tengok." Adli memulakan perbualan. Tiara sedikit tercengang. Gembira? Tak dinafikan dia berasa gembira sekarang. Mungkin disebabkan Tiana sudah sihat sepenuhnya. Atau ada perkara lain yang membuatkan dia berasa gembira?
"Tiara masih sama macam dulu. Tak ada yang berubah pun." Tepis Tiara. Dia mengukir senyuman nipis. Adli senyum kelat.
"Dah kahwin ni, jarang Tiara nak datang sini." Wajah Tiara ditatap lembut. Adli mengukir senyuman.
Tiara senyum kelat. Memang dia jarang singgah ke kafe. Dia mempunyai urusan lain yang perlu diuruskan.
"Sibuk dengan research, Abang Ad. Oh, ni. Barang yang Tiara nak bagi dekat Abang Ad. Nanti tolong gantungkan dekat tepi kaunter tu ya?" Tiara menghulurkan beg kertas sederhana besar itu kepada Adli.
"Apa ni?" Adli tetap menyambut huluran tersebut. Keningnya sedikit berkerut.
"Lukisan." Pendek saja balasan Tiara. Ya, lukisan yang dilukis olehnya sendiri. Seperti yang pernah diberitahu oleh Tiana dahulu, Tiara mempunyai banyak hobi. Salah satunya adalah melukis. Tiara mempunyai bakat di dalam dunia lukisan namun dia tidaklah mengabdikan sepanjang hidupnya hanya dengan melukis. Banyak lagi hobi yang perlu dia terokai.
"Tiara lukis sendiri?" Gadis itu mengangguk sambil tersenyum. Wajah Adli seakan tidak percaya. Dia tidak pernah melihat Tiara memegang berus lukisan.
"Janganlah buat muka macam tu." Tiara menjebik bibir. Tahulah apa yang bakal keluar daripada mulut lelaki itu. Sejurus, ketawa Adli kedengaran di ruangan tersebut.
Tiara menjeling tajam ke arah lelaki itu.
"Abang Ad tak percaya Tiara ada bakat dalam melukis. Mesti cantik kan lukisan Tiara?" Soal Adli. Entah sindir ataupun tidak.
"Lukisan cakar ayam je, Abang Ad." Tiara merendah diri. Dia bukanlah pelukis profesional yang boleh menjual lukisan dengan harga jutaan ringgit. Tiara melukis pun bila ada masa lapang saja.
Adli ketawa lagi. Terhibur dengan ayat yang keluar daripada mulut gadis bertubuh kecil itu.
"Mana ada lukisan cakar ayam. Belajar sampai master tapi penggunaan bahasa pun salah." Adli menggeleng kepalanya. Tiara mencebik lagi.
"Mana spagetti Tiara? Abang Ad kata nak masakkan untuk Tiara." Ubah topik. Tiara mula menuntut janji. Janji harus ditetapi, bukan dicapati.
"Kalau bab makanan, tak pernah nak lupa. Kejap Abang Ad pergi ambil. Tadi dah siap masak tapi lupa pulak nak bawak ke sini." Nada yang seakan ingin mengusik. Tiara menjegilkan matanya. Macam mana boleh terlupa pula?
YOU ARE READING
Mysterious One: T.J. (ONGOING)
Random*Read at your own risk* Second Generation of The Tengku's ---------------------------------------------------------- "Stay by my side forever then I will be your shadow because the brightest flame casts the darker shadow." - T.J "When you start to w...