Bab 33

185 7 2
                                    

TIANA melengung di tepi tingkap kafe. Hari ini dia mengambil keputusan untuk berkunjung ke Kafe Hayra setelah sekian lama tidak mengunjungi kafe tersebut. Suasana di kafe masih sama seperti dulu. Tidak banyak yang berubah. Cuma ada beberapa sudut yang telah diubah oleh Tiara supaya menjadi tarikan lebih ramai pelanggan.

Tiana mengeluh kecil. Dia melihat beberapa orang penjalan kaki yang sedang lalu lalang di luar kafenya. Fikirannya melayang entah ke mana. 

"Kak Tia..." Tegur seseorang dari arah tepi. Tiana menoleh pandang ke arah suara tersebut. Dia mengukir senyuman manis. Seraut wajah manis Wana menjadi tatapannya.

"Tengok apa dekat luar tu?" Soal Wana sambil menarik kerusi di hadapan Tiana. Wajah sugul Tiara menarik perhatiannya. Pasti ada sesuatu yang sedang bermain di minda gadis itu.

"Saja tengok gelagat manusia. Macam-macam jenis ragam manusia yang ada sekarang ni." Pandangan Tiana terhala ke arah sepasang pasangan yang sedang bergaduh di luar. Kelihatan seorang gadis seperti sedang merajuk dengan sang jejaka. Tidak tahu apa isi pergaduhan mereka itu namun apa yang menarik perhatian Tiana adalah cara sang jejaka memujuk sang kekasih yang sedang merajuk. Tidak berhenti memujuk ditambah pula dengan bunga mawar yang berada di tangan kanan sang jejaka. Wajah sang jejaka penuh dengan penyesalan. Klise tetapi itulah yang sedang terjadi di hadapan matanya saat ini. Tiana menarik senyuman nipis.

"Beruntungkan perempuan tu. Ada lelaki yang sayangkan dia sampai macam tu sekali." Ujar Wana tiba-tiba. Matanya juga turut memandang ke arah pasangan tersebut. Tiana yang faham akan ayat Wana itu menarik senyuman lebar.

"Dalam dunia ini, kita diciptakan secara berpasangan. Jodoh adalah fitrah manusia. Kita kena usaha untuk cari jodoh yang terbaik buat diri kita. Berdoa dengan Allah supaya dikurniakan pasangan yang sebetulnya untuk kita." Balas Tiana membuatkan Wana mengangguk setuju.

"Betul, Wana setuju." Wajah penuh semangat Wana ditayangkan di hadapan Tiana. Tiana tergelak kecil.

"Kelmarin Tiara datang sini. Hari ni, Kak Tia pulak. Tak boleh ke datang sekali? Boleh kita buat reunion." Wana bersuara lagi. Sudah lama mereka tidak berkumpul beramai-ramai. Rindu pula rasanya.

"Tiara sibuk sekarang ni. Lagipun, dia kan dah berkahwin. Dah ada suami. Fokus dia sekarang dekat suami dia." Ujar Tiana. 

"Sayu sikitlah hati ni bila teringatkan Tiara dah jadi isteri orang." Wajah sengaja disedihkan.

"Aduh!" Wana memegang lengannya yang terasa pijar. Tamparan sulung Tiana sudah selamat mendarat di lengannya.

"Apa cakap macam tu? Tiara dah jumpa bahagia dia sendiri. Kita kena tumpang gembira." Tiana menjeling ke arah Wana. Gadis itu tersengih malu.

"Ye, Kak Tia. Wana happy sebab Tiara dah kahwin. Dapat pulak suami macam Tengku Jahran tu. Harap-harap Tengku Jahran dapat jaga Tiara dengan baik."

"Akak pun harap macam itulah. Lega sikit hati akak bila dah ada orang yang boleh tolong jagakan Tiara lepas ni." Tutur Tiana penuh makna. Dia menoleh pandang ke arah luar kafe. Wana diam. Wajah tenang Tiana dipandang dengan dahi yang berkerut.

"Kak Tia okay?" Prihatin Wana bertanya. Bimbang jika Tiana mempunyai masalah. Tiana angguk.

"Akak okay je. Abang Ad mana? Tak nampak pun dari tadi?" Kepala dijengul ke arah dapur untuk mencari kelibat Adli.

"Ada tu dekat dapur. Tengah sibuk. Hari ni ada orang tempah makanan empat puluh bungkus." Beritahu Wana.

"Empat puluh bungkus? Banyaknya." Walaupun itu merupakan perkara biasa di kafe mereka namun Tiana tetap terkejut. Wajah Wana dipandang sekilas. Patutlah dia tidak melihat kelibat Adli sedari tadi rupanya sedang sibuk memasak di dapur.

Mysterious One: T.J. (ONGOING)Where stories live. Discover now