Bab 5

201 8 1
                                    

TIARA mengambil angin di luar balkoni biliknya. Rumah banglo dua tingkat itu hanya dihuni oleh dua orang gadis yang masih bujang. Bujang trang tang tang. Langsung tiada keinginan untuk berkahwin. Ah! Kalau dengan berkahwin boleh buat kita makin muda, Tiara akan berkahwin. Ini kalau berkahwin pun akan menambahkan kedut pada wajah, baik tak payah.

Suasana yang tenang dengan angin sepoi-sepoi membelai lembut pipi putih Tiara. Sejuk! Ketaq dit dit.

Malam yang sunyi memberikan ketenangan pada hati Tiara. Entah kenapa, dia sukakan suasana seperti ini. Malam masih muda~

"Tiara." Satu suara yang cukup dikenali oleh Tiara. Aiseh! Baru nak mula buat concert, ada yang dah menganggu. 

Tiara tidak menoleh. Masih merajuk. Sikitlah merajuk tu. Namun, dia tahu, merajuknya takkan bertahan lama. Kakaknya yang bijak dalam memasak spageti kegemarannya adalah kunci untuk mengakhiri perang dingin ini.

"Tiara. Kau masih marahkan akak ke?" Soal Tiana. Dia yang baru masuk ke dalam bilik Tiara memandang belakang tubuh badan Tiara. Dia tahu adiknya itu marah. Tetapi dia tak dapat berbuat apa-apa.

Tiara masih diam. Matanya memandang ke arah langit. Satu bintang, dua bintang, tiga bintang...

Tangannya mengira bintang di langit.

"Tiara." Tiana memandang sipi ke arah Tiara. Orang tengah cakap dengan dia, boleh pula dia kira bintang.

"Apa Kak Tia? Orang tengah sibuk ni." Balas Tiara sebal.

"Sibuk apa kebendanya? Kau dapat apa kira bintang dekat langit tu?"

"Dapat pekakkan telinga." Balas Tiara selamba. Jarinya masih setia mengira. Malas nak melayan kakaknya. Mogok.

"Tiara. Kau tak sayangkan akak ke?" Haa sudah. Dia gunakan kad 'sayang tak sayang' pula. Ini yang lemah ni. Tak ada modal lain ke selain yang itu?

Tiara masih mendiamkan diri.

"Kau tak sayangkan akak dah kan sekarang ni? Patutlah bila akak panggil kau, macam panggil orang pekak je. Baik akak sembang dengan dinding lagi bagus." Bidas Tiana laju.

"Sembang je la dengan dinding tu, Kak Tia. Dinding tu tak boleh nak merajuk kalau akak sembunyikan apa-apa daripada dia." Perli Tiara. Wajahnya bersahaja. Tiada riak yang dipamerkan pada wajahnya.

Tiana berdecit. Merajuk macam anak orang utan.

"Ish, kau ni! Akak nak cakap dengan kau, kau tak nak. Sekarang nak perli akak pulak." Marah Tiana. Tiara mencebik. Dia menggulung hujung bajunya. Kepalanya menunduk ke bawah.

"Akak masuk bilik Tiara ni nak apa?" Soal Tiara malas. 

Tiana diam. Dia merenung wajah Tiara yang masih menunduk itu.

"Akak minta maaf." Itu yang keluar daripada mulut Tiana. Maaf. Tiara diam. Maaf sebab tak ceritakan hal yang sebenar? Atau maaf sebab sembunyikan hal yang satu lagi? Eh! Samalah kan?

"Akak tahu akak salah tapi akak terpaksa. Tiara tahukan sebab apa? Akak dah beritahu Tiara. Tapi tak semua benda akak boleh beritahu Tiara lagi. Belum sampai masanya lagi untuk Tiara tahu semuanya." Ujar Tiana. Dia cuba untuk membuat Tiara faham keadaannya sekarang.

"Sampai bila, Kak Tia? Sampai bila Tiara perlu berteka teki macam ni? Ni soal papa. Tiara ada hak untuk tahu." Balas Tiara sedikit sebak. Sebak bila mengingati papanya.

"Not the right time, Tiara." Tiana mengelus lembut bahu Tiara.

"Tiara faham keadaan akak kan?" Soal Tiana sambil memandang anak mata Tiara. Cantik. 

Mysterious One: T.J. (ONGOING)Where stories live. Discover now