SUNYI. Masing-masing memilih untuk mendiamkan diri. Sepuluh minit berlalu dan keheningan itu menjadi penguasa mutlak, mengisi ruang dengan kebisuan yang begitu kuat. Dalam diam mereka, entah berapa banyak kata-kata yang terpendam di hati masing-masing.
Suasana agak kekok apabila lapan mata bertemu. Tak pernah makan bersama tiba-tiba saja diajak makan sekali. Walawehhh!
Tengku Jahran yang duduk berhadapan dengan Tiara sesekali mencuri pandang ke arah gadis itu. Tiba-tiba jadi bisu. Malaikat lalu ke? Bibir disengetkan sedikit.
Syed Riyaz berdehem kuat. Disebabkan suasana agak kurang mesra, jadi dia rasa seperti ingin memeriahkan suasana.
"Dah lama tak nampak encik datang kafe." Wana memulakan bicara dulu. Sampai bila nak jadi bisu? Nak harapkan Tiara bercakap, alamatnya berjanggutlah kucing dekat rumah dia.
"Ha? Oh." Syed Riyaz memandang ke arah Wana. Aiseh! Gadis itu bersuara dulu.
"Sibuk sikit." Balas Syed Riyaz sambil senyum nipis.
"Oh." Wana mengangguk faham.
Tak tahu nak berborak apa. Wana diam semula.
"Nama awak?" Syed Riyaz berbasa basi.
"Wana."
"Encik?" Soal Wana kembali.
"Panggil saya Riyaz."
"Okay, Encik Riyaz." Wana tersenyum.
Dah macam budak tadika punya soalan. Ini bukan sesi ice breaking.
Dua manusia itu hanya mengunci mulut, membeku dalam kebisuan. Tengku Jahran dengan wajah dinginnya, menjaga ekspresi tanpa sepatah kata pun. Di hadapannya, Tiara tetap tenang dengan wajah sepuluh sennya, seolah-olah berusaha meredakan tegangnya suasana dengan seribu makna yang tersirat di matanya.
"Yang sebelah encik ni pulak?" Wana menyoal lagi. Bila lagi nak jadi detektif konan.
"Jahran." Syed Riyaz bersuara lagi.
Tengku Jahran berdehem. Dia menjeling sekilas ke arah Syed Riyaz.
"Encik Jahran dan Encik Riyaz." Ulang Wana semula. Dia kekok sebenarnya berdepan dengan dua orang lelaki penuh karisma ini. Kacak jangan cakaplah. Sampai boleh pengsan.
Tiara sudah kelaparan. Makanan masih belum tiba. Ini boleh mendatangkan marah ni. Dia memandang ke arah satu pintu yang terletak agak jauh di belakang Tengku Jahran.
"Sedap pastries dekat Hayra Cafe." Syed Riyaz bersuara lagi. Pandangan Tiara beralih ke arah Syed Riyaz. Ek?
Wana senyum manis. Semanis gula melaka.
"Terima kasih." Itu saja yang keluar daripada mulutnya. Malulah kena puji walaupun bukan dia yang buat.
Tiara sudah kebosanan. Kalau macam ni gayanya orang kaya berborak, baik dia balik tidur lagi bagus. Tiara melepaskan keluhan kecil.
Makanan yang dipesan sudah tiba di meja mereka. Mata Tiara kembali bersinar apabila melihat makanan yang terhidang di depan matanya. Akhirnyaaaaa!!!! Come to mama.
Reaksinya menjadi perhatian Tengku Jahran. Bibir lelaki itu menyenget sinis. Perempuan.
Usai membaca doa makan, Tiara mengambil sudu dan garfu yang berada di tepi pinggan.
"Jemput makan, encik-encik sekalian." Malas nak sebut nama seorang demi seorang sebab dia sudah terlampau lapar. Dia bukannya cikgu.
"Tiara umur berapa?" Belum sempat Tiara menyuap makanan ke dalam mulut, soalan itu keluar daripada mulut Syed Riyaz. Haa. Waktu nak makan ni la dia nak tanya umur pun. Tiara senyum paksa. Rasa macam nak cekik saja empunya badan yang tanya soalan kurang perhatian macam tu.
YOU ARE READING
Mysterious One: T.J. (ONGOING)
De Todo*Read at your own risk* Second Generation of The Tengku's ---------------------------------------------------------- "Stay by my side forever then I will be your shadow because the brightest flame casts the darker shadow." - T.J "When you start to w...