STERENG kereta dipulas memasuki ruang laman villa Tengku Dhaiyan. Enjin kereta dimatikan. Tengku Jahran terus melangkah keluar tanpa menoleh ke arah gadis yang berada di sebelahnya.
"Eh, Tengku." Tiara yang melihat Tengku Jahran yang keluar dari kereta terus membuka tali pinggang keledarnya. Kelam kabut dia keluar dari kereta.
"Tengku." Panggil Tiara lagi. Langkah Tengku Jahran terhenti dek panggilan tersebut. Tengku Jahran membelakangi Tiara.
Tiara gigit bibir.
"Terima kasih." Ucap gadis itu. Tiada balasan daripada lelaki itu. Dasar sombong.
Langkah Tengku Jahran diteruskan tanpa menghiraukan Tiara di belakangnya.
Gadis itu terdiam sejenak sebelum akhirnya mengikuti langkah Tengku Jahran memasuki ke dalam villa yang tersergam indah itu.
"Eh, Ran. Bila sampai?" Tegur Dhiya sambil tersenyum apabila nampak kelibat Tengku Jahran di muka pintu.
"Kenapa...." Ayat Dhiya terhenti apabila ternampak susuk tubuh Tiara di belakang anak sulungnya itu.
Riak wajah Dhiya berubah terkejut. Senyuman yang menghiasi bibir merahnya terus hilang.
"Ran." Panggilan itu membuatkan Tengku Jahran memandang ke arah ibunya.
"She already knows." Kunci kereta diletakkan di atas meja. Tengku Jahran mendekati Dhiya sebelum tangan berkedut itu disalam penuh hormat. Dia mengambil tempat duduk di atas sofa. Tak ada gunanya mereka berahsia siapa dia di dalam keluarga ini. Gadis itu sudah tahu kebenarannya.
"Huh?" Dhiya terpinga.
"Auntie." Sapa Tiara bersama senyuman kelat. Dia menjadi sedikit kekok. Wajah Dhiya ternyata terkejut apabila melihat dia bersama dengan Tengku Jahran.
"Tiara. Tiara balik dengan Ran?"
Tiara mengangguk perlahan.
"How?" Dhiya ingin tahu. Kenapa? Macam mana?
"Fania mana, mummy?" Soal Tengku Jahran. Dhiya yang masih terpinga itu memandang ke arah mereka berdua silih berganti.
"Dekat atas tengah buat kerja dia." Balas Dhiya.
"Ran tidur sini malam ni, mummy." Ujar Tengku Jahran tanpa nada. Dia langsung tidak memandang ke arah Tiara.
Tiara hanya tercegat sambil memandang ke arah mereka anak beranak.
"Huh? Okay. Korang jumpa dekat mana?" Dhiya masih lagi bingung.
"Terjumpa." Tengku Jahran membetulkan ayat Dhiya.
"Dekat taman, auntie." Celah Dhiya setelah lama mendiamkan diri.
"Assalamualaikum." Syed Riyaz memberi salam dari luar. Dia melangkah masuk ke dalam rumah.
"Auntie." Sapa Syed Riyaz bersama senyuman manis.
"Waalaikumussalam. Eh, Yaz pun ada sekali?"
Syed Riyaz mengangguk. Dia merasakan suasana agak kekok di saat ini. Macam tak sesuai saja untuk dia terus berada di sini.
YOU ARE READING
Mysterious One: T.J. (ONGOING)
Aléatoire*Read at your own risk* Second Generation of The Tengku's ---------------------------------------------------------- "Stay by my side forever then I will be your shadow because the brightest flame casts the darker shadow." - T.J "When you start to w...