Bab 17

160 9 0
                                    

TENGKU Dhafania dengan cermat mengeluarkan bagasi milik Tiara dari dalam bonet keretanya. Dengan sebelah tangannya, dia mengheret bagasi tersebut dengan berhati-hati.

"Eh, biarlah aku yang bawa sendiri beg aku." Tiara ingin merampas bagasi tersebut namun cepat saja Tengku Dhafania melarikan bagasi itu.

"Kau tu belum sihat sepenuhnya lagi." Tengku Dhafania membangkang. Berilah peluang dia nak jadi sahabat yang mithali. Dia melirik ke arah jambangan bunga yang berada di dalam pegangan Tiara. Peluk macam tak nak lepas.

Tiara mencebik. Bunga Camellia yang dipegangnya dihidu. Bunga yang telah berada di atas katilnya sebaik saja dia membuka matanya.

Walaupun dirinya tidak tahu siapa pengirimnya, dan kenapa bunga Camellia yang dipilih?

Dalam pandangannya yang lama, dia memandang jambangan bunga berwarna pink itu dengan penuh kekaguman. Keindahan bunga tersebut membuatkan Tiara terpaku dalam pesona kecantikan yang terpancar dari setiap kelopaknya.

Camellia. Seperti namanya sendiri. Tanpa sedar Tiara tersenyum tersendiri.

"Senyum-senyum tu angaukan siapa? Orang yang bagi bunga ni ke?" Usik Tengku Dhafania sambil menjoget keningnya berulang kali. Ingat dia tak nampak ke Tiara tengah senyum seorang diri?

"Choiii!" Tiara membalas sambil membuat muka tidak puas hati. Tengku Dhafania ketawa mengekek.

"Assalamualaikum. Mummy, daddy." Panggil Tengku Dhafania dari luar rumah.

Dhiya yang mendengar panggilan itu bergegas menuju pintu utama rumahnya lalu pintu tersebut dibuka laju. Terpampang wajah dua orang gadis muda di hadapan pintu rumah.

"Dah sampai pun." Ujar Dhiya sambil tersenyum.

"Lewat sikit sampai. Uruskan hal dekat hospital tadi." Jelas Tengku Dhafania. Dhiya mengangguk faham.

Tiara memandang ke arah wanita yang sedang mengukir senyuman lebar itu. Dia terpana seketika melihat kecantikan yang dimiliki oleh ibu Tengku Dhafania. Walaupun usianya sudah lanjut, wanita itu tetap kelihatan anggun. Patutlah Tengku Dhafania seorang yang cantik. Rupanya mewarisi kecantikan daripada ibunya sendiri.

"Ni mesti Tiara kan?" Tegur Dhiya ramah. Tiara tersenyum nipis. Dia mengangguk mengiyakan.

"Apa khabar, auntie?" Tiara menyoal. Tangan dihulur untuk bersalaman dengan wanita itu.

"Alhamdulillah, baik. Tiara macam mana? Dah sihat ke?" Huluran tangan itu disambut. Dhiya menatap wajah Tiara lama. Cantik.

"Alhamdulillah, makin sihat." Tiara senyum.

"Jom masuk ke dalam. Tiara dah makan?" Tiara angguk lagi. Memang dia sudah makan di hospital tadi. Menikmati makanan terakhirnya di hospital sebelum dia mendaftar keluar dari situ. Mereka beriringan masuk ke dalam rumah.

Tengku Dhafania memandang ke arah mereka berdua dan dengan lembut mencuit pinggang ibunya.

Dhiya menoleh ke arah Tengku Dhafania yang berada di belakangnya,

Dengan anggukan perlahan, Dhiya memahami isyarat yang tersirat dari kening Tengku Dhafania. Mereka berdua seperti memiliki bahasa tersendiri yang tak perlu diungkapkan dengan kata-kata.

Tengku Dhafania menarik nafas lega.

"Tiara, bilik kau dekat atas tau. Sebelah bilik aku." Beritahu Tengku Dhafania. Dia akan tinggal bersama keluarganya sepanjang keberadaan Tiara di villa milik keluarganya. Risau kalau tinggal Tiara seorang diri, dia akan menjadi kekok dan tidak biasa dengan keadaan di dalam villa tersebut.

"Terima kasih, Fania." Ucap Tiara ikhlas. Dia tidak tahu macam mana nak membalas jasa baik sahabat baiknya itu. Terlalu banyak kebaikan yang diberikan kepadanya.

Mysterious One: T.J. (ONGOING)Where stories live. Discover now