*** KONSEP SMART MONEY

73 8 33
                                    

Smart money dalam kehidupan orang yang biasa adalah berbelanja dengan berhemah dan menggunakan lebihan wang untuk pulangan yang maksima.

Sebagai contoh, apa yang perlu dilakukan dengan wang yang berlebihan seseorang itu perolehi setiap bulan?

Adakah melaburkannya dalam perniagaan emas?

Atau membeli barang perhiasan emas seperti gelang Pandora manik seperti tasbih?

Atau melabur dalam pasaran saham atau hartanah atau membeli unit amanah saham (unit trust)?

Atau menyimpannya dalam TH - Tabung Haji dan dalam ASB - Amanah Saham Bumiputera?

"Atau melabur beli Lamborghini?"

"Hehehe...."

Aku : Ah! Sadap you!

Penzahiran konsep Smart Money memerlukan seseorang itu mempunyai asas pengetahuan dalam apa yang ingin dia lakukan. Jika dia hendak melabur didalam emas katakan, dia hendaklah rajin menggali pengetahuan mengenainya dan melakukan congak keatas pelan pelaburannya.

Sebagai contoh, yang mana lebih baik.... Menyimpan di Tabung Haji atau di ASB?

Sekarang mari kita lakukan sedikit perkiraan.

Mari kita mengandaikan wang yang ada adalah sebanyak RM10 ribu.

Mula-mula kita lihat pada kadar simpanan tetap yang ditawarkan oleh bank. Semua simpanan dijamin oleh PIDM - Perbadanan Insurans Deposit Malaysia. PIDM yang ditubuhkan oleh kerajaan dibawah akta PIDM (2005) memberi perlindungan kepada semua pendeposit disemua bank berlesen di Malaysia dengan perlindungan maksima RM250,000.

Kadar ini kita akan gunakan untuk membuat perbandingan dengan pelaburan kita di TH dan ASB menggunakan dividen 2022 sebagai perkiraan (dividen 2023 belum di umumkan).

MR T & MEDUSA [Completed]Where stories live. Discover now