"Cik Intan Nur Saufiyah...."
"Are you ok (Awak ok)?" suara lembut Benard menerpa masuk ke ruangan telinga ku.
Perlahan-lahan aku mengangguk walaupun airmataku masih mengalir.
"Why don't we leave you for awhile, for you to get a breather (Kenapa tidak kami tinggalkan awak seketika supaya awak boleh menenangkan diri awak)!" saran Dato' Selvarajah.
Sekali lagi, lambat-lambat aku menganggukkan kepalaku.
"If you need anything, Rubiah my secretary will be outside (Kalau awak perlukan sesuatu, Rubiah setiausaha saya ada diluar)" kata Benard lembut.
Buat kali ketiga, dengan lambat aku menganggukkan kepala ku.
Aku hanya duduk dan tunduk memandang permukaan meja. Airmata ku sudah tidak mengalir pantas. Telinga ku pula menangkap pergerakan tiga orang yang sedang mengatur langkah meninggalkan bilik ini.
.
.
.
"Kak Mahani!" tiba-tiba aku terdengar suara Cik Saufiyah memanggilku.Ganti nama "Kak" yang digunakan untuk menggantikan "Puan" adalah sesuatu yang diluar jangkaan. Bahkan Benard dan Dato' juga berhenti bergerak bila mendengar namaku dipanggil dengan awalan "Kak".
Namun aku segera menoleh dan menjawab lembut.... "Ya Cik Saufiyah!"
Saufiyah hanya memandangkanku dengan pandangan yang kosong.
Aku segera bertanya "Cik Saufiyah nak saya temankan?"
Saufiyah mengangguk.
Aku segera menoleh kepada Benard. Dia menganggukkan kepadanya. Dato' juga bergitu dan menambah "Take your time (Ambillah masa awak)!" Dan aku mengangguk.
Aku kembali ke set setee dan duduk disebelah Saufiyah. Tempat duduk tu adalah two sitter setee (setee dua tempat duduk). Kebetulan ataupun keajaiban, tempat yang diduduki Saufiyah juga diduduki oleh dua gadis lain sebelumnya.... Hana dan Rita. Atau adakah tempat duduk itu bertuah atau berhantu yang membawa kerugian dan nasib malang kepada sesiapa yang duduk di atasnya? Aku pantas menekan emosi ku jauh ke dalam hati.
Aku mengambil dua helai tisu dari kotak tisu diatas meja setee dan menyerahkannya kepada Saufiyah. Dia yang memahami tujuanku dan segera mengambilnya untuk mengesat bekas airmatanya.
Kemudian aku berkata.... "Cik Saufiyah...." Tapi belum sempat aku menghabiskan ayat ku, kata-kataku dipotong..... "Kak, panggil saya Saufi. Orang panggil saya Saufi atau Sofi, kak."
Aku tersenyum dan berkata "Baik!"
"Saufi....!"
Dia memandangku.
"Awak seorang yang cantik."
"Jadi Saufi jangan bersedih, nanti cepat tua."
Saufi tergelak kecil.
"Sebelum kita bercakap, kakak nak bawak Saufi pergi ke ladies (tandas perempuan) dulu. Kakak nak Saufi bersihkan muka dan dan buat touch up (sentuhan solekan). Tanpa memberi peluang kepada Saufi berfikir, aku berdiri dan berkata "Come Saufi (Mari Saufi)!"
Dalam perjalanan, kami berhenti di pintu bilik kecil Rubiah untuk memesan cold refreshments (minuman sejuk).
Hampir setengah jam kemudian kami sudah berbalik duduk di two sitter setee. Perbezaan yang ada hanyalah cawan-cawan kopi telah digantikan dengan dua gelas berisi orange juice sejuk serta semangkuk titbits jenis kekacang untuk bahan kunyah.
Aku mengambil minuman ku dan menyedutnya. Perbuatan ku menjadi ikutan Saufi. Terasa lega tekak dengan minuman sejuk tersebut. Aku yakin Saufi pun rasa begitu.
YOU ARE READING
MR T & MEDUSA [Completed]
RomanceDia bukan seorang yang pandai menyanyi Tidak tahu bermain gitar Bukan highly educated (berpelajaran tinggi) Tidak pernah menang apa-apa anugerah pelajaran Tiada pingat dalam sukan Dia bukan kebanggaan keluarganya Dia bukan seorang yang menonjol Di...