12) APO NAK DIKATO..... OPSSS....!!

97 9 121
                                    

"Dia bakal kakak ipar kau" kata mak kemudian dia terus berjalan ke dapur.

Berdenting bunyi sudu terlepas dari tangan bak bila ia berlaga dengan mangkuk kuah asam pedas lada hitam yang mak masak.

Dahiku perlahan jatuh ke dalam pinggan nasi.

Sempat ekor mataku melihat mulut atok terlopong dengan tangan kanannya berisi nasi berhenti dihadapan mulutnya.

Dunia sudah kiamat!

Seketika aku terdengar suara bak "Dah! Sudahlah tu. Kalau nampak dek Ena malu kau."

Ekor mata ku menangkap Good Morning towel yang berlipat diletakkan di sebelah pinggan nasi ku.

Perlahan-lahan aku mengangkat kepalaku dan membersihkannya dengan towel putih tadi.

Aku ingin berkata sesuatu tapi terasa suaraku sudah hilang

Mulut pun tak boleh nak buka.

Semuanya terasa kosong.

Aku....

Ena muncull kembali dengan seberkas nasi penuh dan mak megikuti rapat dibelakangnya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Ena muncull kembali dengan seberkas nasi penuh dan mak megikuti rapat dibelakangnya.

Kini mereka sambung perbualan yang terhenti tadi.... kecuali.... Aku!

"Aaahhh.... Jangan pikir pasal aku lagilah!"

"Menyampah!"

"Nak pitam aku ni buat dek mak!!!"
.
.
.

Usai makan aku, bak dan atok pergi berlabuh di setee. Mak dan bakal menantu kesayangannya mula mengemas. Membawa apa yang ada di meja makan ke dapur.

Ketika mereka sibuk di dapur atok bertanya kepadaku "Betul ke kau tak nak Ena?"

Aku diam dengan pertanyaan atok.

"Atok ni.... Saja nak menambah luka di hati ke atau nak tambah lagi pening yang sedia ada pula" hati ku berkata.

Sebelum sempat aku jawab, atok sambung pertanyaannya.

Atok : Kau ni, pikir masak-masak. Jangan menyesal pula esok lusa.

Atok : Jangan nanti kau membenci anak buah kau. Main dengan dorang tak mau, bonceng naik motor tak mau.

Aku diam. Stress aku bertambah mendengar cakap atok.

Atok : Kalau aku jadi kau, aku ambik aje Ena tu buat bini.

Atok : Apa susah-susah.

Atok : Dia lebih cocok dengan kau dari Along (panggilan keluarga untuk abangku).

Aku : Tok...!

Aku : Apo nak dikato!

Aku : Keputusan udah dibuek!

MR T & MEDUSA [Completed]Where stories live. Discover now