SEORANG wanita terhenti langkahnya apabila mendengar satu suara kecil menjerit seiring tangisan. Bahkan di kawasan itu dilalui banyak orang.
"Budak tu abang, kesian dia," ujar seorang wanita yang berhenti tidak jauh daripada Daneen. Lelaki di sebelah wanita itu memusat pandangan ke arah yang sama.
Lelaki itu berdecit sinis.
"Tak payah kesianlah, budak macam tu sebenarnya berlakon je. Semua dibayar semata-mata nak kaut duit kita. Budak, memanglah kita senang terpaut sebab kesian."
"Tak baik abang cakap macam tu," tegur wanita itu seraya menarik tangannya dari pegangan suaminya.
"Aida nak pergi mana?" Tangan isterinya pantas diraih.
"Kita ada beli makanan lebih harini, bolehlah sedekah yang lebih tu. Boleh budak tu makan waktu buka puasa."
"Belum tentu lagi budak tu berpuasa." Masih lagi prejudis terhadap Daneen.
"Abang, kalau abang tak suka abang masuk kereta dulu. Aida menyusul kemudian," tuturnya sama seperti intonasinya tadi.
Aida yang masih dalam keadaan tenang, memang menguji kesabarannya. Wajah Aida sukar sekali untuk menghadirkan perasaan marah di dalam hatinya, sejuk sahaja matanya tiap kali memandang. Cuma tatkala ini, dia benar-benar tidak puas hati.
Isterinya mudah sangat terpedaya dengan agenda anak-anak kecil yang sanggup menjadi mangsa sindiket pengemis demi mencari wang ringgit.
Sudah terang lagikan bersuluh, terpampang isu sindiket pengemis seperti ini di dada akhbar. Ada yang orangnya susah, ada yang berpura-pura susah. Tak tahulah budak ni kategori mana satu, dengan wajah sugul sememangnya senang dapat duit. Isterinya pula masih membuta tuli membantu.
Dia mendengus kasar. Sejak dia belum berkahwin lagi, memang tidak suka dengan budak-budak. Menyusahkan! Puas memujuk diri setelah mengetahui isterinya gemar melayan karenah budak-budak.
Ingin sahaja dia menghalang, tapi dia tahu Aida masih merindui arwah anak mereka. Aida tak dapat menerima kenyataan. Menyalahkan diri kerana lahir sahaja Dina sudah menghidapi masalah jantung berlubang.
Dina lambat mendapatkan rawatan kerana mereka menyedarinya saat Dina pengsan. Aida rasa bersalah kerana sakitnya sebelum ini pasti asbab Dina mempunyai masalah itu.
Dengan angkuh, dia meninggalkan isterinya di situ tanpa menunggu. Sakit mata melihat betapa kasihnya Aida terhadap budak-budak. Nak berkasih pun beragak-agaklah. Budak itu nampak sangat tidak sesuai nak dibandingkan dengan darjat mereka.
Tipu atau tidak, dia tetap akan buat laporan sindiket pengemis ini. Gelandangan bersepah, seperti tiada tujuan hidup. Jelek Tuan Amsyar menyaksikan satu per satu gelandangan di situ. Kotor, busuk dan tak tahu malu!
"Sayang," panggil Aida seraya menunduk separas ketinggian Daneen.
Daneen pantas mendongak. Sebelum tangan wanita itu menyentuhnya, laju Daneen menjauhkan diri.
YOU ARE READING
Isteri Teristimewa
RomancePerpisahan tanpa diduga membuatkan gadis bernama Daneen hidup berseorangan. Dia tiada arah tuju. Di dalam hujan lebat, tanpa tidak sengaja dia menjadi tawanan seorang lelaki misteri. "Buka mata nampak ayah, macam mana Daneen tak peluk. Ayah kan ayah...