DLM : 53

510 25 3
                                    

DANEEN dikejarkan ke hospital. Keadaan sekeliling yang gamat langsung tak mampu menembus fikiran Aidan dari memikirkan sang isteri. Masih tersisa pecah darah di kepala Daneen merecik ke telapak tangannya.

Kepalanya terasa kian membengkak memikirkan keadaan Daneen. Lututnya jatuh menyembah bumi berkali-kali. Mujur mampu ditahan oleh beberapa pekerjanya.

"Tempat Daneen selayaknya kubur je, abang," lirih suara Daneen saat berbicara dengannya malam tadi. Ya Allah! Adakah itu petanda hal ini akan terjadi?

"Tak tersisa tempat di bumi ni untuk orang macam Daneen, mengemis di jalan pun Daneen tak diterima, abang. Apatah lagi mengemis hidup dengan keluarga abang." Dia hanya memarahi Daneen saat mendengarkan percakapan Daneen sebegini, tak sedikit pun dia memujuk Daneen. Ya Allah, tak terdetik langsung hatinya saat itu untuk menenangkan Daneen.

"Siapa cakap Daneen mengemis, sayang? Biarlah tempat atau sesiapa tak terima Daneen. Abang, Ammar Aidan terima Daneen Inara hingga hujung nyawa abang, tiada istilah mengemis buat isteri teristimewa abang!" raung Aidan sekuat hati. Mana perginya kekuatan jika isterinya sekarang sedang berjuang di atas katil bedah?

"Sabar, Dan." Aidan didapatkan segera oleh tangan tua Tok Mek. Dia berusaha menenangkan cucunya.

"Ada orang bencikan Daneen, Tok Mek. Daneen dah ceritakan kepada Dan semua yang dah jadi. Daneen tegaskan nak pihak polis selesaikan, tapi Dan akur dengan keputusan Daneen. Sekarang? Daneen sedang bertarung nyawa dekat dalam tu. Allahuakhbar!"

"Dan tak boleh terus meratap nasib macam ni, jom kita pergi selesaikan apa yang patut selama Daneen ada di dalam. Kita buat laporan polis," ajak Nek Dara. Hancur hatinya melihat cucunya tidak berdaya sebegini.

"Dan takut Tok Mek. Daneen sakit. Dan tak boleh tinggal dia. Dan nampak semua yang jadi tu depan mata Dan. Dan nak ada dengan Daneen."

Hanya beberapa langkah sahaja jaraknya dengan kedudukan Daneen dilanggar. Mampukah dia tinggalkan Daneen? Dia sendiri berjuang di dalam fikiran. Tubuh Daneen longlai ketika dia ingin memangku. Darah pekat mengalir keluar dari kepala Daneen tanpa henti.

"Waris Puan Daneen Inara..." Nama itu tak sempat disebut penuh, langkah Aidan pantas mendapatkan arah suara itu.

"Saya waris Puan Daneen. Macam mana keadaan isteri saya doktor?"

Bayang katil pesakit ditolak tidak kelihatan. Ya Allah, janganlah Engkau menduga perasaanku begini. Fikirannya hancur teruk. Tidak satupun kemungkinan culas dari pemikiran.

"Encik, terima kasih kerana menunggu. Saya ingin memberi penjelasan tentang keadaan isteri encik, Daneen, dan apa yang mungkin berlaku selepas ini. Boleh ikut saya sebentar."

Kakinya lemah. Lemah sepenuhnya. Masihkah perlu persetujuan daripadanya?

"Pertama sekali, imej X-ray dan imbasan CT menunjukkan beberapa kecederaan serius yang memerlukan perhatian kami iaitu tulang belakang Puan Daneen dan saluran darah pecah di kawasan tersebut menyebabkan pendarahan dalaman yang kami perlukan untuk pembedahan segera." Jari doktor itu menghalakan ke arah permukaan skrin.

Tangan digenggam kuat. Seolah petir menyambar saat mendengarkan penjelasan itu. Ya Allah, tabahkan hatiku buat seketika ini demi kebaikan dia di dalam.

"Ada risiko encik. Selepas pembedahan, terdapat kemungkinan bahawa Puan Daneen akan mengalami lumpuh separuh badan. Ini bergantung pada sejauh mana kecederaan pada tulang belakang dan saraf tunjang. Kami akan melakukan yang terbaik untuk meminimumkan kesan ini."

"Allahuakbar."

"Seperti yang telah saya jelaskan di bilik kecemasan tadi, Puan Daneen mengalami gegaran otak. Gegaran otak ini boleh menyebabkan masalah ingatan, termasuk kesukaran untuk mengingat perkara-perkara baru atau apa yang berlaku sebelum kemalangan. Dalam beberapa kes, masalah ingatan ini mungkin bersifat sementara, tetapi ada kemungkinan ia berlarutan."

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 12 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Isteri TeristimewaWhere stories live. Discover now