DLM : 27

5.9K 461 69
                                    

TERLALU dalam kesakitan dirasa, berat hendak diluahkan, remuk redam hatinya menanggung kelukaan. Gerimis menjalar di setiap sudut di lubuk hati. Hatinya melalak menegah gerimis yang ingin bertandang. Puas dia cekalkan hati ini agar tidak tewas. Namun dia hanya hamba-Nya, tiada hak menewaskan takdir yang ditetapkan.

Berlegar-legar memori indah Daneen bersama Aidan, baginya kejadian tadi adalah memori paling pahit dia bersama Aidan. Hatinya sakit, fikirannya pula buntu memikirkan kesalahannya sehingga Aidan bertindak agresif.

Air matanya mengalir tanpa henti. Dari petang sehingga ke malam, Daneen hanya menangis di kamar. Hatinya remuk redam mengingatkan kata-kata yang terlucut daripada mulut Aidan. Ikutkan hati, ingin sahaja dia menghapuskan segala memorinya bersama Aidan. Biar hati ini diarus air yang tenang, dia tak betah berendam di dalam air mata sendiri.

Dia memilih bahagia tetapi takdirnya meletakkan dia di daerah derita. Adakah dia tidak layak lagi mengecapi erti indahnya cinta? Indahnya bahagia?

Mengapa hidupnya seringkali menjengah derita? Dosa apa yang dilakukan sehingga hari-harinya ditemani air mata?

"Daneen, buka pintu ni sayang," pujuk Nek Dara. Hampir setengah jam, hanya suara Nek Dara kedengaran memujuk.

Sebak bertandang di lubuk hati. Dimanakah Aidan? Mengapa bukan Aidan yang memujuk hatinya yang duka lara ini? Aidan yang melimpahkan kedukaan di hatinya. Huh, tidak sedarkah dia itu?

Daneen masih tak menyahut. Bukan niatnya ingin biadap namun tika ini sekeping hatinya benar-benar terluka.

"Daneen, Dan keluar, Tok Mek tak tahu dia pergi ke mana. Tok Mek sorang saja, izinkan Tok Mek masuk sayang..." Meleret suara sayu Nek Dara meminta Daneen mengizinkan masuk.

Daneen bangun dan menuju ke pintu. Tombol pintu bilik dipulas kemudian dibuka. Melihat wajah Nek Dara membuatkan dia semakin ingin menangis. Daneen meluru memeluk tubuh Nek Dara.

"Daneen sedih Tok Mek, kenapa Abang Dan buat Daneen macam ni? Dia dah tak sayang Daneen ke?" luah Daneen sayu. Hatinya sakit, teramat sakit.

Mata Nek Dara jatuh pada seraut wajah cucu menantunya. Hati tuanya melonjak pilu tatkala wajah sayu Daneen menjamah ruang matanya.

Nek Dara membalas pelukan Daneen. Kedengaran esakan Daneen di cuping telinganya. Belakang badan Daneen diusapnya lembut.

“Jom duduk, kesian cucu menantu Tok Mek berdiri lama-lama,” ajak Nek Dara seraya memimpin Daneen ke birai katil.

“Tok Mek...” seru Daneen bersama linangan air mata. Dia sedih, air matanya tumpah laju ke pipi.

“Dan tak sengaja Daneen, Tok Mek kenal Dan. Tadi dia marah sebab...”

“Tapi kenapa sehingga pukul Daneen? Daneen boleh terima kalau Abang Dan cakap elok-elok yang dia tak suka Daneen pakai tudung tu, Daneen boleh bukak sendiri. Daneen kecewa sebab Daneen isteri dia, dia sepatutnya cakap elok-elok dengan Daneen dan bukan dengan cara ni,” tutur Daneen sambil menahan sebak yang mengurungi dada. Jatuh melimpah air matanya.

Baru sahaja ingin dikesat, Nek Dara mendahului menarik dagunya lalu mengesat air matanya. Nek Dara menarik lengan Daneen perlahan-lahan menghadapnya.

“Tok Mek tahu Daneen simpan rasa yang menyakitkan. Kalau tak keberatan, luah kat Tok Mek sayang, jangan pendam,” pujuk Nek Dara, lembut.

“Daneen trauma Tok Mek, kisah hidup Daneen tak sebaik kisah hidup orang lain. Daneen sendiri tak tahu latar belakang keluarga Daneen. Daneen rasa diri Daneen ni jijik, Daneen ditinggalkan di lorong. Di lorong tu macam-macam Daneen lalui, semua hina Daneen, orang lalu-lalang kat situ semua pandang Daneen dengan pandangan paling hina sekali Tok Mek.

Isteri TeristimewaWhere stories live. Discover now